ΘΑΝΑΣΗΣ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΣ

Πρώτα δημιουργείς το πρόβλημα και μετά… δίνεις λύσεις!

Ο
ι βιομηχανίες των λεγόμενων snacks και junkfoods καλά πορεύονται, ανθούν, θα λέγαμε. Οι διαφημίσεις αυτών των… θεάρεστων προϊόντων μας βομβαρδίζουν από το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα. Ιδίως τα παιδιά, την πιο προσφιλή τους πελατεία. Όλοι πρέπει συνεχώς να μασούν κάτι. Κι απ’ αυτό το μάσημα, προκύπτει η παχυσαρκία. Στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες ήταν κομψοί, μάλλον λεπτοί ,με εξαίρεση μια μικρή μερίδα πολυφαγάδων που γίνονταν υπέρβαροι.

Παλιότερα, η παχυσαρκία ήταν αρρώστια, αποτέλεσμα υπολειτουργίας κάποιων αδένων του οργανισμού. Σήμερα, η παχυσαρκία τείνει να εξελιχθεί σε… μόδα, αφού σε μόδα έχει εξελιχθεί η αλόγιστη κατανάλωση των προαναφερθέντων…

εδεσμάτων, ιδίως των διαφόρων σνακς από παιδιά. Που, αφού καταναλώσουν αρκετά από αυτά, στο σπίτι δεν πεινάνε. Έτσι, αναστατώνεται η διατροφή τους, με παρενέργειες όπως και η παχυσαρκία. Που βέβαια εξελίσσεται σε μεγάλο πρόβλημα για την κοινωνία.

Προχθές, διάβασα σε εφημερίδα, ότι Αμερικανική φαρμακευτική εταιρία ανακάλυψε το φάρμακο για την παχυσαρκία! Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι πωλήσεις του φαρμάκου αυτού ανέρχονται σε 6 δισ. δολ. φέτος, που προβλέπεται να φτάσουν τα 100 δισ. δολ. έως το 2030! Πολύ μεγάλη μπίζνα, δηλαδή!

Στο παρελθόν, στις ΗΠΑ, όπου το πρόβλημα της παχυσαρκίας έχει εξελιχθεί σε μάστιγα, η κυβέρνηση αποφάσισε να εισηγηθεί κάποια μέτρα ώστε να περιοριστεί το πρόβλημα της παχυσαρκίας. Που όμως το ισχυρό λόμπυ των βιομηχανιών που παράγουν τα ως άνω προϊόντα, απέτρεψε την κυβερνητική παρέμβαση. Και έτσι, και η παχυσαρκία καλά κρατεί και οι πωλήσεις των φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας όλο και ανεβαίνουν.

Βλέπετε, μία αρχή της νεοφιλελεύθερης οικονομικής θεωρίας είναι ότι, σκοπός των επιχειρήσεων είναι να μεγιστοποιούν τα κέρδη τους, κατ’ αντίθεση με τον κευνσιανισμό που πρεσβεύει ότι η επιχείρηση είναι κοινωνικός θεσμός και σκοπός της είναι να ικανοποιεί κοινωνικές ανάγκες. Δυστυχώς όμως για όλο τον κόσμο, έχει επικρατήσει παντού ο νεοφιλελευθερισμός, που δημιουργεί προβλήματα τα οποία λύνει με νέα προϊόντα. Και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται…

 

Ο κ. Θανάσης Φροντιστής είναι Δρ. Οικονομολόγος – π. Πανεπιστημιακός – Συγγραφέας

a.frontistis@gmail.com