Το σίγουρο είναι ότι o ΣΥΡΙΖΑ δεν θα θέλει να πάθει το χουνέρι του κ. Τσίπρα το 2019 όταν διεκήρυττε με βεβαιότητα ότι δεν υπάρχει πιθανότητα ούτε ένα στο εκατομμύριο να χάσω τις εκλογές ή τον ΣΥΡΙΖΑ το 2023 που έβλεπε από μακριά την ΝΔ να κόβει το νήμα.
Επειδή με βασική ευθύνη των δημοσιογράφων δεν συζητούνται τα μεγάλα θέματα της Ελλάδος – Ευρώπης αλλά και της χώρας, ο πήχης βγάζει ώρες ενημερωτικού προγράμματος.
Ο πολιτικός απαντά στις ερωτήσεις τι πήγε λάθος και τι θα κάνετε να το διορθώσετε, ότι οι δημοσκοπήσεις είναι μια φωτογραφία της στιγμής και δεν αποτυπώνουν σωστά το κλίμα που συναντάμε όταν βγαίνουμε στον κόσμο. Μετά τις εκλογές θα κληθούν οι πολιτικοί να πανηγυρίσουν και να απολογηθούν αν πέρασαν πάνω ή κάτω από τον πήχη.
Στις προχθεσινές ευρωεκλογές, η Ν.Δ. απώλεσε περίπου 12 μονάδες εν σχέσει με τις περσινές εθνικές εκλογές, ποσοστό προφανώς που μετατοπίσθηκε προς τα δεξιά της, λόγω των μέτρων τα οποία ελήφθησαν από την Κυβέρνηση όσον αφορά την ακρίβεια, τον γάμο των ομοφυλοφίλων, υποκλοπές και Τέμπη, πέραν του ότι υπήρξε και μεγάλη φαγωμάρα εσωτερική των στελεχών, διότι θεώρησαν πασοκοποίηση, τρόπον τινά της Ν.Δ. η οποία αλλάζει βασικές αρχές του κόμματος εν ονόματι του φιλελευθερισμού.
Ενώ το δεύτερο και το τρίτο κόμμα Σύριζα και ΠΑΣΟΚ από κοινού δεν συγκεντρώνουν το ποσοστό της Ν.Δ. ούτε κατά συνέπεια εκμεταλλεύθηκαν την μείωση της δύναμής της, αφού το πρώτο τούτων απώλεσε τρεις μονάδες περίπου εν σχέσει με τις προηγούμενες εθνικές εκλογές.
Απαντήσεις σε μεγάλες προκλήσεις με επίκεντρο την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας θα κληθεί η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ελλάδα να δώσει σε θέματα προς διαπραγμάτευση, εκ των οποίων ελάχιστα απησχόλησαν τον προεκλογικό διάλογο. Όπως το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο που τίθεται σε εφαρμογή από τον επόμενο χρόνο, πρόκειται για επιστροφή στην δημοσιονομική πειθαρχία. Λαμβανομένου υπόψη ότι στις 21/6/2024 τα κράτη μέλη θα κληθούν από την Κομισιόν να συντάξουν τετραετή σχέδια σύμφωνα με τις επισημάνσεις του συντονιστού του Γραφείου Προϋπολογισμού Γιάννη Τσουκαλά. Καθώς υπάρχει μεγάλο επενδυτικό κενό κυρίως για τις πράσινες επενδύσεις και τις ψηφιακές, και ανάγκη στήριξης της Ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας σε συνδυασμό με την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Τα ανωτέρω σχετίζονται με την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Οικονομίας, η οποία δοκιμάζεται σκληρά ενώ υφίσταται πιέσεις από Κίνα και ΗΠΑ.
Ο δε κ. Ντράγκι πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, εκφράζει την άποψη ότι η Ευρώπη πάσχει επειδή έχει κατακερματισθεί, π.χ. σε 34 ομίλους δικτύων κινητής τηλεφωνίας, στην Κίνα υπάρχουν 4 και στις ΗΠΑ 3 με τους 5 μεγαλύτερους «παίχτες» να ελέγχουν το 80% της αγοράς της Αμυντικής βιομηχανίας. Επομένως, χρειάζεται ενοποίηση και συνεργασία μεταρρυθμίσεις, αλλά και εξεύρεση πηγών χρηματοδοτήσεων προς εφαρμογή των όποιων αποφάσεων.
Μετά τις Ευρωεκλογές η ΕΕ θα πρέπει να καταπιαστεί με την αντιμετώπιση μεγάλων προκλήσεων στην οικονομία της χώρας μας, ενισχύοντας τις δομές και την ανάκαμψη της βιωσιμότητας. Αυτό θα περιλαμβάνει την υιοθέτηση νέων οικονομικών πολιτικών, την ενίσχυση εμπορίου, επένδυση βιώσιμων τεχνολογιών κλπ. παραγωγικότητα και ανταγωνισμό.
Υπόψη ότι η Κίνα έχει βάλει στόχο να διακινήσει το 1/3 της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών μηχανημάτων εντός πενταετίας, οπότε οι Γερμανικές και Γαλλικές βιομηχανίες αντιμετωπίζουν τεράστιο ανταγωνισμό.
Με την εφαρμογή των νέων δημοσιονομικών κανόνων, δεν παραλείπεται να τονισθεί ότι θα περιορισθεί η αύξηση των δημοσίων δαπανών με υποχρεωτική μείωση του χρέους.
Μπορεί σύντομα η Ανεξάρτητος Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) να αναρτήσει κατάλογο μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου και των Ασφαλιστικών Ταμείων, για ποσά άνω των 150.000 ευρώ, εάν μετά την ειδοποίηση δεν συμμορφωθούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, με 24 ή 48 δόσεις, όμως παρά τις προσπάθειες του Δημοσίου και των αρμοδίων του οργάνων, ποσό που υπερβαίνει τα 40 δις ευρώ τυγχάνει ανεπίδεκτο είσπραξης.
Ειδικότερα από τα 107 δις ευρώ χρέος προς το Δημόσιο θεωρούνται ανείσπρακτα τα 26 δις ευρώ και 15 δις περίπου προς τον ΕΦΚΑ και ΚΑΟ κονδύλια τα οποία παρ’ ότι σε προηγούμενα σημειώματά μας έχουμε επισημάνει κατ’ επανάληψη μεταφέροντα, διαχρονικά από προϋπολογισμό σε προϋπολογισμό, ως εισπρακτέα δήθεν ενώ έχουν υποκύψει σε παραγραφή. Καμιά κυβέρνηση δεν προβαίνει στην διαγραφή τους. Και όχι μόνον η φοροδιαφυγή υπολογίζεται από το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης σε 60 δις ευρώ, δηλαδή διαφυγόντες και ανείσπρακτοι φόροι, υπερβαίνουν τα 100 δις ευρώ χωρίς προεκλογικά να ακουσθεί από Κυβέρνηση ή Αντιπολίτευση οιαδήποτε πρόταση για την είσπραξη χρηματικών ποσών πάνω από το ήμισυ του ΑΕΠ.
Ούτε επίσης αποτέλεσαν προεκλογικό διάλογο τα 450.000 ακίνητα που παρέδωσαν στο Δημόσιο πολίτες λόγω αποποίησης κληρονομιάς, στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, τα οποία ακίνητα παραμένουν αναξιοποίητα, γεγονός το οποίο αγνοήθηκε παντελώς, ενώ θα ηδύνατο να αποτελέσει μια πολύ σημαντική μαγιά για την χάραξη στεγαστικής πολιτικής.
Ο δε αρμόδιος Υπουργός Οικονομικών αρνείται επίμονα να μειώσει τον ΦΠΑ όσον αφορά τα τρόφιμα, ισχυριζόμενος ότι σε αντίθετη περίπτωση δεν θα υπάρχει δυνατότητα πληρωμής μισθών και συντάξεων.
Υποστηρίζεται από τον Πρωθυπουργό της χώρας, ότι θα προχωρήσει τις μεταρρυθμίσεις με καλύτερη και ταχύτερη αποτελεσματικότητα, παραδεχόμενος βέβαια την ήττα που υπέστη η ΝΔ όχι μόνον από την αποχή των ψηφοφόρων αλλά και την αποδοκιμασία προς την κυβέρνηση.
Μόνιμο αίτημα της αντιπολίτευσης, όπου το πρώτο και δεύτερο κόμμα ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ παρά τ’ αποτελέσματα των εκλογών, στηρίζεται το μέλλον τους για κυβερνησιμότητα με καθαρά επιχειρήματα λογιστικής και αριθμητικής σύγκλισης, η οποία κι έτσι υπολείπεται του ποσού της ΝΔ.
Όταν ο Νίκος Παπανδρέου, πρώτος ευρωβουλευτής, δηλώνει ότι η τρίτη θέση συνιστά ήττα, το ΠΑΣΟΚ δεν κατάφερε να εκφράσει ένα πολιτικό σχέδιο, προσθέτει δε, εμφαντικά ότι διαδοχικές εκλογικές ευκαιρίες χάθηκαν, και η ιστορία δεν γυρίζει πίσω.
Πάντως η Κυβέρνηση μπορεί να απώλεσε 13 περίπου μονάδες από τις περσινές εθνικές εκλογές, όμως η τελική κρίση θα γίνει στο τέλος της τετραετίας από τα αποτελέσματα της διακυβέρνησης. Προφανώς με κατάλληλα πρόσωπα στις κατάλληλες θέσεις, χωρίς υπολογισμούς της εκλογικής «γεωγραφία» και πελατειακές σκοπιμότητες.
Οι ισχυρισμοί για την μείωση της ανεργίας εν σχέσει με το 2019 και την αύξηση του κατώτατου μισθού από 650 ευρώ σε 830 ευρώ, ο τρίτος κατώτερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν πείθουν αλλά απογοητεύουν όταν σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το 2023 τα υψηλότερα ποσοστά νοικοκυριών που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, ανέρχονται στα 26% δηλαδή ένα στα τέσσερα έναντι του 21% στην Ε.Ε.
Οπότε και το σύνθημα του κ. Χατζηδάκη, Υπουργού των Οικονομικών, ότι θα συνεχίσουμε να «ποδηλατούμε» χωρίς ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις δεν περπατάει.
Ας ελπίσουμε στο μέλλον να βελτιωθεί η κατάσταση που μαστίζει την κοινωνία στον τομέα κυρίως της υγείας, πλήττει την παιδεία και απογοητεύει στην ασφάλεια.
Όσον αφορά το θέμα της Δικαιοσύνης, ο υπουργός Δικαιοσύνης κ. Φλωρίδης προέβλεψε την μείωση εκδίκασης αποφάσεων και την έκδοση τούτων κατά ποσοστό 5%, καθ’ όσον η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι η χώρα μας στον τομέα αυτό κατατάσσεται στην θλιβερή 146η θέση διεθνώς, αφού ο μέσος όρος έκδοσης τελεσίδικης απόφασης είναι 1580 ημέρες ενώ στην Ευρώπη 550 ημέρες. Εξήγγειλε μάλιστα ο κ. Υπουργός ότι εντός τριμήνου θα αλλάξει το νομοθετικό καθεστώς (πολιτικής δικονομίας), ο δε μεγάλος αριθμός υποθέσεων θα επιλύεται από δικηγόρους και όχι δικαστήρια. Λησμόνησε όμως να μας διευκρινίσει για τις 350.000 υποθέσεις που λιμνάζουν μόνον στα Διοικητικά Δικαστήρια. Τι γίνεται; Ίδωμεν.
* Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού