ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΤΕΡΗΣ

Διαμόρφωση βάσεων στις Πανελλήνιες Εξετάσεις

73.941 υποψήφιοι γενικών Λυκείων και 14.696 των επαγγελματικών μετείχαν στις εξετάσεις.

Όσοι ξεπέρασαν την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) κάποιας Σχολής Παν/κού επιπέδου θα μπορούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό για κάποιο ΑΕΙ. Οι υποψήφιοι που δεν συγκέντρωσαν τουλάχιστον την ΕΒΕ θα έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν το παράλληλο μηχανογραφικό για κάποιο δημόσιο ΙΕΚ.

Λαμβανομένου υπόψη ότι όταν αυξάνεται ο αριθμός υποψηφίων, όπως τονίζουν μαθηματικοί αναλυτές, προφανώς αυξάνονται και οι βάσεις. Τα κοινά τμήματα των Σχολών είναι 181 σε σύνολο 456 ποσοστό 40%. Κατά τις εκτιμήσεις των ειδικών οι επιδόσεις ήταν καλύτερες στην ιστορία, στα δε υπόλοιπα μαθήματα οι υποψήφιοι βαθμολογήθηκαν με βαθμό μικρότερο του 10. Αυτό σημαίνει πτώση των βάσεων σε όλη την βαθμολογική κλίμακα. Η πτώση θα κυμανθεί από 75 μόρια στις υψηλόβαθμες σχολές έως 300 με 400 μόρια στις χαμηλόβαθμες σχολές, η χαμηλότερη ΕΒΕ διαμορφώνεται στο 8,98 (από 9 πέρσι) και η υψηλότερη στο 13,46.

Ενώ στο πεδίο θετικών ή τεχνολογικών επιστημών, ο αριθμός όσων βαθμολογήθηκαν κάτω από 10 μειώθηκε από 55% στο 46%, στο δε πεδίο επιστημών υγείας και ζωής εμειώθη επίσης το ποσοστό που έγραψαν κάτω από τη βάση από 63% στο 50%. Προς διάθεση υπάρχουν, σύμφωνα με παράγοντες του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας 71.700 για το Ακαδημαϊκό έτος 2025 – 2026. Βέβαια δεν θα καλυφθούν όλες λόγω μη συμπληρώσεων των ΕΒΕ, αφού και πέρσι έμειναν 10.120 θέσεις κενές.

Πάντως από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα αρχίσει η διαγραφή των ανενεργών φοιτητών σπουδαστών τετραετών προγραμμάτων οι οποίοι υπερέβησαν την προβλεπόμενη διάρκεια φοίτησης. Το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι φέρονται εγγεγραμμένοι ακόμη που θέλησαν να σπουδάσουν την δεκαετία του 1930 και 1960. Οι λεγόμενοι αιώνιοι φοιτητές ανερχόμενοι σε δεκάδες χιλιάδες κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι με τη νέα νομοθετική ρύθμιση θα έχουν το δικαίωμα και εύλογο είναι, να παρατείνουν την φοίτησή τους εάν έχουν ολοκληρώσει το 75% των μονάδων του προγράμματος και με συμμετοχή σε δύο εξεταστικές περιόδους των τελευταίων δύο ετών. Η δε ρύθμιση αφορά 95.000 παλαιούς αλλά ενεργούς σπουδαστές.

Ο πρωθυπουργός της χώρας τόνισε ότι η εκκαθάριση των καταλόγων των Πανεπιστημίων θα έχει χαρακτήρα μεταρρυθμιστικό με σημαντικά οφέλη ως προς την ποιότητα, τους δείκτες αξιολόγησης και την ουσιαστική εικόνα του ποιος φοιτά πραγματικά ή όχι. Προσέθεσε δε στο πλαίσιο συσκέψεως θα εξετασθούν, τα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση τελικές διατάξεις, μεταξύ άλλων, σχετικά με την θωράκιση της ασφάλειας στα δημόσια ιδρύματα με αιχμές την καθιέρωση ενός μηχανισμού ποινικών και πειθαρχικών κυρώσεων, αν και δεν νομίζουμε ότι τοιούτου είδους κυρώσεις δεν προβλέπονται από τον νόμο, κανονισμούς ή κανονιστικές πράξεις των Ιδρυμάτων.

Πάντως συγκεκριμένες προτάσεις από την κυβέρνηση και αντιπολίτευση δεν ακούστηκαν ούτε κατετέθησαν όπως:

Η σταδιακή κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων, πλην των υψηλόβαθμων τμημάτων, η βαρύτητα που πρέπει να δοθεί στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, η επανάληψη εξετάσεως ενός μαθήματος από τα τέσσερα ή κατοχύρωση των τριών ώστε την επομένη εξεταστική να γίνεται πιο αντικειμενική ή ολιγότερο αγχώδης για τον υποψήφιο διαδικασία.

Ούτε επίσης προβάλλεται ούτε ερευνάται ότι για την εισαγωγή των σπουδαστών στα Πανεπιστήμια να λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός του απολυτηρίου από το Λύκειο, ο οποίος να αγγίζει το 19 ή και 20 προκειμένου να είναι δικαιότερο και αντικειμενικότερο το σύστημα όπως συμβαίνει άλλωστε και σε άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης π.χ. Πορτογαλία όπου το 20% του εισαγωγικού βαθμού εξάγεται σε συνδυασμό με το απολυτήριο Λυκείου. Ούτε έχει προβλεφθεί η θεραπεία του διαχρονικού προβλήματος να εισάγεται σπουδαστής στο Πανεπιστήμιο με βαθμό στα αρχαία ελληνικά ή μαθηματικά τρία (3) γιατί καλύφθηκε από το άριστα στη γυμναστική ή θρησκευτικά. Όσο και να είναι αδιάβλητο το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων η όλη του λειτουργία δεν συνάδει με τα παραπάνω διότι το αδιάβλητο αυτό καθ’ εαυτό δεν αρκεί να τα θεραπεύσει.

Ωστόσο δεν παραλείπουμε να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ η χώρα μας συγκαταλέγεται στις εννέα χώρες όπου το ποσοστό νέων εκτός απασχόλησης και κατάρτισης υπερβαίνει το 15% γεγονός που φανερώνει βαθειά απόκλιση μεταξύ εκπαιδευτικού συστήματος και της αγοράς εργασίας, πράγμα το οποίο απαιτεί άμεσες επενδύσεις σε εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και πιο αποτελεσματικές μεταβάσεις από το σχολείο στην εργασία.

Τις επισημάνεις αυτές σχεδόν έκανε και ο καθηγητής γλωσσολογίας τ. Πρύτανης και Υπηρεσιακός Υπουργός Γ. Μπαμπινιώτης, χαρακτηρίζοντας τα πανεπιστήμια αποδυναμωμένα και εξαθλιωμένα, χωρίς να αναφερθεί στο «μάνδρωμα» Πρύτανη ούτε την κατάληψη  βιβλιοθήκης και αναγνωστηρίου επί 30 και 16 χρόνια από εξωσχολικούς, γνωστούς και αγνώστους.

Απλώς μίλησε και είπε, μεταξύ άλλων ότι οι μαθητές μπαίνοντας στην τάξη δεν λογαριάζουν καν τον καθηγητή τους!!!

 

* Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού