ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΤΕΡΗΣ

Από το χρέος προς το Δημόσιο των 155 δις ευρώ το 25% ανεπίδεκτο είσπραξης

Σ
ύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, το Δημόσιο χρέος ανέρχεται στο χρηματικό ποσό των 356 δις ευρώ που αντιστοιχεί στο 170% του ΑΕΠ, το δε επιτόκιο κάθε χρόνο φθάνει το ποσόν των 1,2 δις ευρώ.

Αν ληφθεί υπόψη και το αναβαλλόμενο επιτόκιο από του έτους 2013 μέχρι σήμερα, υπολογίζεται στο ύψος των 12 δις ευρώ και μέχρι το 2032 στα 23 δις ευρώ, οπότε θα αρχίσει και η αποπληρωμή του, δημιουργώντας χρηματοδοτικές ανάγκες.

Ωστόσο, το συνολικό χρέος προς το Ελληνικό Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία υπερβαίνει τα 155 δις ευρώ, εκ των οποίων, όπως έχουμε τονίσει σε προηγούμενο σημείωμά μας, πληροφορούμεθα από αρμοδίους παράγοντες, το 25% τούτων είναι ανεπίδεκτα είσπραξης πέραν του ιδίου ποσοστού που φοροδιαφεύγει. Φρόνιμο και επιτακτικό είναι να διαγραφούν από τους φορολογικούς καταλόγους, έτσι ώστε να παύσει το απαράδεκτο και διαχρονικό φαινόμενο των εικονικών κρατικών προϋπολογισμών.

Αλλά και να επαναπροσδιορισθεί το ακριβές οφειλόμενο και εισπράξιμο ποσόν, πριν καν εφόσον βέβαια υπάρχει χρόνος, αποσταλούν 25.000 τελεσίγραφα στους οφειλέτες από την Ανεξάρτητη Αρχή Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για εξόφληση ή ρύθμιση άνω των 150.000 ευρώ.

Ενώ τα χρέη των Νοσοκομείων (οφειλές του Δημοσίου) προς ιδιώτες – προμηθευτές υπολογίζονται στα 3 δις ευρώ περίπου, οι δε επιστρεπτέοι φόροι υπερβαίνουν τα 600 εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για σοβαρό ζήτημα δεδομένης και της δέσμευσης της χώρας προς την Κομισιόν που συνιστά μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους κατόπιν δύο παραπομπών της Ελλάδος στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, λόγω καθυστέρησης στην τακτοποίηση των νοσηλευτικών μονάδων προς τους προμηθευτές.

Οι τράπεζες ανέβασαν τα επιτόκια για να αντιμετωπίσουν τον καλπάζοντα πληθωρισμό. Το χρέος των αναδυόμενων οικονομικών διεθνώς φθάνει το ποσόν των 29 τρις δολλαρίων, δέκα πέντε χώρες ξοδεύουν περισσότερα σε τόκους παρά σε παιδεία, ενώ 46 χώρες σύμφωνα με την έκθεση του Οργανισμού Εμπορίου και Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Γενικά το κρατικό χρέος διεθνώς οφείλεται στις υπερβολικές δαπάνες, την κακή διαχείριση των κυβερνήσεων σε συνδυασμό με παγκόσμια γεγονότα, π.χ. πανδημία, πόλεμος Ουκρανίας και άνοδο του κόστους ενέργειας. Το 60% των φτωχών χωρών έχουν υψηλό χρέος ή κινδυνεύουν να το αποκτήσουν, βάσει πληροφοριών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ).

Πάντως ο πλούτος των δισεκατομμυριούχων από τεσσαρακονταετίας κρατεί καλά, αφού αυξήθηκε κατά 14% ευτυχώς όμως συμφωνήθηκε από 130 χώρες με πρόταση της Βραζιλίας, στο Συνέδριο των G20 να επιβληθεί ένα ελάχιστο ποσό φόρου 2% στα κέρδη των πολυεθνικών.

Στη χώρα μας υπάρχει ανάγκη για νέες παρεμβάσεις προκειμένου να επιτευχθεί ισορροπία και δικαιοσύνη μεταξύ τραπεζών και funds δανειοληπτών, ενώ ο εξωδικαστικός συμβιβασμός κόκκινων δανείων έχει περιορισθεί σε ελάχιστο ποσόν, με αποτέλεσμα να παραμένει το κρίσιμο κοινωνικό και οικονομικό θέμα.

Είναι αλήθεια ότι η πανδημία από την άνοιξη του 2020 με την αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας ανάγκασε τις κυβερνήσεις να αυξήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις δημόσιες δαπάνες ώστε να περιορίσουν τις κοινωνικές επιπτώσεις και να κρατήσουν όρθιες τις επιχειρήσεις. Στη συνέχεια επηκολούθησε η εισβολή στην Ουκρανία, προκαλώντας την κατακόρυφη αύξηση των τιμών ενέργειας και πληθωρισμού σε συνδυασμό με το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο προκαλεί ακόμη σοβαρές ανησυχίες. Οπότε κατέστη υποχρεωτικό να αυξηθούν οι δημόσιες δαπάνες για να στηριχθούν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις.

Έτσι εκτροχιάσθηκαν τα δημοσιοοικονομικά μεγέθη όχι μόνον στην χώρα μας, που σημαίνει περιορισμό της δημόσιας δαπάνης, ή να αυξηθεί η φορολογία.

Όμως η Κυβέρνηση διαφωνεί ως προς την θέσπιση φορολογικών κινήτρων, καθ’ όσον διατείνεται ότι τούτο θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του Δημόσιου Χρέους.

Επικρατεί η αντίληψη σε έγκυρους κύκλους ότι και αν ακόμη μειωθεί το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οικονομία χρειάζεται ένα κοινό δανεισμό των «27» ώστε μαζί τα μέλη να προχωρήσουν προς την πράσινη μετάβαση με φτηνό χρήμα και ανταγωνιστική οικονομία, υπό την προϋπόθεση βέβαια να συμφωνήσει και το Βερολίνο το οποίο προς το παρόν εμφανίζεται αρνητικό.

 

* Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού