ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ

Συζητάμε το σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Σ
το διάστημα πριν ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση και πριν ανοίξει η συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου-Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», αρθρογραφώ, με ευθύνη, για την εξέλιξη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Είναι χρέος μου, χρέος από αυτά που νιώθουμε και όχι από εκείνα που επιβάλλονται, να μιλήσω, να παρουσιάσω και να υποστηρίξω, από κάθε βήμα, φιλόξενο, καχύποπτο, ουδέτερο, φίλα προσκείμενο ή εκ προοιμίου αντίθετο, το βαθιά μελετημένο άλμα που έχουμε προετοιμάσει, ως Κυβέρνηση και ως πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ, για τον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Διακόσια πέντε άρθρα, πλέον των 170 για τα Δημόσια ΑΕΙ και κάτι λιγότερο από 35 για τη δημιουργία μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, απαρτίζουν ένα σχέδιο νόμου που δεν αφήνει στα «σχέδια» το μέλλον των παιδιών μας, την ενίσχυση και την αναγνώριση του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου στον διεθνοποιημένο χώρο της εκπαίδευσης, τη δυνατότητα, την ευκαιρία και την ελευθερία επιλογής των νέων μας ανάμεσα σε εξέχοντα Πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Στοχεύουμε στην ουσιαστική, ηθική και έμπρακτη αναβάθμιση των Πανεπιστημίων της χώρας, με έμφαση στα Α.Ε.Ι. της περιφέρειας, αρχής γενομένης από τις διατάξεις που αφορούν στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και, ως φυσικό επακόλουθο και ισχυρό κίνητρο, στην ενίσχυση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Συγκεκριμένα, προχωράμε σε αλλαγές στη δομή του Δ.Π.Θ., στην ένταξη τμημάτων και ερευνητικών ινστιτούτων του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, στην ίδρυση νέων σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων ενώ αξιοποιούμε και αναβαθμίζουμε τις δομές έρευνας και καινοτομίας.

Σειρά στις επικείμενες μεταρρυθμίσεις έχει ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του Ε.Α.Π. και η αναβάθμισή του. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο αυτονομείται, αποκτά το σύστημα διακυβέρνησης και τα όργανα διοίκησης των υπολοίπων δημόσιων πανεπιστημίων, συστήνει Πανεπιστημιακό Κέντρο Ανάπτυξης, Πιστοποίησης και Αξιολόγησης και Εταιρεία Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του ΕΑΠ.

170 και πλέον άρθρα με εμπεριστατωμένες ρυθμίσεις και αλλαγές μάς δεσμεύουν και μάς θέτουν προ των προγραμματικών μας δηλώσεων για την ενίσχυση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Στηρίζουμε τη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση με χρηματοδότηση μεγαλύτερη του 1 δισ. ευρώ και προωθούμε μεταρρυθμίσεις σχετικές με την ισχυροποίηση του αυτοδιοίκητου, την ενίσχυση της οικονομικής και της διοικητικής αυτοτέλειας των ελληνικών Πανεπιστημίων, την αναβάθμιση του ρόλου του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας.

Η απλοποίηση και η ευελιξία της λειτουργίας των οργάνων διοίκησης, η ψηφιοποίηση της διοικητικής λειτουργίας των Α.Ε.Ι., η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της περιουσίας τους και η ενίσχυση της διεθνοποίησης και της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, μέσα από συνεργασίες με πανεπιστήμια του εξωτερικού, είναι οι οδοί που οφείλουμε να ανοίξουμε για τη διαδρομή των ελληνικών Πανεπιστημίων προς την ανταγωνιστική εξέλιξή τους και την πλεονεκτική θέση τους στο παγκόσμιο ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Και από την στρατηγική μέριμνα της Κυβέρνησης για τα δημόσια Α.Ε.Ι. προχωράμε στην απελευθέρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από τον αναχρονιστικό χαρακτήρα του κρατικού μονοπωλίου με τη θέσπιση πλαισίου λειτουργίας Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ή αλλιώς μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

Σε εναρμόνιση με τις επιταγές της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας και υπό το σύγχρονο πρίσμα του ενωσιακού δικαίου, ρυθμίζουμε λεπτομερώς το πλαίσιο λειτουργίας, στην Ελλάδα, του νέου θεσμού των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.

Τα Ν.Π.Π.Ε., με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατόπιν έγκρισης της ΕΘΑΑΕ και γνώμης του ΕΟΠΠΕΠ, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και αυστηρότατα κριτήρια ποιότητας, μετά από αδειοδότηση, αξιολόγηση και πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών τους και των κτιριακών, εργαστηριακών και ερευνητικών υποδομών τους, θα απονέμουν ακαδημαϊκά αναγνωρισμένους τίτλους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Με πολλαπλά, πολυδιάστατα και πολυαναμενόμενα οφέλη, στοχεύουμε στην προσέλκυση ξένων φοιτητών στην Ελλάδα, στην επιστροφή Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων, στην κάλυψη της διαρκώς αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές και στην προτεραιότητα τα παιδιά μας να μένουν στην Ελλάδα, να ολοκληρώνουν τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές εδώ, ώστε η επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο, σε καινούργιες γνώσεις, ιδέες και τεχνολογίες να μη φεύγει από τη χώρα.

Η ισχυρή Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, με την αδιαμφισβήτητη λαϊκή εντολή να αποτελεί την πιο δυνατή δέσμευση αλλά και να οδηγεί στο ύψιστο πολιτικό χρέος, συνεχίζει να εργάζεται, να οραματίζεται, να νομοθετεί, να ακούει και να συνομιλεί, να υλοποιεί, να διεκδικεί για κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα την πιο αξιόπιστη εγγύηση για το πιο δυναμικό μέλλον.

 

* Η κα Ζέττα Μ. Μακρή είναι Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, βουλευτής Μαγνησίας με τη ΝΔ