Ο κ. Κυρίζογλου σημείωσε ότι η Αυτοδιοίκηση χρειάζεται επιπλέον θεσμικά και οικονομικά εργαλεία με ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων, για να έχει ισχυρό και ουσιαστικό ρόλο στη διαχείριση των μεγάλων ζητημάτων όπως οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, τα ανοικτά κοινωνικά ζητήματα όπως η ασφάλεια, η στέγαση, η αντιμετώπιση της φτώχειας, η ενεργειακή αυτάρκεια, η ανάπτυξη των πόλεων μας με ανθρώπινους όρους, η θεσμική αναβάθμιση του αυτοδιοικητικού θεσμού και του αιρετού πολιτικού προσωπικού.
Στο ζήτημα των οικονομικών των δήμων ο κ. Κυρίζογλου ανέφερε ότι η ΚΕΔΕ έθεσε ως επιτακτική ανάγκη η Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στην καταβολή επιπλέον 450 εκ. ευρώ, γενναία αύξηση των ΚΑΠ το 2025, την απόδοση των χρημάτων του τέλους ταφής, την απόδοση των θεσμοθετημένων πόρων στους δήμους και την κατάργηση του άρθρου 44 του Ν. 5000/2010, που θεσπίζει «κόφτη» – ανώτατο πλαφόν 3,528 δισ. ευρώ στους ΚΑΠ, ανεξάρτητα από το άρθρο 259 Ν.3852/2010 και την εξέλιξη των φορολογικών εσόδων (φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ), που χρηματοδοτούν το καλάθι των ΚΑΠ.
Για το ζήτημα της διαχείρισης των πόσιμων υδάτων (ΔΕΥΑ) ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ ανέφερε ότι έχει κατατεθεί πρόταση- μελέτη ΚΕΔΕ- ΕΔΕΥΑ και ΕΕΤΑΑ, η οποία, σε αντίθεση με την πρόταση του ΥΠΕΝ για τη δημιουργία φαραωνικών ΔΕΥΑ ανά περιφέρεια, προβλέπει τη λειτουργία μίας, ίσως και δύο ΔΕΥΑ σε κάθε νομό και το ΔΣ του νέου σχήματος θα το απαρτίζουν αμιγώς, η τοπική Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων και όλοι οι δήμοι της περιοχής. Βέβαια, τόνισε, η ΚΕΔΕ αναμένει το σχέδιο νόμου και να τοποθετηθεί. Επίσης η ΚΕΔΕ έχει θέσει θέματα που αφορούν την κατασκευή φραγμάτων, τα θερμοκήπια, τη στάγδην άρδευση και τις αφαλατώσεις.
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα του ΥΠΕΝ για την εκτέλεση έργων εξοικονόμησης πόσιμου νερού, με ωφελούμενους 81 συνολικά δήμους και ΔΕΥΑ, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ τόνισε ότι επιβλήθηκε μεταγενέστερα με ΚΥΑ, μετά την αρχική απόφαση ένταξης, η συμμετοχή των δήμων και των ΔΕΥΑ με ποσοστό 20% στην χρηματοδότηση των συμβάσεων εκτέλεσης των σχετικών έργων.
«Μιλάμε για ένα συνολικό ποσό συμβασιοποιημένων έργων ύψους 130.000.000 € όπου το 20% , η δική μας συμμετοχή , ανέρχεται στα 26.000.000 ευρώ. Η ΚΕΔΕ έχει ξεκαθαρίσει προς το ΥΠΕΝ ότι οι δήμοι και οι ΔΕΥΑ αδυνατούν να καταβάλουν αυτά τα χρήματα, οπότε τα συγκεκριμένα έργα κινδυνεύουν με απένταξη και μη εκτέλεση αν δεν βρεθεί άλλη λύση. Είναι ευθύνη του ΥΠΕΝ να δώσει λύση» υπογράμμισε ο κος Κυρίζογλου.
Δήμοι και Πολιτική Προστασία
«Ως Αυτοδιοίκηση δεν φοβόμαστε να σηκώσουμε και πρόσθετες ευθύνες αφού υπάρχουν οι αναγκαίες προϋποθέσεις. Αρκεί να ξέρουμε τι υποχρεούμαστε να κάνουμε, με ποιο προσωπικό και μέσα, με ποιους πόρους και με την υποχρέωσή μας τότε ν’ αξιολογούμαστε όλοι για την ικανότητα και τις αδυναμίες μας, και η Αυτοδιοίκηση αλλά και οι κρατικοί φορείς και οι κάθε είδους αρμόδιοι», τόνισε στην εισήγησή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας & Κλιματικής Κρίσης, Βλάσσης Σιώμος, Δημοτικός Σύμβουλος Πεντέλης.
Αναφερόμενος στον αναβαθμισμένο ρόλο της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού, στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, σημείωσε ότι, καλείται τα επόμενα χρόνια να διαχειριστεί και τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, ένα αναδυόμενο παγκόσμιο πρόβλημα σε διεθνές, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο:
«Μπροστά στην πρόκληση αυτή, η ΚΕΔΕ αναλαμβάνει να ασχοληθεί εκτός από τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των υπηρεσιακών δομών των Δήμων και το επίπεδο εμπλοκής τους στη διαχείριση, αναλύοντας τις επιμέρους ενέργειες πρωτοβουλίες και προγράμματα που πρέπει να γίνουν, σε κάθε στάδιο, ώστε ο κάθε Δήμος να αποκτήσει έναν σύγχρονο επιχειρησιακό σχεδιασμό ένα αξιόπιστο και αποδοτικό σχέδιο και μια επιχειρησιακή ικανότητα ως ασπίδα προστασίας για τους κινδύνους και τις κρίσεις που μας απειλούν».
Ως προαπαιτούμενα έθεσε:
- Θεσμική αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων και διαμόρφωση ενός σταθερού στο χρόνο θεσμικού πλαισίου
- Διοικητική προσαρμογή στα πλαίσια της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης με κωδικοποίηση των αρμοδιοτήτων σε κάθε επίπεδο της διοίκησης
- Σταθερή οργανωτική δομή της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Δήμου και σε διαδημοτικό επίπεδο
- Στελέχωση τοπικών δομών με μόνιμο προσωπικό και επικουρική ενίσχυση με έκτακτο προσωπικό και εθελοντικές ομάδες
- Εξειδίκευση του επιχειρησιακού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο για κάθε κατηγορία κινδύνου και δημιουργία εργαλείων παραμετροποίησης και εφαρμογής του σχεδιασμού αυτού
- Διασφάλιση του απαιτούμενου βάσει του σχεδιασμού μηχανολογικού και τεχνολογικού εξοπλισμού
- Σταθερή και επαρκή ετήσια χρηματοδότηση και διασφάλιση στοχευμένων χρηματοδοτικών λύσεων μέσα από ανταγωνιστικά και άλλα προγράμματα
- Αξιοποίηση ειδικών εφαρμογών ΤΠΕ και προϊόντων της επιστημονικής έρευνας για τη πρόληψη και τη θωράκιση ευάλωτων περιοχών από κινδύνους φυσικών καταστροφών
- Εκπόνηση πολυετούς ειδικού προγράμματος για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δημοτικών υποδομών. Χρηματοδότησή του μέσω του τέλους ανθεκτικότητας
- Διαβαθμισμένη εκπαίδευση στελεχών ΟΤΑ, εθελοντικών ομάδων και του τοπικού πληθυσμού σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων
Τέλος ανέλυσε το διεκδικητικό πλαίσιο της Τ.Α. προτείνοντας:
- ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
– Μετά από σχετική καταγραφή των υφιστάμενων δομών, να προβλεφθούν αντίστοιχες μονάδες μετά από προσαρμογή των ΟΕΥ, να αυξηθούν οι ΚΑΠ προκειμένου να αποκτήσουν όλοι οι Δήμοι μια οργανική μονάδα Πολιτικής Προστασίας που θα ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπει το κανονιστικό πλαίσιο.
– Αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων που συνδέονται με την πρόληψη των φυσικών καταστροφών
– Επιτάχυνση εφαρμογής συναφών δημόσιων πολιτικών
– Κωδικοποίηση των ισχυουσών διατάξεων
- ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Εκπόνηση ενός Εθνικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας στην οποία να εντάσσονται όλα τα προγράμματα, σχέδια, μέτρα και δράσεις σε επίπεδο πρόληψης, ετοιμότητας, αντιμετώπισης και αποκατάστασης σύμφωνα με τις προβλέψεις των «Περιφερειακών Σχεδίων Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών» των Περιφερειών και των «Τοπικών Σχεδίων Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών» των Δήμων.
- ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ
– Μόνιμο προσωπικό
– Έκτακτο προσωπικό
– ειδικό πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας για τους Δήμους, τα νομικά τους πρόσωπα και τους Συνδέσμους
- ΣΤΑΘΕΡΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
– Θεσμοθετημένοι πόροι
– Χρηματοδοτικά μέσα
- ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
- ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Αυτοδιοίκηση και αγροτική ανάπτυξη
«Ζούμε σε μια εποχή «αιχμής» της κλιματικής αλλαγής. Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε. Δήμοι, Περιφέρειες, Πολίτες το ίδιο το Κράτος. Είναι μια πραγματικότητα που δημιουργεί νέες ανάγκες για διαφορετικές πολιτικές, για καινούργιες προσεγγίσεις», τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Τζιαχρήστας, μέλος ΔΣ ΚΕΔΕ, δημοτικός σύμβουλος Δομοκού.
Σημείωσε ότι, η πρωτογενής παραγωγή θα πρέπει να τεθεί, σε νέες πιο στέρεες και υγιείς βάσεις: «Δεν μπορεί να υπάρξει αγροτική ανάπτυξη, χωρίς να υπάρχει τοπική ανάπτυξη. Στο πλαίσιο αυτό οι Δήμοι είναι αυτοί που θα πρέπει να διαχειρίζονται κρίσιμα αγροτικά ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα των γεωργών και κτηνοτρόφων μας, με την προϋπόθεση όμως να έχουν ουσιαστικό ρόλο και αρμοδιότητες που θα συνοδεύονται και από τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους».
Υπογράμμισε ότι η προσπάθειες της Τ.Α πρέπει να τείνουν προς την διατήρησης του αγροτικού πληθυσμού στην ύπαιθρο, την άρση των χρόνιων παθογενειών της πρωτογενούς παραγωγής, την ενίσχυση της ποιοτικής φυτικής και ζωικής παραγωγής και την εξωστρέφεια των αγροτικών μας προϊόντων.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης της ΚΕΔΕ, αναφέρθηκε διεξοδικά στο διεκδικητικό πλαίσιο της κατά το τρέχον έτος, αναφορικά:
– με τις αποζημιώσεις για τα αγροτεμάχια που παραμένουν «μπαζωμένα» σε όλες τις πληγείσες περιοχές από τα καιρικά φαινόμενα Ντάνιελ και Ελίας,
– την απλοποίηση των διαδικασιών για τις αποζημιώσεις των κτηνοτρόφων, το ζωικό κεφάλαιο των οποίων επλήγη λόγω πανώλης, και την άμεση βοήθεια για τις ανάγκες απολύμανσης και αντικατάστασης των κοπαδιών, ενίοτε και των σταβλικών εγκαταστάσεων.
– την επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου η οποία σταμάτησε να παρέχεται στους δικαιούχους αγρότες από το 2016 (προϋπολογισμού περίπου 180 εκ ευρώ).
– την άμεση έκδοση των προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, τα οποία μέχρι σήμερα δεν είναι έτοιμα.
– την άμεση και χωρίς καθυστερήσεις επιστροφή του μισθώματος των επιλέξιμων βοσκοτόπων στους Δήμους (το λεγόμενο τέλος βοσκής που πάντα ανήκε στους Δήμους ύψους περίπου 5 εκ ευρώ ετησίως), όπως ίσχυε μέχρι την ψήφιση του Νόμου 4351/2015, τροποποιώντας ανάλογα το άρθρο 7 παρ. 2 του εν λόγω Νόμου.
Ο κ. Τζιχρήστας, αναφέροντας εμφατικά στην εισήγησή του ότι, η γεωργία και η ανάπτυξη της περιφέρειας και της τοπικής κοινωνίας πρέπει να παραμείνουν η «ραχοκοκαλιά» του έθνους, παρέθεσε τις προτάσεις της Επιτροπής:
- Σταθερότητα στο γεωργικό εισόδημα μέσα από την επαρκή χρηματοδότηση των άμεσων ενισχύσεων του πρώτου Πυλώνα της ΚΑΠ και όχι τη μείωση αυτού.
- Προστασία των μικρομεσαίων γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, οι οποίες είναι και περισσότερο ευάλωτες στις μεταβολές του εισοδήματος από την κλιματική αλλαγή. Επανεξέταση και αναθεώρηση των εργαλείων της Ε.Ε. για την αντιμετώπιση κρίσεων.
- Συμβουλευτικές υπηρεσίες με τη συμμετοχή των γεωτεχνικών των Δήμων που θα καθοδηγούν τους γεωργούς, τους αλιείς και τους ώστε να βελτιώσουν την λειτουργικότητα των εκμεταλλεύσεών τους.
Οικονομικά των ΟΤΑ, συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και ανάπτυξη τοπικής επιχειρηματικότητας στη προσυνεδριακή συνάντηση της Θεσσαλονίκης
Η οικονομική κατάσταση των δήμων, τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και οι προϋποθέσεις για την συμβολή των δήμων στην ανάπτυξη και στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας, ήταν τα θέματα που απασχόλησαν την πέμπτη κατά σειρά προσυνεδριακή συνάντηση αιρετών της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου που θα διεξαχθεί 7-9 Νοεμβρίου στη Ρόδο.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου κατά την ομιλία του υπογράμμισε τον ιδιαίτερο και κρίσιμο χαρακτήρα που αποκτά το φετινό ετήσιο Συνέδριο της ΚΕΔΕ καθώς, όπως είπε «η νέα αυτοδιοικητική περίοδος ξεκίνησε με τους δήμους να βρίσκονται αντιμέτωποι με πολλά δυσεπίλυτα λειτουργικά προβλήματα και προκλήσεις. Γεγονός που απαιτεί εκ μέρους της ίδιας της Αυτοδιοίκησης νέα προσέγγιση, νέα πολιτική ατζέντα διεκδικήσεων, αποφάσεις και δράσεις που θα οδηγήσουν στη δυναμική επανεκκίνησή της, πράγμα που αποτελεί και τον κεντρικό στόχο του συνεδρίου».
Στη συνέχεια ο κ. Κυρίζογλου, υπογράμμισε ότι απαιτείται και νέο πλαίσιο θέσεων που θα δώσει ουσιαστικό περιεχόμενο και θα απαντά δημιουργικά και με θετικό τρόπο στη νέα ατζέντα που ανοίγει το επόμενο διάστημα το υπουργείο Εσωτερικών και η κυβέρνηση, με αφορμή την παρουσίαση της Νέας Χάρτας της Αυτοδιοίκησης, του Νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης. Σκοπός μας είναι μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, με τους δήμους στο επίκεντρο του νέου συστήματος διακυβέρνησης. Με έμφαση στην αποκέντρωση ρόλων, ευθυνών, πόρων κι αρμοδιοτήτων. Η Χάρτα της Αυτοδιοίκησης, ως μοχλός θεσμικού εκσυγχρονισμού και η απόδοση των αναγκαίων πόρων στους δήμους για να ασκήσουν αποτελεσματικά τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες που θα τους αποδοθούν, είναι τα αναγκαία επόμενα βήματα. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι σήμερα οι δήμοι μας είναι και πιο δυνατοί και πιο αποτελεσματικοί. Όχι όμως τόσο, όσο επιβάλλεται, για να είμαστε ακόμη πιο χρήσιμοι στους συμπολίτες μας».
Αναφερόμενος στα οικονομικά των δήμων ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ σημείωσε πως παρά την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης το προηγούμενο διάστημα, οι δήμοι εξακολουθούν να μη δύνανται να αντιμετωπίσουν το λειτουργικό κόστος, καθώς τους έχουν αφαιρεθεί θεσμοθετημένοι πόροι, έχουν επιβαρυνθεί με την κατακόρυφη αύξηση του ενεργειακού κόστους και την άδικη επιβολή του τέλους ταφής.
Τόνισε ότι το ζήτημα των οικονομικών των δήμων η ΚΕΔΕ το έθεσε ως επιτακτική ανάγκη στην Κυβέρνηση ζητώντας την καταβολή επιπλέον 450 εκ. ευρώ για το 2024 και γενναία αύξηση των ΚΑΠ το 2025, την απόδοση των χρημάτων του τέλους ταφής, την απόδοση των θεσμοθετημένων πόρων στους δήμους και την κατάργηση του ανώτατου πλαφόν 3,528 δισ. ευρώ στους ΚΑΠ.
Υπογράμμισε την υπόσχεση που δόθηκε στη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, για extra οικονομική ενίσχυση με ποσό περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ (μία ΚΑΠ 145 εκατομμύρια + 105 εκατομμύρια ληξιπρόθεσμα και ΚΑΠ).
Παράλληλα χαρακτήρισε «πολύ θετική» την κυβερνητική εξαγγελία για το πρόγραμμα επισκευών και συντηρήσεων των σχολικών εγκαταστάσεων «Μαριέττα Γιαννάκου», με διάθεση 250 εκατ. ευρώ, συν τις όποιες δωρεές εξασφαλιστούν τονίζοντας ότι το πρόγραμμα πρέπει να εφαρμοστεί αυτονόητα σε συνεργασία με τους δήμους.
Αναφερόμενος στο ζήτημα του προσωπικού των δήμων ζήτησε την έστω σταδιακή άρση της αναστολής προσλήψεων στους δήμους, την πρόσληψη προσωπικού ιδιαίτερα στη δημοτική αστυνομία, την άμεση συνέχιση εφαρμογής και λειτουργίας του προγράμματος απασχόλησης ανέργων 55-67.
Οικονομικά ΟΤΑ
Τη διαπίστωση ότι «στις σημερινές συνθήκες τα πράγματα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι εύκολα καθώς οι δυνάμεις του συγκεντρωτικού υδροκεφαλισμού προσπαθούν να κρατήσουν τα προνόμια τους και να απομονώσουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχοντας την αίσθηση ότι στον 21ο αιώνα μπορούν να μας ξαναγυρίσουν στον «δήμαρχο των σκουπιδιών και του ληξιαρχείου» κατέθεσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της ΚΕΔΕ Γιάννης Μουράτογλου, δημοτικός σύμβουλος Έδεσσας.
Και προς επίρρωση αυτής της διαπίστωσης παρέθεσε τα εξής στοιχεία:
Σήμερα που οι δημοσιονομικοί δείκτες της χώρας έχουν θετική τροχιά, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ακόμα δέσμια μνημονιακών υποχρεώσεων του παρελθόντος, ενώ υπάρχει ανώτατο όριο αποδόσεων (πλαφόν) στους ΟΤΑ στο ποσό των 3.841 εκ. ευρώ.
Για το τρέχον έτος έχουν προβλεφθεί στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού επιπλέον 108 εκ. ευρώ, τα οποία θα συμπληρώσουν τους ΚΑΠ και από το 2025 και εφεξής αυξάνονται οι ΚΑΠ κατά 53 εκ. ευρώ. Ωστόσο με βάση την προβλεπόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων θα πρέπει να αποδοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το νόμο 3852/2010 πάνω από 900 εκατομμύρια ευρώ!
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση διεκδικεί :
– Την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/2010 και την κατάργηση όλων των μνημονιακών περιορισμών στην ΤΑ που θεσπίστηκαν για λόγους που σήμερα δεν ισχύουν.
– Την κατάργηση του άρθρου 31 του Ν 5047/23 που αποδίδει το 90% των προβλεπομένων χρηματοδοτήσεων στους δήμους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
– Την κατάργηση του άρθρου 44 του Ν 5071/23 που θεσπίζει ανώτατο πλαφόν 3,788 εκ. € των αποδόσεων του κρατικού π[προϋπολογισμού στην ΤΑ, ανεξάρτητα από τον Ν. 3852/2010 και την εξέλιξη των φορολογικών εσόδων (Φόρος Εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ), που χρηματοδοτούν το καλάθι των ΚΑΠ.
– Την κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους στους δήμους, τα νομικά τους πρόσωπα, και τις ΔΕΥΑ, ώστε να μην χρειαστεί να μεταφερθεί αυτό στους δημότες.
– Τη χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των υποδομών, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος λειτουργίας.
– Τη σταδιακή αποπληρωμή των παρακρατηθέντων και μη αποδοθέντων πόρων.
– Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους
– Την απόδοση τριών (3) επιπλέον έκτακτων δόσεων στους ΚΑΠ του 2024
– Την αποτύπωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 των οικονομικών απαιτήσεων της ΚΕΔΕ για να μπορούν οι Προϋπολογισμοί των δήμων της επόμενης χρονιάς να εκτελεστούν χωρίς προβλήματα.
Τέλος ο κος Μουράτογλου απαντώντας στο ερώτημα «τί μπορούμε να κάνουμε;» τόνισε: «Η απάντηση είναι να ακολουθήσουμε μία επιθετική πολιτική όχι πλέον μόνο στο διεκδικητικό επίπεδο αλλά και στη λήψη θετικών πρωτοβουλιών και στην προβολή λύσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο η ΚΕΔΕ, εκτιμώντας την δημοσιονομική κατάσταση των δήμων, ανέλαβε την πρωτοβουλία να προτείνει, ομόφωνα μέσω του Διοικητικού Συμβουλίου της, Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δήμων με συγχρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και τον τραπεζικό τομέα (πχ. την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες των δήμων, σε υποδομές που υπάρχει μεγάλη ανάγκη σήμερα, αλλά και σε τομείς που υπάρχει υποχρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος».
ΕΣΠΑ – Ταμείο Ανάκαμψης – «Ελλάδα 2.0» – ΠΔΕ
«Το κλειδί για την επιτυχή αξιοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων είναι η αντιμετώπιση του οικονομικού προβλήματος των Δήμων με την αύξηση των ΚΑΠ, η συμπλήρωση της στελέχωσής τους και ένα γενναίο οριζόντιο Πρόγραμμα Τεχνικής Βοήθειας για τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των Δήμων και των Νομικών Προσώπων τους (κυρίως των ΔΕΥΑ και των ΦοΔΣΑ) με την καθοριστική συμμετοχή της ΚΕΔΕ και της ΕΕΤΑΑ στον σχεδιασμό και την εφαρμογή του», τόνισε στην εισήγησή του ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, Μιχάλης Μιτζικός, δήμαρχος Νοτίου Πηλίου.
Αναφερόμενος στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της τρέχουσας περιόδου, ο κος Μιτζικός παρέθεσε τα στοιχεία της ΕΕΤΑΑ σύμφωνα με τα οποία, η συμμετοχή των δήμων στη Δημοσία Δαπάνη στα ενταγμένα έργα είναι 17,3%, στα συμβασιοποιημένα 13,9% του συνόλου και στις συνολικές πληρωμές 13%, τονίζοντας ότι πρέπει αυτή να αυξηθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σε ότι αφορά στα κρίσιμα θέματα της επόμενης περιόδου υπογράμμισε:
Για το ΕΣΠΑ 2021-2027:
– Την ανάγκη ενεργοποίησης του προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας Υποστήριξης Δικαιούχων, στους τομείς διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ & Δήμοι), τη διαχείριση των Αστικών λυμάτων και του πόσιμου Νερού (ΔΕΥΑ & Δήμοι) και την υλοποίηση των Ολοκληρωμένων Χωρικών Στρατηγικών (Χωρικές Αρχές – Δήμοι).
– Την άμεση ενεργοποίηση των δράσεων για τη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων από το Πρόγραμμα Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή (ΠΕΚΑ) και τη διαχείριση των ποσίμου νερού και των λυμάτων από τα Περιφερειακά Προγράμματα.
– Την επανεξέταση της λειτουργίας και συγχρηματοδότησης των Κέντρων Κοινότητας και των κοινωνικών δομών (ΚΗΦΗ, ΚΔΗΦ, Δομές Κακοποιημένων Γυναικών), υπό το πρίσμα ενός σχεδίου βιωσιμότητας για τη σταδιακή έξοδο από τη συγχρηματοδότηση από το ΕΚΤ+ και της θέσπισης ενός νέου το οποίο δύναται να ενσωματώνει περισσότερες υπηρεσίες (π.χ. δομές φτώχειας, υπηρεσίες παιδικής προστασίας κλπ).
Για το ΠΔΕ:
Παρουσιάζονται πλέον σημαντικές καθυστερήσεις του ΠΔΕ και στις εκταμιεύσεις των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στην εξέλιξη των συμβάσεων.
Για το Ταμείο Ανάκαμψης – «Ελλάδα 2.0»:
Η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο «Ελλάδα 2.0» (15%) δεν είναι αυτή που αναμενόταν, ενώ οι προτάσεις που κατέθεσε έγκαιρα η ΚΕΔΕ ελάχιστα ελήφθησαν υπόψη. Μάλιστα στην πρόσκληση για το πόσιμο νερό, με ΚΥΑ που εκδόθηκε μετά και από τις εντάξεις των έργων και τις αναθέσεις, προβλέπεται να καλυφθεί το 20% του προϋπολογισμού των έργων με ίδια συμμετοχή τους, γεγονός που δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην υλοποίηση των συμβάσεων.
Ανάπτυξη και στήριξη τοπικής επιχειρηματικότητα:
Στις προϋποθέσεις αλλά και τις δυνατότητες που πρέπει να διασφαλιστούν ώστε οι δήμοι να είναι σε θέση να συμβάλλουν στην ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τόπο τους και στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανάπτυξης και Υποστήριξης Επιχειρηματικότητας της ΚΕΔΕ, Παναγιώτης Χριστόφας, δήμαρχος Μυτιλήνης.
Περιγράφοντας τις προϋποθέσεις ο κος Χριστόφας έθεσε ως βασικές παραμέτρους: Την υλοποίηση έργων και προγραμμάτων με σαφή προσανατολισμό στην επιχειρηματική ανάπτυξη.
Την ύπαρξη μηχανισμών υποστήριξης της επιχειρηματικότητας, ενθάρρυνσης της καινοτομίας, ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων, ενημέρωσης και στοχευμένης συμβουλευτικής.
Την ανάπτυξη πρωτοβουλιών εξωστρέφειας, συμπράξεων και συνεργασιών τόσο ανάμεσα σε επιχειρήσεις, όσο και ανάμεσα σε επιχειρήσεις και ερευνητικά ή ακαδημαϊκά ιδρύματα.
Σε ότι αφορά στους δήμους, ο κος Χριστόφας τόνισε ότι θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως οι δήμοι καλούνται να εφαρμόσουν ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία των επιχειρήσεων, να έχουν εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες τους, να έχουν ενεργοποιήσει τους απαραίτητους ελεγκτικούς μηχανισμούς και να έχουν αντιμετωπίσει και τα ζητήματα καθημερινότητας, όπως η προσβασιμότητα, οι υποδομές κ.λπ.
Ο κος Χριστόφας σημείωσε ότι το ΕΣΠΑ είναι το σημαντικότερο εργαλείο για να επιτευχθούν όλα αυτά.
Ωστόσο, σημείωσε πως η υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία, ειδικά για τους μικρούς ή τους ορεινούς και νησιωτικούς δήμους και απαιτούνται, πρωτοβουλίες υποστήριξης τους. Πέραν αυτών χρειάζεται το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό.
«Αλλά, υπογράμμισε, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η οικονομική κατάσταση των δήμων. Οφείλουμε να δούμε κατάματα τις προκλήσεις, που έχουμε μπροστά μας για την οικονομική βιωσιμότητα των Δήμων μας, να συνεχίσουμε τις διεκδικήσεις μας αλλά ταυτόχρονα να υπηρετούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους δημότες μας στον τομέα της επιχειρηματικότητας».
Στη συνάντηση παραβρέθηκαν και χαιρέτησαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης Σάββας Μιχαηλίδης, δήμαρχος Νέστου, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών Σάββας Χιονίδης και ο Βασίλης Μαυρίδης εκ μέρους του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης.