Αντικείμενο του έργου είναι η εκπόνηση της οριστικής μελέτης, της μελέτης εφαρμογής και της εκτέλεσης εργασιών για τις στοχευμένες δομικές αποκαταστάσεις στις σχετικές κτιριακές εγκαταστάσεις και την αποκατάσταση και αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου και της περίφραξης του συγκροτήματος του ΟΑΚΑ.
Οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται είναι οι εξής:
- Στεγανώσεις αρμών περιμετρικά του Κεντρικού Ολυμπιακού Σταδίου.
- Αντιμετώπιση των ρηγματώσεων στον χώρο του Ποδηλατοδρομίου.
- Αποκατάσταση επιφανειών και φυτεύσεις στον Περιβάλλοντα Χώρο.
- Ανάπλαση της Αγοράς και αποκατάσταση των Pavilions.
- Ηλεκτρομηχανολογικές Εργασίες.
- Σχεδιασμός και υλοποίηση νέου εσωτερικού οδικού δικτύου στην περιοχή μεταξύ του ποδηλατοδρομίου και των κολυμβητικών εγκαταστάσεων.
- Εργασίες για τη μελέτη – κατασκευή Τοίχων Αναρρίχησης και Οικίσκων στον περιβάλλοντα χώρο.
- Προμήθεια και τοποθέτηση νέας Περίφραξης και αποξήλωση της υπάρχουσας.
- Προμήθεια και τοποθέτηση Φυλακίων.
Το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός 14 μηνών από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο, ενώ οι πόροι για την υλοποίησή του προέρχονται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU.
Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών έχει οριστεί η Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2025.
Το έργο αποτελεί μέρος των πρωτοβουλιών για τον ριζικό εκσυγχρονισμό του ΟΑΚΑ, συνολικού προϋπολογισμού 111 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), τις οποίες έχουν αναλάβει να φέρουν εις πέρας το PPF του Υπερταμείου/Growthfund σε συνεργασία με το ΤΕΕ και το Υπουργείο Αθλητισμού.
Διαγωνισμός για τα στέγαστρα
Τις τελευταίες ημέρες του περασμένου Δεκεμβρίου το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε την προκήρυξη του έργου «Στατική και λειτουργική αποκατάσταση των δύο στεγάστρων του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών – ΟΑΚΑ». Το έργο έχει εκτιμώμενη αξία 63,09 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 78,23 εκατ. με ΦΠΑ. Η διαδικασία ορίζει ότι η τελευταία προθεσμία παραλαβής των προσφορών είναι η 10η Φεβρουαρίου.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει την επομένη, στις 11 Φεβρουαρίου. Αν όλα πάνε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο ανάδοχος ή οι ανάδοχοι θα πιάσουν αμέσως δουλειά ώστε να εκπληρώσουν τη σύμβαση, δηλαδή να ολοκληρώσουν τη συντήρηση του στεγάστρου στον προβλεπόμενο χρόνο -14 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Ρόλο τεχνικού συμβούλου στο έργο της συντήρησης του στεγάστρου έχει αναλάβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, πηγές του οποίου επισημαίνουν στο «ΘΕΜΑ» ότι «ο αρχικός σχεδιασμός και προτού ασχοληθεί το ΤΕΕ περιελάμβανε διαγωνισμό ο οποίος ξεπερνούσε τα 100 εκατ. ευρώ. Μετά την εμπλοκή του ΤΕΕ, το κόστος του έργου μειώθηκε σημαντικά, παραπάνω από 30%».
Τι εργασίες θα γίνουν όμως με αυτό το κόστος; Το βασικό, όπως σημειώνουν τεχνικοί επιστήμονες, είναι να συντηρηθεί η μεταλλική κατασκευή. Δεν είναι τόσο απλό όσο φαίνεται, με δεδομένο ότι το έργο έχει κολοσσιαίες διαστάσεις. Τα δύο ατσάλινα τόξα του στεγάστρου έχουν ύψος 80 μέτρα, μήκος 304 μέτρα έκαστο και συνολικό βάρος 9.000 τόνους. Όλη η στέγη έχει έκταση 25.000 τ.μ.
Όπως περιγράφεται στην προκήρυξη του έργου από το ΤΑΙΠΕΔ, αντικείμενό του είναι η επισκευή των προβληματικών σημείων και η υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών αποκατάστασης του απαιτούμενου επιπέδου στατικής επάρκειας των μεταλλικών κατασκευών των δύο εμβληματικών στεγάστρων του ΟΑΚΑ, καθώς και η συντήρηση – επισκευή – αντικατάσταση στοιχείων των μεταλλικών κατασκευών και των πολυκαρβονικών πάνελ των στεγάστρων της εν λόγω αθλητικής εγκατάστασης.
Η προκήρυξη αναφέρει ότι ο ανάδοχος του έργου θα πρέπει να εκτελέσει εργασίες ελέγχου με μη καταστροφικές δοκιμές των κρίσιμων συγκολλητών και κοχλιωτών συνδέσεων των στεγάστρων (τις βίδες και τις ενώσεις δηλαδή), να ενισχύσει τις θέσεις όπου απαιτηθεί από τις σχετικές μελέτες, οι οποίες θα συνταχθούν και θα εγκριθούν, να αποκαταστήσει κατασκευαστικές ατέλειες, να διασφαλίσει τη στεγανότητα όλων των συνδέσεων, να αντικαταστήσει τα πολυκαρβονικά φύλλα (panel) επικαλύψεων, καθώς και να ολοκληρώσει την επαναβαφή των μεταλλικών επιφανειών.
Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, επισημαίνουν πηγές του ΤΕΕ, το στέγαστρο θα είναι σε κατάσταση σαν να έχει μόλις κατασκευαστεί. «Σαν να μπήκε καινούριο στέγαστρο», επισημαίνουν. Όπως παρατηρούμε παραπάνω, προφανώς για λόγους οικονομίας χρόνου -αλλά και χρήματος-, το έργο δημοπρατείται ενιαία με το σύστημα της μελέτης – κατασκευής. Αυτό σημαίνει ότι ο ανάδοχος αναλαμβάνει να εκπονήσει τις απαιτούμενες μελέτες και να εκτελέσει τις παρεμβάσεις που απαιτούνται «ώστε να εξασφαλίζεται η κατάρτιση συνολικού πλάνου από τον ανάδοχο που δύναται να επιτρέψει την καλύτερη οργάνωση παράλληλης χρήσης των δύο αθλητικών υποδομών, του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου, κατά τη διάρκεια του έργου».
Το να λειτουργεί το ΟΑΚΑ όσο θα εκτελούνται οι εργασίες είναι κάτι που αναφέρεται και ξεχωριστά στην προκήρυξη του έργου. Τονίζεται ότι ο ανάδοχος «υποχρεούται να εκπονήσει πλάνο εκτέλεσης εργασιών με βάση το οποίο θα εξασφαλίζεται η παράλληλη χρήση των εν λόγω αθλητικών υποδομών, ήτοι του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου, κατά τη διάρκεια του έργου. Στο αντικείμενο περιλαμβάνεται και η εκτεταμένη ενοργάνωση – παρακολούθηση για τρία έτη, με τον προβλεπόμενο εξοπλισμό ενοργάνωσης και τη χορήγηση πρόσβασης σε σύστημα ζωντανής παρακολούθησης».
Κάτι τέτοιο, ωστόσο, φαίνεται αδύνατο να συμβεί. Όπως αναφέρουν πηγές του ΤΕΕ, θα πρέπει να εκτελεστούν κάποιες πρώτες εργασίες που θα προηγηθούν των βασικών, για τις οποίες το Ολυμπιακό Στάδιο θα πρέπει να μείνει εκτός λειτουργίας για σύντομο διάστημα. Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι χρειάζεται ακριβής συντονισμός ώστε να κατευθυνθούν χρονικά οι εργασίες σε εποχές όπου το στάδιο δεν χρησιμοποιείται. Αν ξεκινούσε τον Φεβρουάριο το έργο (στον χρόνο δηλαδή που θα αποσφραγιστούν οι προσφορές), επισημαίνουν, τότε με τον σωστό συντονισμό θα ήταν εφικτό το ΟΑΚΑ να μείνει κλειστό για τους δύο-τρεις μήνες του καλοκαιριού, όταν δεν χρησιμοποιείται για αθλητικές διοργανώσεις.
Τώρα που θα ξεκινήσει αργότερα, πιθανότατα θα χρειαστεί να τεθεί εκτός χρήσης για λίγο ώστε να ολοκληρωθούν οι εργασίες. Η πρακτική του τμηματικού κλεισίματος του σταδίου για συντήρηση (ώστε να χρησιμοποιείται παράλληλα) θεωρείται απίθανο να προτιμηθεί, καθώς θα εκτινάξει το κόστος του έργου και θα το επιμηκύνει χρονικά κατά πολύ – τουλάχιστον για έξι μήνες.