Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, πραγματοποίησε παράλληλα σειρά σημαντικών συναντήσεων με κορυφαίους εκπροσώπους της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας, επιδιώκοντας νέες συνεργασίες και ενισχυμένη παρουσία της Αττικής στις διεθνείς τουριστικές αγορές.
«Βρισκόμαστε σε μια από τις μεγαλύτερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, έχοντας έναν ξεκάθαρο στόχο: να αναδείξουμε την Αττική ως κορυφαίο και πολυδιάστατο ταξιδιωτικό προορισμό για το γερμανικό, αλλά και το διεθνές κοινό» δήλωσε ο κ. Χαρδαλιάς, τονίζοντας ότι η Γερμανία αποτελεί διαχρονικά μια από τις σημαντικότερες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό. «Τα στοιχεία δείχνουν ότι περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες της, πραγματοποιούν δύο με τρία ταξίδια τον χρόνο. Στόχος μας είναι ένα από αυτά, να έχει προορισμό την Αττική! Μια περιοχή που δεν αποτελεί απλώς την πύλη εισόδου της Ελλάδας, αλλά ένας προορισμός με ξεχωριστή ταυτότητα, που προσφέρει αυθεντικές εμπειρίες 12 μήνες τον χρόνο. Η παρουσία μας εδώ, επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας για εξωστρέφεια και ενίσχυση του τουριστικού αποτυπώματος του Λεκανοπεδίου. Στέλνουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους επισκέπτες: Η Αττική είναι έτοιμη να σας υποδεχθεί όλους. Κάθε γωνιά της, προσφέρει μοναδικές εμπειρίες που αξίζει να ανακαλύψετε» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε εκτενώς στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος της Αττικής, που το καθιστούν διάσημο στη διεθνή αγορά: την ιστορία και τον πολιτισμό, τη νησιωτικότητα, την εναλλαγή του φυσικού τοπίου, την κοσμοπολίτικη Αθηναϊκή Ριβιέρα, τη μεσογειακή γαστρονομία, τις ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, πλεονεκτήματα που όπως υπογράμμισε «καθιστούν την Αττική ιδανικό προορισμό για κάθε είδους ταξιδιώτη – είτε αναζητά αρχαιολογικούς περιπάτους, είτε χαλάρωση και διασκέδαση, είτε εναλλακτικές δραστηριότητες στη φύση».
Ο κ. Χαρδαλιάς εξήρε επίσης τον καταλυτικό ρόλο που διαδραματίζει ο αναπτυξιακός οργανισμός «Νέα Μητροπολιτική Αττική Α.Ε.» στην τουριστική προβολή και την ανάπτυξη της Περιφέρειας, καθώς όπως είπε, «με στοχευμένες δράσεις, μεθοδικότητα και συνεργασίες, συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας της Αττικής μας και στην προσέλκυση επισκεπτών υψηλής ποιότητας, που αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες».
Επαφές με σημαντικούς φορείς
Στο πλαίσιο της προώθησης του Λεκανοπεδίου της Αττικής ως ελκυστικού τουριστικού προορισμού, ο κ. Νίκος Χαρδαλιάς πραγματοποίησε στην γερμανική πρωτεύουσα σειρά συναντήσεων με κορυφαίους φορείς της διεθνούς αγοράς, επιδιώκοντας στρατηγικές συνεργασίες που θα ενισχύσουν τη θέση της Αττικής στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Ειδικότερα, συναντήθηκε καταρχάς με τη Janice Mather, επικεφαλής του τμήματος Αεροδρομίων και Τουριστικών Οργανισμών της Jet2, και τον Jacob Bramley, γενικό διευθυντή του ίδιου τμήματος, όπου συζητήθηκε η ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος. Η Jet2.com & Jet2holidays ανακοίνωσε ότι το 2025 θα διαθέσει πάνω από 57.000 αεροπορικές θέσεις προς την Αθήνα, σημειώνοντας αύξηση 129% σε σχέση με το 2022, με 8 εβδομαδιαίες πτήσεις από Μπέρμιγχαμ, Μάντσεστερ και Στάνστεντ. Παράλληλα, περισσότερες από 12.000 αεροπορικές θέσεις αναμένεται να είναι διαθέσιμες για τη χειμερινή περίοδο 2025 – 2026.
Το δε πρόγραμμα Jet2CityBreaks επεκτείνεται στην ελληνική πρωτεύουσα με 60 ξενοδοχεία και μέση διάρκεια διαμονής τις 5 διανυκτερεύσεις. Παράλληλα, η Jet2holidays έχει ήδη εντάξει την Αθηναϊκή Ριβιέρα στο τουριστικό της πακέτο με 17 ξενοδοχεία σε δημοφιλείς περιοχές όπως είναι η Γλυφάδα, το Μάτι, η Ανάβυσσος, το Λαγονήσι, η Νέα Μάκρη, η Βραυρώνα και η Βουλιαγμένη. Το 2025, η εταιρεία επεκτείνει επίσης τη δραστηριότητά της και στα νησιά του Αργοσαρωνικού, προσθέτοντας τον Πόρο και την Αίγινα, με 10 επιλεγμένα ξενοδοχεία, ενώ ως επόμενο βήμα, συμφωνήθηκε η εκπόνηση ενός διετούς προγράμματος για την ενίσχυση προβολής της Αττικής ως κορυφαίου προορισμού για τους ταξιδιώτες της Μεγάλης Βρετανίας.
Ο Περιφερειάρχης συναντήθηκε επίσης με τον Nicolas Poncelet, διευθυντή πωλήσεων για την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη της Warner Bros – Discovery Eurosport, όπου εξετάστηκαν δυνατότητες συνεργασίας για την προβολή της Αττικής σε διεθνή μέσα ενημέρωσης. Η συζήτηση επικεντρώθηκε επίσης σε στρατηγικές που θα αναδείξουν την περιοχή ως ιδανικό προορισμό για αθλητικό τουρισμό και μεγάλες διοργανώσεις, ενισχύοντας παράλληλα την εξωστρέφεια και την παγκόσμια αναγνωρισιμότητά της.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης ο Περιφερειάρχης Αττικής είχε ακόμη επαφές με την Catarina Erceg, αναπληρώτρια διευθύντρια διαχείρισης αγοράς και σχέσεων με τα ΜΜΕ της «Visit Berlin», της επίσημης τουριστικής υπηρεσίας της πόλης του Βερολίνου. Εξετάστηκαν τρόποι ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ των δύο περιοχών, η δημιουργία κοινών δράσεων μάρκετινγκ και τουριστικών εκστρατειών, που θα αναδείξουν την Αττική και το Βερολίνο ως συνδυασμένο τουριστικό προορισμό, ενώ έμφαση δόθηκε και στον πολιτιστικό και ιστορικό τουρισμό καθώς και σε νέες τάσεις τουριστικής εμπειρίας. Ο Περιφερειάρχης τόνισε τη σημασία της συνεργασίας με διεθνείς οργανισμούς και φορείς, όπως η Visit Berlin, για την ενίσχυση της παρουσίας της Αττικής σε στρατηγικές αγορές, προκειμένου να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες από την περιοχή της Γερμανίας, αλλά και από τις άλλες χώρες της Ευρώπης που καλύπτονται από την υπηρεσία.
Τον Περιφερειάρχη συνόδευσαν η Ειδική Γραμματέας της Περιφέρειας Αττικής Έλενα Ράπτη, ο πρόεδρος της Νέας Μητροπολιτικής Αττικής Δημήτρης Φραγκάκης, η γενική διευθύντρια του εν λόγω αναπτυξιακού οργανισμού Έφη Φιλιοπούλου και ο αναπληρωτής διευθυντής του γραφείου Περιφερειάρχη Δημήτρης Ταραζώνας.
Στην αποστολή της Περιφέρειας Αττικής συμμετείχαν η Αντιπεριφερειάρχης Βορείου Τομέα Λουκία Κεφαλογιάννη, ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Τουρισμού Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος, η Εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλος για θέματα Εμπορίου Τζίνα Αδαμοπούλου, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι Μαργαρίτα Βάρσου, Χρυσάνθη Αυλωνίτη και Άννα Αντωνίου, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τουρισμού Αθηνά Κολυβά καθώς και άλλα στελέχη της εν λόγω Υπηρεσίας.
Στο περίπτερο της Περιφέρειας Αττικής συμμετείχαν ως συνεκθέτες οι Δήμοι Πειραιά και Πόρου, καθώς και ο Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος Σαλαμίνας.
Διεθνής προβολή του τουριστικού προϊόντος της Αττικής στην ITB Berlin 2025
Εκατοντάδες επισκέπτες της έκθεσης και επαγγελματίες από διάφορους κλάδους του τουρισμού βρέθηκαν στο περίπτερο της Περιφέρειας Αττικής, όπου είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες και τις δυνατότητες συνεργασίας που προσφέρει η Αττική, ως ιδανικός προορισμός όλο τον χρόνο, με έμφαση στην ιστορία, τον πολιτισμό, τη γαστρονομία, τις φυσικές ομορφιές και τις σύγχρονες τουριστικές υποδομές.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, στο περίπτερο της Περιφέρειας πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τουριστικούς πράκτορες, δημοσιογράφους, influencers και επαγγελματίες του τουρισμού, με σκοπό την ενίσχυση των συνεργασιών και την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών από τη Γερμανία και άλλες αγορές προς την Αττική. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι νέες τουριστικές τάσεις και στρατηγικές ανάπτυξης του προορισμού, μέσα από διαδραστικές παρουσιάσεις και προωθητικό υλικό.
Η ITB Berlin είναι από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις στον κόσμο, συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο χιλιάδες εκθέτες και επαγγελματίες του κλάδου από περισσότερες από 190 χώρες. Αποτελεί ένα μοναδικό σημείο συνάντησης για δικτύωση, ανάπτυξη συνεργασιών και προβολή του τουριστικού προϊόντος σε παγκόσμιο επίπεδο. Την έκθεση επισκέπτονται πάνω από 100.000 άτομα ετησίως, ενώ συμμετέχουν περισσότεροι από́ 5.600 εκθέτες και 1.300 αγοραστές.
Η Αττική ψηλά στις προτιμήσεις των Γερμανών επισκεπτών
Η Γερμανία αποτελεί μια από τις κυριότερες παραδοσιακές τουριστικές αγορές για την Αττική, καθώς ολοένα και περισσότεροι Γερμανοί πολίτες πραγματοποιούν ταξίδια στην Αττική όλο το χρόνο, με έμφαση μεταξύ άλλων, στον πολιτισμό, την τοπική γαστρονομία, τις δραστηριότητες στη φύση, τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, τον τουρισμό ευεξίας, αλλά και άλλες μορφές θεματικού τουρισμού.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η Περιφέρεια Αττικής κατέγραψε την τελευταία τριετία σημαντική αύξηση στο μερίδιο από τη Γερμανική αγορά, που ανήλθε στο 32%, με τις εισπράξεις να αγγίζουν τα 322 εκατ. ευρώ, έναντι 244 εκατ. το 2022.
Ειδικότερα, ο αριθμός των Γερμανών επισκεπτών στην Αττική ως και το τέλος του τρίτου τριμήνου 2024 ανήλθε σε 456.000 έναντι 309.000 την ίδια περίοδο το 2019 – οπότε και σημειώθηκε η πρώτη «έκρηξη» της επισκεψιμότητας της χώρας – ενώ ο αριθμός των διανυκτερεύσεών τους ανήλθε σε 2.731.000 έναντι 773.000 για το αντίστοιχο διάστημα το 2019.
Παράλληλα, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τους Γερμανούς στην Αττική εμφανίζονται αρκετά αυξημένες σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Πιο συγκεκριμένα, ανήλθαν σε 256 εκατ. ευρώ ως και το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2024, έναντι 228 εκατ. ευρώ το 2023 και 138 εκατ. ευρώ το 2019 κατά την ίδια περίοδο. Η δαπάνη ανά επίσκεψη των Γερμανών στην Αττική ως και το τέλος του τρίτου τριμήνου 2024 ανέρχεται στα 562 ευρώ, έναντι 493 και 446 ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023 και του 2019.
Σύμφωνα με την Έρευνα Εξωτερικού που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Περιφέρειας Αττικής, στη Γερμανία ο βαθμός αναγνωρισιμότητας της Αττικής ανέρχεται στο 42,4%, ενώ το 91,8% από τους Γερμανούς που την επισκέφθηκαν, δήλωσε πως αποκόμισε θετικές εντυπώσεις από την περιοχή κατά τη διάρκεια της διαμονής του.
Στην ερώτηση «Θα θέλατε να επισκεφθείτε ή να επισκεφθείτε ξανά την Αττική;» το 67,5% απάντησε θετικά, ξεχωρίζοντας ως βασικούς λόγους την προσιτότητα του ταξιδιού (30,7%), τα εντυπωσιακά φυσικά τοπία και παραλίες (18,1%) και την τοπική κουζίνα (9,4%). Το 46,1% από αυτούς δήλωσε ότι προγραμματίζει να επισκεφθεί την Αττική μέσα στα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, το 45,7% εξ αυτών επιθυμεί να επισκεφθεί την Αττική την καλοκαιρινή περίοδο, το 23,5% την άνοιξη και το 23,5%, αντίστοιχα, το φθινόπωρο.
Θετικά τα μηνύματα για τον τουρισμό και το 2025
«Εξαιρετικά καλή χρονιά» για τον τουρισμό θα είναι και το 2025, μετά τα ρεκόρ των προηγούμενων ετών, δήλωσε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη από την διεθνή τουριστική έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο και ανέδειξε την βιωσιμότητα ως την σημαντικότερη παράμετρο της στρατηγικής του υπουργείου για το μέλλον.
«Το πιο σημαντικό είναι ότι η Ελλάδα είναι ένας προορισμός με φήμη, κύρος και ωριμότητα. Τα μηνύματα από την τουριστική αγορά για το 2025 είναι πολύ θετικά και αισιόδοξα, το πιο σημαντικό όμως είναι ότι οι μεγάλοι παίκτες της τουριστικής αγοράς δεν βλέπουν την Ελλάδα ως έναν τουριστικό προορισμό μόνο για την επόμενη χρονιά, αλλά θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα μακροπρόθεσμα», δήλωσε η κυρία Κεφαλογιάννη και πρόσθεσε ότι η στρατηγική του υπουργείου Τουρισμού, να μην επενδύει μόνο σε μία ή δύο καλές χρονιές, αλλά στο πώς η Ελλάδα μπορεί να εμπεδωθεί μακροπρόθεσμα ως προορισμός, έχει ήδη αποδώσει. Εκτός από τα θετικά, η υπουργός αναφέρθηκε και στις προκλήσεις του κλάδου, όπως την επέκταση της τουριστικής περιόδου, την δημιουργία νέων προορισμών και εμπειριών στην Ελλάδα και την βιωσιμότητα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Σε αυτό μάλιστα, όπως είπε, «έχουμε την υποστήριξη όλων των εταίρων στην τουριστική αγορά» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι και το 2025, το οποίο εκτίμησε ότι θα είναι μια εξαιρετικά καλή χρονιά, «θα αποτελέσει ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση της στρατηγικής μας για την Ελλάδα ως έναν βιώσιμο, ανθεκτικό, ανταγωνιστικό προορισμό που αποδίδει τα μέγιστα για την ελληνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία».
Η κυρία Κεφαλογιάννη τόνισε επίσης ότι ο σχεδιασμός της ελληνικής κυβέρνησης «έχει να κάνει ακριβώς με το πώς θα έχουμε έναν βιώσιμο τουρισμό με ισορροπία και με την δυνατότητα να υποστηρίξουμε τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες και την εθνική οικονομία, διατηρώντας παράλληλα τον φυσικό και τον πολιτιστικό πλούτο της χώρας».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων στον τουρισμό, η Όλγα Κεφαλογιάννη αναγνώρισε ότι ο τουρισμός είναι τομέας ευάλωτος και ευαίσθητος στις γεωπολιτικές εξελίξεις, τόνισε όμως ταυτόχρονα ότι η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι ανταποκρίνεται με απόλυτη επάρκεια και αποτελεσματικότητα σε όλες τις κρίσεις και ότι έχει εμπεδωθεί ως ανθεκτικός προορισμός, ανταγωνιστικός και ασφαλής για τους επισκέπτες του. «Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να διατηρήσουμε και για την χρονιά που έρχεται, αλλά και για τις επόμενες, μαζί με την μεγάλη πρόκληση της βιωσιμότητας», ανέφερε, εκφράζοντας την ελπίδα ότι η γεωπολιτική κατάσταση θα οδηγηθεί σε λύσεις που θα φέρουν ειρήνη και θα επιτρέψουν σε κάποιες από τις αγορές που επηρεάστηκαν τα τελευταία χρόνια να ανακάμψουν.
Η υπουργός ανέφερε ακόμη ότι η ίδια η τουριστική αγορά δίνει πλέον όλο και μεγαλύτερο βάρος στην βιωσιμότητα και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι Γερμανοί θέτουν από μόνοι τους το θέμα της επέκτασης της τουριστικής περιόδου. «Η Ελλάδα, εκτός από την διάχυση του τουριστικού οφέλους στον χρόνο, επιδιώκει την διάχυση στον χώρο», είπε η κυρία Κεφαλογιάννη και σημείωσε ότι προωθούνται από το υπουργείο Τουρισμού οι νέες τάσεις για τουρισμό με περισσότερη επαφή με την φύση, ευεξία, καταδύσεις, ορειβασία κλπ.
Ερωτώμενη ειδικά για την περίπτωση της Σαντορίνης μετά την πρόσφατη έξαρση της σεισμικής δραστηριότητας στην περιοχή, η υπουργός εξήγησε ότι ακολουθούνται οι εισηγήσεις των επιστημόνων και διαβεβαίωσε ότι το νησί θα ανοίξει όπως πάντα για τους επισκέπτες του, με κάποιες παραμέτρους οι οποίες σχετίζονται με την ασφάλεια. «Η ασφάλεια προέχει, αν χρειαστεί να λάβουμε μέτρα, θα τα λάβουμε», δήλωσε.
Η υπουργός Τουρισμού, στο πλαίσιο της ΙΤΒ, είχε συναντήσεις με εκπροσώπους της τουριστικής αγοράς και των διεθνών ΜΜΕ. Η φετινή διοργάνωση, με τιμώμενη χώρα την Αλβανία, φιλοξενεί αριθμό – ρεκόρ συμμετοχών, με 5.800 εκθέτες από περισσότερες από 170 χώρες.