ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΤΕΡΗΣ

Τα ανεπίδεκτα είσπραξης έσοδα αγγίζουν σχεδόν το 30% του συνόλου

Η
κυβέρνηση φαίνεται εκ πρώτης όψεως να χάνει τον βηματισμό της. Η φωτιά στην αεροπορική βάση της Αγχιάλου η Πανεπιστημιακή και Έφιππη αστυνομία, η παραίτηση Μηταράκη, οι παραλείψεις της ΕΛ.ΑΣ. με τους Κροάτες χούλιγκαν που διέσχισαν ανενόχλητοι την χώρα κλπ. όλα συνθέτουν προφανώς μια αρνητική εικόνα για την κυβέρνηση.

Μπορεί να ανατρέψει το κλίμα μέχρι τις αυτοδιοικητικές εκλογές που στόχος είναι να επαναληφθούν οι επιδόσεις του 2019.

Προς τούτο απαιτούνται οι εξαγγελθείσες μεταρρυθμίσεις στην στιγμή που η αξιωματική αντιπολίτευση βυθισμένη στην εσωστρέφεια θα προσπαθήσει να εκλέξει τον νέο ηγέτη της.

Ουσιαστικά η κυβέρνηση παίζει μάλλον χωρίς αντίπαλο, πράγμα το οποίον για πολλούς είναι θετικό. Θα μπορούσε να υποστηριχθεί βάσιμα ότι αυτό την βολεύει, μια αξιωματική αντιπολίτευση με μαρξιστικό πρόσημο διότι θα της δώσει ακόμη περισσότερο πολύτιμο χώρο.

Η μετατόπιση του ΣΥΡΙΖΑ προς την ριζοσπαστική αριστερά και η εγκατάλειψη να ανοιχτεί προς την σοσιαλδημοκρατία, πέραν των άλλων, θα προσφέρει μεγαλύτερη ευστάθεια στο πολιτικό μας σύστημα.

Οπότε η Νέα Δημοκρατία θα έχει μια ακίνδυνη ιδεοληπτική αντιπολίτευση, ενώ το ΠΑΣΟΚ θα βρει ελεύθερο το πεδίο να μονοπωλήσει την σοσιαλδημοκρατική παράταξη. Και τούτο διότι τόσο η Έφη Αχτσιόγλου όσο και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, ανήκουν στην αριστερά τάση του ΣΥΡΙΖΑ χωρίς επιφυλάξεις. Καθ’ όσον ο κ. Τσακαλώτος, υπουργός των οικονομικών ήταν υπερήφανος για την υπερφορολόγηση της μεσαίας τάξης γιατί ήταν προϊόν της ταξικής επιλογής αυτός ο ιδεολογικός προσανατολισμός θα συρρικνώσει το ακροατήριό τους.

Η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών, απαιτεί συγκεκριμένες προτάσεις για την βελτίωση της καθημερινότητάς τους. Οι δύο παραπάνω υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ με την παλαιομαρξιστική θεωρία κατά την οποία την ανάπτυξη της οικονομίας φέρει η αύξηση των μισθών είναι τρομερά δύσκολο να πείσουν, παρά μόνον το στενό ακροατήριό τους που είναι διαπαιδαγωγημένο με παρόμοιες θεωρίες.

Με συνέπεια ο εκφερόμενος πολιτικός λόγος του ΣΥΡΙΖΑ με τα δεδομένα αυτά, εκ των πραγμάτων κριθεί ξεπερασμένος και αναποτελεσματικός. Άλλωστε είναι γνωστό ότι στο πρόσφατο παρελθόν οι αξιωματική αντιπολίτευση χαρακτήριζε τους ψηφοφόρους της ΝΔ ηλίθιους, ανώριμους και παραπλανημένους, υποψήφιός της δε και οπαδός της, ανερυθρίαστα παρομοίασε αυτούς με «μαϊμούδες» και τον κ. Τσίπρα διαμάντι.

Ενώ ο κ. Πολάκης και ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας αναδημοσιεύει σειρά γελοιογραφικών επικριτικών προς το πρόσωπό του σημειώνοντας: Διάβασα  διάφορα από διάφορους για μια γελοιογραφία και θυμήθηκα χιλιάδες υπογραφές για να καταδικάσουν αυτά τα εμέσματα! Εν γένει στην Κουμουνδούρου είναι χαμηλό βαρομετρικό διάρκειας όπου το κόμμα δεν δουλεύει ούτε Δημοκρατικά ούτε Συλλογικά, όπως δήλωσε ο Ευκλ. Τσακαλώτος.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που ετέθη σε διαβούλευση από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, με το οποίον ενσωματώνεται στην Εθνική νομοθεσία η οδηγία 2021/54 επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα έως και 500.000 ευρώ για φορολογικές παραβάσεις.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες υποχρεώνονται να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα δεδομένα των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι χρήστες τους, διασταύρωση στοιχείων και πρόβλεψη για κοινούς και ταυτόχρονους ελέγχους με τις φορολογικές αρχές των άλλων κρατών μελών της Ε.Ε. Πέραν των άλλων ποινών που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, αναστολή δραστηριότητας καθώς και διακοπή πρόσβασης σε πλατφόρμες.

Παράλληλα συνεχίζονται οι έλεγχοι στους αιγιαλούς από το Υπουργείο Οικονομικών και συναρμόδιες υπηρεσίες με συγκεχυμένα καθήκοντα μεταξύ ΟΤΑ, κτηματικής υπηρεσίας, λιμενικό και πολεοδομίες, που ανήλθαν στις 1312 εκ των οποίων διαπιστώθηκαν 413 παραβάσεις εντός τριημέρου ενώ το σύνολο εντός του μηνός Αυγούστου υπερέβησαν τις 1.000 παραβάσεις, οι οποίες, ως επί το πλείστον αφορούν αυθαίρετο χρήση εκτάσεως δημοτικού δημοσίου χώρου, χωρίς άδεια ή κατάληψη πέραν της παραχωρηθείσης. Τα πρόστιμα όπως συνήθως συμβαίνει δεν αποκλείεται να χαρισθούν ή να τρέξουν σε βάθος χρόνου με την προβλεπόμενη διαδικασία ασκήσεως ειδικών μέσων, τα δε ανεπίδεκτα είσπραξης έσοδα να μεταφέρονται από οικονομική χρήση σε οικονομική χρήση, αγγίζοντας σχεδόν το 30% του συνόλου τούτων.

Το πρόβλημα βέβαια είναι διαχρονικό, αν θυμηθούμε το έτος 1995 η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να μην επιβάλει νέους φόρους στρέφοντας την προσοχή της στην αναζήτηση κάθε μορφής εσόδων βεβαιωμένων αλλά αζήτητων ήλπισε δε σε όσα δεν εισέπραξε. Ο κατακερματισμός των εσόδων κρίθηκε ότι δημιουργούσε μεγαλύτερη στη δυσκολία εκτέλεση του προϋπολογισμού. Η κυβέρνηση προς την κατεύθυνση αυτή κινητοποίησε τις δικαστικές αρχές για το πλήθος των ανεκτέλεστων δικαστικών υποθέσεων, όπως και από πρόστιμα πολεοδομικών παραβάσεων, που δεν αναζητήθηκαν από κανένα. Το ύψος των εσόδων υπολογίσθηκε σε 200 δις δρχ. βάσει αντικειμενικών κριτηρίων  προσδιορισμού εισοδήματος 90 δις δρχ. από τα ρυθμιζόμενα χρέη που ήσαν ληξιπρόθεσμα και 110 δις δρχ. από την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων. Το πρόβλημα παραμένει και χειροτερεύει ακόμη περισσότεροι. Οι δε ευρωπαίοι ελεγκτές καταφθάνουν στην χώρα μας, στόχος των οποίων, μεταξύ άλλων, είναι το πρωτογενές πλεόνασμα το 2023 στην περιοχή του 1,5% του ΑΕΠ που είναι υψηλότερο του 1,1% που αντιστοιχεί σε τρύπα 600-700  εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των Θεσμών, το Δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ μέχρι το 2027 πρέπει να ανέλθει στο 150% από το 170% που ήταν το 2022, το οποίο παραμένει το υψηλότερο στην ευρωζώνη, ενώ στην Ιταλία έχει ποσοστό 163%. Το ΑΕΠ Βουλγαρίας και Εσθονίας 28% και 17% αντίστοιχα.

Πάντως ο κ. Χατζηδάκης, Υπουργός Οικονομικών πρόσφατα παραδέχθηκε ότι εφέτος υπήρξε απώλεια 18 δις ευρώ  και το δικαιολόγησε στο «Μωσαϊκό» της υφιστάμενης νομοθεσίας το οποίον θ θεραπευθεί με το νέο εισαγόμενο στη Βουλή μεταρρυθμιστικό σχέδιο.

Αποτέλεσμα οι διαχρονικές παθογένειες  οι παταγώδεις αποτυχίες του εκσυγχρονισμού, επανίδρυσης ή βελτίωσης του κράτους, με επίκαιρα χαρακτηριστικά την βία στα γήπεδα όπως και η πολεοδομική ασυδοσία, όπου καταστήματα σφραγίζονται, κρίνονται κατεδαφιστέα και παρά ταύτα επί μία επταετία λειτουργούν ανενόχλητα, χωρίς άδεια, ενώ οι επιθεωρητές – ελεγκτές περιορίζονται να διαπιστώσουν το ύψος του μισθού του προσωπικού και το υπερβολικό μπουρμπουάρ του θαλασσοδαρμένου σερβιτόρου.

Χρειάζονται τολμηρές παρεμβάσεις και συγκρούσεις με ισχυρά συμφέροντα που να χαρακτηρίζονται από συνέχεια και συνέπεια, οι δε ανακοινώσεις να εφαρμόζονται και να μην παρακάμπτονται, πράγμα το οποίο διακαώς επιθυμεί σημαντικό τμήμα ψηφοφόρων της κυβέρνησης.

 

* Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού