Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ωστόσο, κάνουν λόγο για ανεπίτρεπτη παρέμβαση στο «παρά πέντε» των αυτοδιοικητικών εκλογών και ζητούν την απόσυρσή του, προκειμένου το νέο πλαίσιο να τεθεί σε διαβούλευση μετά την ανάδειξη των δημοτικών αρχόντων που θα κληθούν να το εφαρμόσουν.
Πέραν, όμως, της κοινοβουλευτικής «αντιμαχίας» για τους νέους όρους διακυβέρνησης των ΟΤΑ και τις λεπτομέρειες των διατάξεων, η συζήτηση επανέφερε αναπότρεπτα το μεγάλο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από τον επαναπροσδιορισμό των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης και τελικά ποιος θα ελέγχει τη νομιμότητα των πράξεών της. Αυτό το ζήτημα αναδείχθηκε μετά τις δραματικές εξελίξεις στη Θεσσαλία και επανέρχεται σήμερα εμφατικά. Είναι αξιοσημείωτος ο τρόπος με τον οποίο ο εκπρόσωπος της ΚΕΔΕ περιέγραψε την κατάσταση, μιλώντας την προηγούμενη Παρασκευή στη Βουλή. «Είναι γνωστό το παράδειγμα με τα φρεάτια επί των εθνικών δικτύων. Ο δήμος πρέπει να καθαρίσει τη σχάρα, η περιφέρεια τον λαιμό και η ΕΥΔΑΠ τους αγωγούς. Το πρόβλημα είναι ακόμα πιο δύσκολο στον καθαρισμό των ρεμάτων. Η περιφέρεια έχει αρμοδιότητα στην κοίτη, ο δήμος στα πρανή. Είναι πράγματα, τα οποία κάποια στιγμή θα πρέπει να τα ρυθμίσουμε ολιστικά», ανέφερε ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.
Ενιαίος Κώδικας Αυτοδιοίκησης και Εποπτεία
Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, ενημέρωσε ήδη την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, για την απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει και να έχει ολοκληρώσει μέχρι το καλοκαίρι τον Ενιαίο Κώδικα Αυτοδιοίκησης. Παράλληλα, θα αρχίσει η επεξεργασία των ρυθμίσεων για την εποπτεία των ΟΤΑ, προκειμένου μία αυτοτελής υπηρεσία να ελέγχει τη νομιμότητα των πράξεών τους. «Θα κάνουμε μία πολύ σκληρή και εντατική διαδικασία προκειμένου μέχρι το καλοκαίρι να έρθει ο νέος κώδικας της αυτοδιοίκησης. Υπενθυμίζω, ότι οι περιφέρειες κλείνουν 13 χρόνια λειτουργίας, κάποιοι άνθρωποι θα εκλεγούν για 4η φορά περιφερειάρχες, και η περιφέρεια δεν έχει καν κώδικα, δεν έχει πουθενά τις διατάξεις της. Πραγματικά δεν ξέρουμε τι γίνεται. Δεν υπάρχει κώδικας κατάστασης υπαλλήλων των περιφερειών», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών.
Το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των ΟΤΑ, την κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων και την παρακολούθηση των επιδόσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης, έχουν δηλώσει ότι οι ψηφίζουν οι βουλευτές της ΝΔ. Ο ΣΥΡΙΖΑ, η Ελληνική Λύση, οι «Σπαρτιάτες» και η Νίκη έχουν δηλώσει επιφύλαξη για την τελική στάση τους στην Ολομέλεια. Το ΠΑΣΟΚ και το ΚΚΕ έχουν καταψηφίσει. Η Πλεύση Ελευθερίας έχει επιφυλαχθεί, αν και έχει προϊδεάσει ότι τηρεί αρνητική στάση για πολλές από τις τιθέμενες διατάξεις.
Οι σημαντικότερες αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ
«Θέλουμε ξεκάθαρους κανόνες ενόψει των εκλογών», έχει δηλώσει η κυβέρνηση για τον χρόνο που το νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ έρχεται στη Βουλή. «Οι νέες αρχές οι οποίες θα εκλεγούν, είτε στις 8 είτε στις 15 Οκτωβρίου, πρέπει να έχουν πλήρη χρόνο να ετοιμάσουν και να αξιοποιήσουν τους 2,5 μήνες που υπάρχουν μέχρι να αναλάβουν καθήκοντα», έχει δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος. Στο κλίμα αυτό, ο ίδιος έχει τονίσει ότι «θα αξιοποιηθούν από τις νέες δημοτικές αρχές αυτοί οι 2,5 μήνες και θα γνωρίζουν εκ των προτέρων, τι πράγματα έχουν να λάβουν, τι θέσεις διαθέσιμες έχουν να κατανείμουν στους δημοτικούς συμβούλους και πώς θα είναι η οργανωτική δομή του δήμου τους». Έχει επίσης υπογραμμίσει ότι θα είναι δυνατό να αξιοποιηθεί το πρώτο εξάμηνο της νέας αυτοδιοικητικής θητείας, προκειμένου να απορροφηθούν όλες οι ρυθμίσεις του συγκεκριμένου νόμου, μεταξύ των οποίων η ενσωμάτωση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου στον πυρήνα λειτουργίας του δήμου και ασφαλώς η σύνταξη του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, που θα είναι μοχλός για τη λειτουργία του δήμου τον επόμενο καιρό.
Στην αιχμή των αλλαγών του τρόπου διακυβέρνησης των ΟΤΑ έχει βρεθεί η πρόβλεψη ότι οι αντιδήμαρχοι θα ορίζονται αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου. Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα επιμείνει στο νέο σύστημα προκειμένου να αποτρέψει φαινόμενα συναλλαγής, μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Με το σχέδιο νόμου καταργούνται νομοθετικές ρυθμίσεις που είχαν εισαχθεί ειδικά για τη μεταβατική αυτοδιοικητική περίοδο 2019- 2023, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής, προβλήματα που δεν επέτρεπαν επίτευξη πλειοψηφιών ικανών για να διοικήσουν.
Το νομοσχέδιο που τίθεται σήμερα στην κρίση της ολομέλειας:
– επαναφέρει τον ορισμό των αντιδημάρχων αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου (άρθρο 3)
– προβλέπει τη δυνατότητα ανάκλησης του ορισμού των αντιδημάρχων από τον δήμαρχο οποτεδήποτε (άρθρο 3).
– τροποποιείται η διαδικασία ανάδειξης του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου. Για κάθε θέση του προεδρείου, πλέον υποδεικνύεται ένας υποψήφιος από τον επικεφαλής κάθε παράταξης, στον οποίο δίδεται η εξουσία να αποφασίσει, λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθεση της παράταξής του. Η ψηφοφορία καθίσταται φανερή (άρθρο 4).
– Προβλέπεται ότι δεν είναι δυνατή η διαγραφή του επικεφαλής μιας δημοτικής παράταξης από τα μέλη της, με το σκεπτικό ότι, ως αρχηγός του συνδυασμού που πλειοψήφησε, διαθέτει την άμεση λαϊκή νομιμοποίηση για την εφαρμογή του προγράμματος που εξήγγειλε, το οποίο και «εγκρίθηκε» από την τοπική κοινωνία διά της ψήφου (άρθρο 5).
– προβλέπεται ότι δημοτικός σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε χάνει και τη θέση που κατείχε, λόγω της ιδιότητας του συμβούλου δημοτικής παράταξης, σε πάσης φύσης συλλογικά όργανα, επιτροπές και συμβούλια και δεν μπορεί να παραμείνει ή να οριστεί αντιδήμαρχος ως λογικό απότοκο της εφαρμογής πλειοψηφικού συστήματος (άρθρο 5).
– περιορίζεται η υποχρεωτική δια ζώσης διεξαγωγή της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου σε μία φορά τον μήνα, καθώς η εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού COVID – 19 την προηγούμενη αυτοδιοικητική περίοδο κατέδειξε ότι τα σύγχρονα μέσα τηλεδιάσκεψης διευκολύνουν τη διεξαγωγή συνεδριάσεων εξ αποστάσεως (άρθρο 6)
– απαλείφεται η υποχρέωση ενημέρωσης των μελών του δημοτικού συμβουλίου με φυσικό τρόπο, καθώς η ηλεκτρονική ενημέρωση πλέον έχει καταστεί συνήθης πρακτική που διευκολύνει την άμεση ενημέρωση όλων των μελών και ορίζει υποχρεωτική ελάχιστη προθεσμία δύο ημερών για την ενημέρωσή τους για τα θέματα των συνεδριάσεών του, προκειμένου να έχουν ικανό χρόνο ενημέρωσης και προετοιμασίας (άρθρο 6)
– ορίζεται η απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου ως προϋπόθεση για την έγκριση της συζήτησης κατεπειγόντων ή εκτός ημερησίας διάταξης θεμάτων (άρθρο 6)
– διευκρινίζεται ότι το δικαίωμα ψήφου προέδρων δημοτικών κοινοτήτων στα δημοτικά συμβούλια ασκείται επί θεμάτων που αφορούν αποκλειστικά τις δημοτικές κοινότητες που εκπροσωπούν (άρθρο 6)
– Εισάγεται ειδική μη – αποφασιστικού χαρακτήρα διμηνιαία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον έλεγχο των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής. Σε αυτή τη συνεδρίαση γίνεται συζήτηση για έως δέκα (10) θέματα που θέτουν οι σύμβουλοι εγκαίρως και απαντάει ο εκπρόσωπος της δημοτικής αρχής (άρθρο 7)
– Καταργούνται η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής, στη θέση των οποίων λειτουργεί εφεξής η δημοτική επιτροπή.
– καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων. Στόχος είναι η δημόσια απεικόνιση κρίσιμων δεδομένων των δήμων και των περιφερειών, βασισμένων σε διεθνή πρότυπα. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει, σε ένα κεντρικό σημείο, κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των ΟΤΑ και να συγκρίνει τις επιδόσεις τους.
Με το νομοσχέδιο ομοίως, τροποποιείται το πλαίσιο που διέπει τη διακυβέρνηση των περιφερειών.
Τέλος τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων
Μια σημαντική, δομική αλλαγή στο σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των ΟΤΑ, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια. Με το νομοσχέδιο καταργούνται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), τα οποία ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας των δήμων. Το πάσης φύσεως προσωπικό, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού ορισμένου χρόνου, μεταφέρεται πλέον στον δήμο. Ίδια λογική θα ισχύσει και για τη διαχείριση των σχολικών μονάδων, που σήμερα γίνεται από τις σχολικές επιτροπές, οι οποίες θα περάσουν στους δήμους. Τα χρήματα που θέλει ένα σχολείο για θέρμανση ή για βελτίωση του σχολικού κτιρίου θα τα διαχειρίζεται ο δήμος κεντρικά και όχι η σχολική επιτροπή.
Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου υπογραμμίζεται ότι η βελτίωση του μοντέλου οργάνωσης των δήμων, μέσω της κατάργησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτών, καθώς και των κοινωφελών επιχειρήσεων και σχολικών επιτροπών, επέρχεται προκειμένου να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας, καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και συνεκτικότερη οικονομική και διοικητική διαχείριση.
Σήμερα με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, υπάρχουν 488 ΝΠΔΔ και κοινωφελείς επιχειρήσεις δήμων και 631 σχολικές επιτροπές. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα οικονομικά δεδομένα, από τα 488 νομικά πρόσωπα τα 133 (ποσοστό 27% επί του συνόλου) έχουν μέσο ετήσιο προϋπολογισμό την τελευταία πενταετία μικρότερο των 500.000 ευρώ, δηλαδή, μικρότερο από 41.600 ευρώ σε μηνιαία βάση. Ισάριθμα είναι τα νομικά πρόσωπα με μέσο όρο ετήσιου προϋπολογισμού μεγαλύτερο από 2.000.000 ευρώ, δηλαδή, περίπου 167.000 ευρώ σε μηνιαία βάση. Το συνολικό τους μέγεθος (με όρους προϋπολογισμού) ανέρχεται περίπου στα 870.000.000 ευρώ και αντιστοιχεί περίπου στο 6% του συνολικού μεγέθους των 271 δήμων που τα έχουν συστήσει (14,1 δισ. Euro). Για τους 75 εξ αυτών, η αναλογία είναι μικρότερη του 3%, ενώ για 44 δήμους η αναλογία είναι μεγαλύτερη του 10%. Επιπλέον, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία προσωπικού, σήμερα υπηρετούν σε αυτά τα νομικά πρόσωπα 16.978 υπάλληλοι (μόνιμοι, ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, με συμβάσεις μίσθωσης έργου, βάσει δικαστικών αποφάσεων κ.λπ.). Από τους συγκεκριμένους, 7.860, ήτοι ποσοστό 46% επί του συνόλου, είναι τακτικό προσωπικό. Τα 127 ΝΠΔΔ έχουν έως 5 μόνιμους εργαζόμενους, τα 81 έχουν μεταξύ 6 και 10 ατόμων ενώ μόλις σε 7 νομικά πρόσωπα υπηρετούν πάνω από 100 εργαζόμενοι. Αν αφαιρεθούν τα 7 μεγαλύτερα σε προσωπικό νομικά πρόσωπα, στα υπόλοιπα 481 υπηρετούν κατά μέσο όρο 12 εργαζόμενοι. «Αυτός ο αριθμός προσωπικού δεν κρίνεται επαρκής για να υποστηρίξει τις εξόχως σημαντικές αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί σε αυτές τις οντότητες, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο δήμος να υποχρεώνεται, συχνά, να διαθέτει προσωπικό σε αυτά, προκειμένου να διασφαλιστεί η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους», σημειώνεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών.
Επισημαίνεται εξάλλου, αναφορικά με την οργάνωσή τους, ότι καθένα από τα 488 νομικά πρόσωπα οφείλει να διαθέτει αφενός οικονομική υπηρεσία επαρκώς στελεχωμένη και εφοδιασμένη με τους απαραίτητους πόρους -κυρίως σε επίπεδο πληροφοριακών συστημάτων και γνώσης- προκειμένου να είναι εφικτή η ορθή εφαρμογή των κανόνων χρηστής οικονομικής διαχείρισης και λειτουργίας που προβλέπονται στις ισχύουσες δημοσιονομικές διατάξεις και στην κείμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, και αφετέρου ειδική οργανική μονάδα για τη διαχείριση του προσωπικού τους. Επιπλέον, οφείλουν να εφαρμόζουν το σύνολο των διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ, σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων.
Αναφορικά με την υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού των καταργούμενων Νομικών Προσώπων στο νομοσχέδιο προβλέπεται ρητά ότι οι συμβάσεις μίσθωσης έργου υλοποιούνται από το δήμο μέχρι τη λήξη τους. Αποσαφηνίζεται ότι το μόνιμο προσωπικό και το προσωπικό Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου κατατάσσεται σε αντίστοιχες θέσεις με αυτές που ήδη κατείχε, οργανικές ή προσωποπαγείς. Αποσαφηνίζεται για τις προσωποπαγείς θέσεις που συστήνονται, ότι καταργούνται κατά την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου.
Τις προηγούμενες ημέρες, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, τα κόμματα της αντιπολίτευσης αναφέρθηκαν στον κίνδυνο να υπάρξει καθυστέρηση στη μισθοδοσία του προσωπικού που μεταφέρεται, από 1.1.2024 στους δήμους. Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος διαβεβαίωσε τα κόμματα ότι έχει γίνει μια πολύ σοβαρή προετοιμασία και από τις υπηρεσίες του υπουργείου Εσωτερικών θα βγουν αμέσως οι κατάλληλες οδηγίες. «Ουσιαστικά γίνεται αυτόματη μεταφορά και μάλιστα με αναδρομική ισχύ ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα, 26-27 Ιανουαρίου, όλοι υπάλληλοι θα πληρωθούν κανονικά, από το νέο τους εργοδότη, τον δήμο δηλαδή και όχι από το νομικό πρόσωπο. Η μισθοδοσία του Ιανουαρίου θα καταβληθεί κανονικά από τα καταργούμενα νομικά πρόσωπα, στο τέλος Δεκεμβρίου, κατά την περίοδο των Χριστουγέννων», έχει διαβεβαιώσει ο κ. Λιβάνιος.
Σχολικές επιτροπές
Με το νομοσχέδιο, από την 30ή/6ου/2024 οι αρμοδιότητες των σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών μεταφέρονται στους οικείους δήμους προκειμένου να βελτιωθεί η διαχείριση των σχολικών μονάδων σε κεντρικό επίπεδο. Επίσης συστήνεται πάγια προκαταβολή με διαχειριστή το διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας για τη στήριξη της λειτουργίας της. Προβλέπεται επίσης η λύση των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων την 31η/12ου/2023, τελευταία ημέρα της τρέχουσας δημοτικής περιόδου, που μεταφέρονται στους δήμους. Το δημοτικό συμβούλιο δύναται να συγκροτεί επιτροπές για τη βέλτιστη διαχείριση των θεμάτων των νομικών προσώπων που καταργούνται. Στις επιτροπές θα συμμετέχουν και μη αιρετά μέλη.
Ιδίως για τις σχολικές επιτροπές που επίσης το έργο τους μεταφέρεται στους δήμους, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών διευκρίνισε ότι τα έξοδα για πετρέλαιο, για επισκευές και συντήρηση θα προβλέπονται εφεξής στον Ενιαίο Δημοτικό Προϋπολογισμό. Είναι αξιοσημείωτη δε και η αιχμή που διατύπωσε για τα φαινόμενα αδιαφάνειας, ο Θοδωρής Λιβάνιος. «Μπορεί ο δήμος να κάνει διαγωνισμό για επισκευές και συντηρήσεις. Μπορεί ο δήμος να κάνει διαγωνισμό για εκμίσθωση κυλικείου. Ο δήμος, όμως, όχι η σχολική επιτροπή. Διαβάστε δημοσιεύματα στο διαδίκτυο, που κατά καιρούς έχουν βγει για συγγενικές σχέσεις, αυτών, που κερδίζουν διαγωνισμούς κυλικείων, με μέλη σχολικών επιτροπών, με αναθέσεις μεταξύ τους κ.λπ. Κάποια στιγμή είχε ακουστεί, ότι μέχρι και σε στοίχημα, σε τζόγο, είχαν παιχτεί χρήματα σχολικών επιτροπών», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών.
Στους δήμους η αρμοδιότητα αποκομιδής σκουπιδιών από δρόμους για τους οποίους είχε ευθύνη η περιφέρεια
Στους δήμους θα ανήκει από την 1η Ιανουαρίου 2024 η αρμοδιότητα της καθαριότητας, αποκλειστικά για την αποκομιδή σκουπιδιών, στο οδικό δίκτυο, στις παράπλευρες οδούς αυτού, στις νησίδες, στις υπόγειες διαβάσεις και τα πρανή τους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους. Αυτά αποσαφηνίζονται με το νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής. Η πρόβλεψη αφορά ακόμη και εκείνους τους δρόμους, η κατασκευή και συντήρηση των οποίων ανήκει στις περιφέρειες. Η σχετική διάταξη (άρθρο 41) έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση αρμοδιοτήτων όσον αφορά την καθαριότητα αυτών των δρόμων. Για τη μεταφορά της αρμοδιότητας από την περιφέρεια στους δήμους, το υπουργείο Εσωτερικών θα προχωρήσει σήμερα σε «νομοτεχνική βελτίωση» στο νομοσχέδιο προκειμένου να μεταφερθούν και οι αναγκαίοι πόροι από τις περιφέρειες στους δήμους.
«Μιλάμε για αποκομιδή απορριμμάτων από το οδικό δίκτυο που το είχαν σήμερα τυπικά οι περιφέρειες. Τι σημαίνει αποκομιδή; Ο κακός οδηγός, ο οποίος πετάει το μπουκάλι από το παράθυρο, πετάει το κουτί από τα τσιγάρα από το παράθυρο, πετάει τα χαρτιά από το παράθυρο και μαζεύονται στα άκρα του δρόμου, είναι υποχρεωμένη σήμερα η περιφέρεια να τα μαζέψει. Δηλαδή, να ερχόταν απορριμματοφόρο της περιφέρειας και να το μαζέψει. Υπάρχει; Όχι. Το κάνει κανένας; Όχι. Στο μεράκι του δημάρχου ήταν να βάλει το απορριμματοφόρο του δήμου και να μαζέψει την εθνική οδό από την Αλίανθο μέχρι τη Λιβαδειά. Στο μεράκι του καθενός ήταν αν στον περιφερειακό δρόμο μίας εθνικής οδού θα μαζευτεί το σκουπίδι. Το κλάδεμα κλαδιών παραμένει στην περιφέρεια, το μάζεμα των χόρτων παραμένει. Τι θα γίνει; Αυτή η καθημερινή αποκομιδή των απορριμμάτων είναι ένα πρώτο βήμα και μαζί με αυτό, είναι η πρώτη φορά που φεύγουν και οι πόροι των περιφερειών και μετά από κοστολόγηση θα μεταφερθούν στους δήμους με ποσοστό που θα έρθει με νομοτεχνική βελτίωση έως 2%», έχει δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος.
Με το νομοσχέδιο, από την 1η Ιανουαρίου 2024, μεταβιβάζονται στους δήμους τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου. Συμβάσεις που έχουν συναφθεί για την καθαριότητα του οδικού δικτύου από τις περιφέρειες εκτελούνται από την ίδια αναθέτουσα Αρχή έως τη λήξη τους. Αυτές οι ρυθμίσεις εφαρμόζονται και για το οδικό δίκτυο των χερσαίων συνοριακών σταθμών.
«Έρχεται» πλατφόρμα υιοθεσιών ζώων συντροφιάς
Ρυθμίσεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τους ΟΤΑ που συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια. Μεταξύ άλλων:
– Παρέχεται η δυνατότητα παράδοσης σε φιλοζωικό σωματείο ή φιλοζωική οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς από τον ιδιοκτήτη του, εφόσον συντρέχουν λόγοι υγείας του ιδιοκτήτη ή τον κληρονόμο του.
– Προβλέπεται η συνεργασία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των συνδέσμων αυτών με τα καταφύγια αδέσποτων ζώων για τη διαχείριση των νεκρών ζώων του καταφυγίου.
– Παρατείνεται μέχρι τις 31 Μαΐου 2024 η προθεσμία συμμόρφωσης λειτουργούντων καταφυγίων ζώων συντροφιάς με τις προδιαγραφές του ν. 4830/2021, «προκειμένου να μη διαταραχθεί η φιλοξενία ζώων σε αυτά, αλλά και να δοθεί ένας εύλογος χρόνος για να συμμορφωθούν τα καταφύγια μετά και τη θέση σε λειτουργία του Υπομητρώου Καταφυγίων του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς εντός του προσεχούς μήνα».
Το υπουργείο Εσωτερικών προετοιμάζει το Μητρώο Φιλοζωϊκών Οργανώσεων. «Να ξέρουμε ποιος είναι, τι είναι αυτοί και τι έχουν. Ποιος έχει τα καταφύγια μικρών καταφυγίων, πού υπάρχουν καταφύγια», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος και αναφέρθηκε και στην πλατφόρμα υιοθεσιών. «Θα ανεβάσουν τα ίδια τα καταφύγια ζώα τα οποία είναι προς υιοθεσία, ώστε αν εμένα το παιδί μου θέλει να υιοθετήσει ένα σκυλάκι ή ένα γατάκι, μπορεί να μπει εκεί μέσα και από ένα φωτοάλμπουμ, ουσιαστικά, να δει πραγματικά όλες τις επιλογές από το να αγοράσει ένα καθαρόαιμο. Έτοιμο και αυτό, ανοίγει. Πλατφόρμες με τα αποτελέσματα τα ιατρικά των εξετάσεων ζώων, πλατφόρμα ακόμα και για δότες αίματος, πράγμα το οποίο ήταν αδιανόητο πριν λίγα χρόνια. Ναι, δεν γίνονται σε μια βδομάδα. Θα ήθελα, εγώ, πρώτος να γίνονταν όλα σε μία εβδομάδα, αλλά δεν γίνονται. Ειλικρινά σας μιλάω, έχουμε μπροστά μας πολύ μεγάλο δρόμο. Πρέπει να καλύψουμε το κενό δεκαετιών σε αυτό το κομμάτι και κυρίως με άξονα τον σεβασμό και των ίδιων των ζώων», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών.
Α. Νικολακόπουλος (ΝΔ): Νομοθετική παρέμβαση για περισσότερο λειτουργική και αποτελεσματική Αυτοδιοίκηση
Βελτίωση της διοίκησης και της λειτουργίας των δήμων και των περιφερειών της χώρας, με όρους διαφάνειας και δημόσιας λογοδοσίας, θα επιφέρει το νέο πλαίσιο για τους ΟΤΑ, ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Ανδρέας Νικολακόπουλος, κατά τη συζήτηση που εξελίσσεται στην Ολομέλεια.
«Αν θέλουμε πραγματικά να βελτιώσουμε τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού, θα πρέπει να κάνουμε παρεμβάσεις, να κάνουμε σοβαρές μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς και στην τοπική αυτοδιοίκηση, η καλή και αρμονική λειτουργία της οποίας σε σχέση με το κεντρικό κράτος, είναι καθοριστική για τη συνολική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού, για την αντιμετώπιση κρίσεων, για την προσέλκυση επενδύσεων, για τη δημιουργία έργων υποδομής», είπε ο εισηγητής της ΝΔ και πρόσθεσε: «Η νομοθετική παρέμβαση που συζητάμε σήμερα, θα συμβάλει ουσιαστικά στην πιο καλή και πιο εύρυθμη λειτουργία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Θα συμβάλλει ώστε η επόμενη περίοδος για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης με τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές της 8ης Οκτωβρίου, να είναι πιο αποτελεσματική, πιο λειτουργική, πιο διαφανής και πιο εποικοδομητική».
«Το νομοσχέδιο στοχεύει στη βελτίωση της λειτουργίας του συστήματος διακυβέρνησης, καθώς και στην εφαρμογή καινοτόμων διαδικασιών, όπως η συνεδρίαση ελέγχου πεπραγμένων, με στόχο τη μέγιστη δυνατή διαφάνεια. Στοχεύει στη βελτίωση του μοντέλου οργάνωσης των δήμων, μέσω της κατάργησης των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου αυτών, καθώς και των κοινωφελών επιχειρήσεων των σχολικών επιτροπών, προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας, καλύτερη αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού και συνεκτικότερη οικονομική και διοικητική διαχείριση. Παράλληλα στοχεύει στην ταχεία ενσωμάτωση των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των καταργούμενων νομικών προσώπων στον πυρήνα των δήμων. Στοχεύει στην αυξημένη λογοδοσία και τον δημόσιο έλεγχο των πεπραγμένων των αυτοδιοικητικών αρχών, καθώς και στην ενίσχυση της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ δημοτών και δήμων, θεσπίζοντας δείκτες ποιότητας και απόδοσης, προκειμένου να καταστεί δυνατή η δημόσια απεικόνιση κρίσιμων δεδομένων των δήμων και των περιφερειών, βασισμένων σε διεθνή πρότυπα, έτσι ώστε ο πολίτης να μπορεί να βλέπει σε ένα κεντρικό σημείο κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να συγκρίνει τις επιδόσεις τους», είπε ο εισηγητής της ΝΔ. Κυρίως, τόνισε, στόχος του νέου πλαισίου είναι η ομαλή έναρξη της αυτοδιοικητικής περιόδου, που αρχίζει την 1.1.2024 και διαρκεί έως 31. 12.2028 και στην επίλυση διαχειριστικών και οικονομικών ζητημάτων των ΟΤΑ, οι οποίοι έχουν περιέλθει σε κατάσταση δημοσιονομικής δυσχέρειας λόγω και των συνεπειών της πανδημίας, καθώς και των αυξημένων δαπανών που καλούνται να πραγματοποιήσουν, ενώ, ταυτόχρονα, έχουν μειωθεί και τα ίδια έσοδά τους.
Γ. Πούλου:Aκραίο δημαρχοκεντρικό μοντέλο σε βάρος της δημοκρατικής λειτουργίας
«Η κυβέρνηση ενισχύει ακόμη περισσότερο το ακραίο δημαρχοκεντρικό μοντέλο σε βάρος της δημοκρατικής λειτουργίας, φτιάχνει τον δήμαρχο manager», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ, η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώτα Πούλου, που ανακοίνωσε ότι το κόμμα της θα καταψηφίσει επί της αρχής το σχέδιο νόμου. Παράλληλα κατήγγειλε ότι μέσα σε περιβάλλον μεγάλης θεσμικής παρακμής – δημοσίευμα New York Times, αλλαγές στην ΑΔΑΕ, καταγγελίες από μεγαλοβιόμηχανο για αναπληρώτρια υπουργό- η κυβέρνηση σπεύδει να φέρει ένα νομοσχέδιο, στο παρά πέντε των αυτοδιοικητικών εκλογών που γκρεμίζει σημαντικές μεταρρυθμίσεις και θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην αυτοδιοίκηση.
«Με fast truck διαδικασίες η κυβέρνηση ξηλώνει σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την αυτοδιοίκηση. Αναρωτιόμαστε σε ποιον θα λογοδοτεί ο πανίσχυρος δήμαρχος, ο δήμαρχος manager που πάτε να φτιάξετε, σε μια αντιπολίτευση, την οποία εσείς θεωρείτε ενοχλητική και την περιορίζετε συστηματικά; Λογοδοσία μπορεί να υπάρξει μόνο εκεί όπου υπάρχει έλεγχος και ισχυρή αντιπολίτευση», δήλωσε απευθυνόμενη στην κυβέρνηση, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Η βουλευτής κατήγγειλε ότι με τις προωθούμενες διατάξεις η κυβέρνηση δημιουργεί έναν υπέρμετρα ισχυρό δήμαρχο και αντίστοιχα μια εντελώς ανίσχυρη αντιπολίτευση. Όπως ειδικότερα επισήμανε:
– ο αντιδήμαρχος ορίζεται πλέον αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου.
– ο δήμαρχος μπορεί να καθαιρεί οποτεδήποτε τον αντιδήμαρχο, χωρίς καν να υποχρεούται να αιτιολογήσει την απόφασή του.
– καταργούνται οι οικονομικές επιτροπές και οι επιτροπές ποιότητας ζωής, στους δήμους και αντικαθίστανται από τις δημοτικές. Ομοίως καταργούνται και οι εκτελεστικές και οικονομικές επιτροπές της περιφέρειας και αντικαθίστανται από τις περιφερειακές επιτροπές. Ειδικά η ρύθμιση αυτή είναι εντελώς αντιδημοκρατική αλλά και προβληματική, ως προς τη λειτουργικότητά της, γιατί συγχωνεύει δοκιμασμένα συλλογικά όργανα σε ένα χαοτικό, δυσλειτουργικό σύνολο, με πλήθος ετερόκλητων αντικειμένων. Η κυβέρνηση αυξάνει περαιτέρω το ποσοστό εκπροσώπησης της πλειοψηφίας στις επιτροπές αυτές, στο 70% και στο 80%.
– ψαλιδίζονται κοινωνικές και πολιτιστικές υπηρεσίες που οφείλουν να παρέχουν οι δήμοι στους πολίτες, μέσω των φορέων και οργανισμών, με τη διάλυση των ΝΠΔΔ των δήμων και των σχολικών επιτροπών και τη μεταφορά τους στους δήμους. «Εμείς αυτό το χαρακτηρίζουμε διοικητική απορρύθμιση», δήλωσε η βουλευτής και επισήμανε ότι η προβλεπόμενη διάλυση αφορά δομές όπως παιδικοί σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΑμεΑ, ΚΗΦΗ, Προγράμματα Άθλησης για όλους, Προγράμματα Απασχόλησης Ανέργων, Ωδεία και Φιλαρμονικές, δομές με αρμοδιότητα τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, διανομής τροφίμων και πλήθος άλλων λειτουργιών. Η κυρία Πούλου επισήμανε ότι στις δομές αυτές μετέχει και η κοινωνία των πολιτών, όπως για παράδειγμα στις Σχολικές Επιτροπές μετέχουν οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, αλλά «με τις ρυθμίσεις αυτές, η εκπροσώπηση αυτή χάνεται».
– η κυβέρνηση αιτιολογεί τη διάλυση των ΝΠΔΔ των δήμων με την επίκληση της υποστελέχωσης και διάσπασης των τοπικών υποθέσεων μεταξύ δήμων και νομικών προσώπων. Μα είναι η ίδια η κυβέρνηση υπεύθυνη για την υποστελέχωση, την υποχρηματοδότηση, την χαοτική κατανομή αρμοδιοτήτων και την προβληματική εξασφάλιση προμηθειών και υπηρεσιών, είπε η κυρία Πούλου, που σημείωσε ότι οι δήμοι είναι και οι ίδιοι υποστελεχωμένοι και υποχρηματοδοτούμενοι και τα ίδια προβλήματα που εντοπίζονται στα νομικά πρόσωπα, πλέον εντοπίζονται και στους δήμους που στερούνται χρηματοδότησης, εξοπλισμού και προσωπικού.
– τα ΝΠΔΔ των δήμων διαλύονται κατά το «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι» αφού δεν έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την τεκμηρίωση της ανάγκης κατάργησης των ΝΠΔΔ και τη μεταφορά τους στους δήμους. Δεν προβλέπεται αξιολόγηση των δομών, με βάση ενιαία και συγκεκριμένα κριτήρια, κοινωνικά, οικονομικά, διοικητικά που θα δείξουν τη λειτουργικότητα, την αποτελεσματικότητα, τη χρησιμότητα και τη βιωσιμότητα των φορέων αυτών.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ μετέφερε την αγωνία των εργαζομένων για την μετακίνησή τους στους δήμους και επικαλέστηκε τις προειδοποιήσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ ότι έρχεται «πάρτι» απευθείας αναθέσεων και ότι οι προσλήψεις θα γίνονται εφεξής με αδιαφανή τρόπο, μέσω των Αναπτυξιακών Οργανισμών.
Ε. Λιακούλη: Πάρτε πίσω τώρα το νομοσχέδιο, σεβαστείτε την αυτοδιοίκηση
«Τέσσερις και σήμερα, μέχρι την Κυριακή που ο λαός προσέρχεται στις κάλπες για να επιλέξει την τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτή τη στιγμή επέλεξε η κυβέρνηση για να φέρει ένα νομοσχέδιο που δίνει τη χαριστική βολή στην αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να σεβαστεί το γεγονός πως αυτή την Κυριακή, έχουμε εκλογές», υπογράμμισε η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ, Ευαγγελία Λιακούλη και ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου. Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ υπογράμμισε ότι δεν προηγήθηκε εκτενής διαβούλευση και ότι δεν ελήφθησαν υπόψη ούτε όλες οι προτάσεις της ΚΕΔΕ ούτε οι προτάσεις των εργαζομένων. «Πάρτε πίσω αυτό το νομοσχέδιο. Αλλιώς δεν σέβεστε την αυτοδιοίκηση ενώ το επιτελικό σας κράτος βυθίστηκε στις λάσπες μέσα στις λάσπες στη Θεσσαλία σαν τραπουλόχαρτο. Χρειάζεται σχέδιο που πρέπει να ξεκινήσει από την Αυτοδιοίκηση. Αφήστε τους δήμους και τις περιφέρειες να πάρουν ανάσα. Ας τους εξοπλίσουμε με ξεκάθαρες αρμοδιότητες και ας εξασφαλίσουμε λογοδοσία», είπε η κυρία Λιακούλη.
«Εμείς πιστεύουμε στην συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης. Στεκόμαστε απέναντι και ζητάμε να αποσύρετε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, διότι η οριζόντια υποχρεωτική και αυτοδίκαιη κατάργηση περίπου 1.200 Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), χωρίς καμία διαβούλευση, χωρίς καμία αξιολόγηση, χωρίς καμία συζήτηση μεταξύ μας, χωρίς μία επιστημονική αξιολόγηση με επάρκεια, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί κατά κανέναν τρόπο τέσσερις μέρες, πριν τις εκλογές. Περιλαμβάνετε σε αυτό το νομοσχέδιο πλήθος επικίνδυνων ρυθμίσεων, που παίζουν στα «ζάρια» την ομαλή άσκηση αρμοδιοτήτων και την εξυπηρέτηση αναρίθμητων συμπολιτών μας», δήλωσε και χθες βράδυ η Ευαγγελία Λιακούλη. Στο κλίμα αυτό η βουλευτής, σήμερα στη συζήτηση στην Ολομέλεια, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι κλείνει τα μάτια στα μεγάλα προβλήματα της αυτοδιοίκησης και «προσπαθεί να κρύψει κάτω από το χαλί» το έλλειμμα εκατομμυρίων ευρώ που έχουν οι δήμοι και ζητάει από την Βουλή «λευκή επιταγή».
«Λέμε, όχι, απέναντι στη λήψη καθοριστικών, για το μέλλον, μακροπρόθεσμων αποφάσεων πολιτικής βαρύτητας από δημοτικές αρχές που έχουν ηττηθεί στις εκλογές. Λέμε όχι στις αυταρχικές ρυθμίσεις που συρρικνώνουν το δημοκρατικό διάλογο, την πολυφωνία, τη συμμετοχική λειτουργία και λήψη αποφάσεων με ανατροπές στα όργανα διακυβέρνησης των ΟΤΑ, όπως με δια περιφοράς συνεδριάσεις ή με τζάμπα αντιδημάρχους δύο ταχυτήτων ή με περιορισμό δικαιωμάτων των παρατάξεων. Πάρτε πίσω τώρα κάθε γενικόλογο άρθρο που αφήνει περιθώριο να επιβαρυνθούν οι ΚΑΠ», είπε η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ.
Η Ευαγγελία Λιακούλη κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι περιορίζει ακόμη περισσότερο μέχρι και καταργεί το δικαίωμα των επικεφαλής των παρατάξεων να θέτουν προ ημερησίας συζητήσεως διατάξεως θέματα στη συζήτηση και βάζοντας διαφορετικές πλειοψηφίες. «Ή να μιλήσω πια, για την επικοινωνιακή κοροϊδία της κυβέρνησης σας, με δήθεν δείκτες επιδόσεων, τη στιγμή που έχετε μόνο ένα γενικόλογο ευχολόγιο και παραπέμπετε τα πάντα αόριστα σε υπουργικές αποφάσεις που ούτε καν αυτές οι περιβόητες συνεδριάσεις θέλουν απαρτία. Ρυθμίσεις, που παγιώνουν τα δημοτικά συμβούλια σε διακοσμητικό ρόλο μαριονέτας, δημοσιονομικές διατάξεις που μονιμοποιούν σαν δεδομένη κανονικότητα την οικονομική μιζέρια των δήμων, με βραβεία ακόμη που δίνετε και δεν διευκρινίζετε , αν θα τα δώσετε από τους ΚΑΠ με αοριστολογίες που αφήνουν κάθε περιθώριο να επιβαρυνθούν οι ΚΑΠ των ΟΤΑ», παρατήρησε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρόσθεσε: «Αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί θεσμικό ατόπημα παρέμβασης στον προεκλογικό αγώνα, πέντε μέρες πριν ανοίξει η κάλπη των αυτοδιοικητικών εκλογών. Δεν μπορεί αυτό να το αντέξει καμία λογική, τέσσερα χρόνια πλήρους αδράνειας για τα πραγματικά προβλήματα των Ο.Τ.Α., για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, τέσσερα χρόνια αδιαφορία για το λαβύρινθο των αρμοδιοτήτων και να θυμηθείτε τώρα την Τοπική Αυτοδιοίκηση λίγα εικοσιτετράωρα πριν τις εκλογές».
Χρ. Κατσώτης: Κατασκευάζεται πλαστή πλειοψηφία για παντοδύναμη δημαρχιακή και περιφερειακή αρχή που θα υλοποιεί τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς
«Το νομοσχέδιο, με το οποίο καταργούνται τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των Δήμων, και συμπεριλαμβάνει και μια σειρά άλλων αντιδραστικών ρυθμίσεων, είναι ακόμη ένα βήμα για τη διαμόρφωση των Δήμων και Περιφερειών σε ακόμα πιο εχθρικούς μηχανισμούς απέναντι στα λαϊκά συμφέροντα», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης αναφερόμενος στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τους ΟΤΑ.
Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι οι προωθούμενες διατάξεις «υποβαθμίζουν παραπέρα τον ρόλο των Δημοτικών Συμβουλίων και αλλοιώνουν τη θέληση του λαού, κατασκευάζοντας πλαστή πλειοψηφία για παντοδύναμη Δημοτική και Περιφερειακή Αρχή, η οποία θα υλοποιεί απρόσκοπτα τους κυβερνητικούς και επιχειρηματικούς σχεδιασμούς, σχεδιασμούς που δεν έχουν καμία σχέση με έργα και υποδομές που έχει ανάγκη ο λαός, για να μην κινδυνεύει ο ίδιος και το βιός του από πλημμύρες, φωτιές και σεισμούς».
Ο κ. Κατσώτης προειδοποίησε, μεταξύ άλλων, ότι:
– Η Δημοτική και η Περιφερειακή Επιτροπή θα αποφασίζει για κρίσιμα ζητήματα σε πολύ στενότερο και απόλυτα ελεγχόμενο, από άποψη συσχετισμού δυνάμεων, περιβάλλον.
– Υποβαθμίζεται η ζωντανή λειτουργία των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων και ενισχύονται οι συνεδριάσεις με τηλεδιασκέψεις που δεν μπορεί να υποκαταστήσουν την ουσιαστική συζήτηση με τη φυσική παρουσία των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων ή των Περιφερειακών.
– Περιορίζεται η δυνατότητα στις παρατάξεις να φέρνουν θέματα και ψηφίσματα εκτός ημερήσιας διάταξης, αλλά μόνο ένα θέμα και αυτό αν το δεχτεί η πλειοψηφία του συνόλου των μελών του Συμβουλίου.
– Με την ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, μία για κάθε δίμηνο, επιχειρείται να δικαιολογηθεί ο περιορισμός εισαγωγής θεμάτων, εκτός ημερήσιας διάταξης, στα δημοτικά συμβούλια. Δεν διασφαλίζεται ότι θα υπάρχει εισαγωγή αριθμού θεμάτων από τις μειοψηφίες. Μπορεί δηλαδή, τα 10 θέματα να τα καλύψουν οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας.
– Με το επιχείρημα της οικονομίας κλίμακας, καταργούνται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων, οι κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων και οι σχολικές επιτροπές και μεταφέρονται οι αρμοδιότητές τους στο δήμο, την ίδια ώρα που η κυβέρνηση ενισχύει τους αναπτυξιακούς οργανισμούς, τις ανώνυμες εταιρείες, ώστε να ενισχύεται η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, η παραπέρα εμπορευματοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών. «Οι συνέπειες θα είναι αρνητικές. Στην καλύτερη περίπτωση, θα υπάρξει πλήρης υποβάθμιση πολιτιστικών αθλητικών δραστηριοτήτων, αν όχι η παντελής κατάργηση γιατί θα μεταφερθούν σε managers», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ.
– Οι κοινωφελείς υπηρεσίες, μεταφέρονται αυτοδίκαια στο δήμο, όμως το προσωπικό δεν μεταφέρεται αυτοδίκαια, διότι η κατανομή θα γίνει με απόφαση του γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης. Επειδή πολλές από τις ανάγκες σε προσωπικό εξυπηρετούνται με συμβάσεις έργου, που ανανεώνονται διαρκώς για πολλά χρόνια, κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους μόλις ολοκληρωθεί η τρέχουσα σύμβασή τους.
– Η αξιολόγηση των επιδόσεων, θα γίνεται με βάση τη σχέση κόστους οφέλους, αφορά και τη διαχείριση και αξιοποίηση των απορριμμάτων από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, την παραχώρηση της δημόσιας γης, των ακτών, των δασών για επιχειρηματική δράση, αφορά την ανταποδοτική διαχείριση των αρμοδιοτήτων που μεταφέρονται στους τομείς της παιδείας, της υγείας, της πρόνοιας, που ο λαός θα τα ξαναπληρώνει για ακόμη πιο υποδεέστερες υπηρεσίες που προσφέρονται.
Π. Σαράκης: Το νομοσχέδιο επισφραγίζει τη χειραγώγηση της αυτοδιοίκησης από την κεντρική κυβέρνηση και τα κόμματα εξουσίας
«Το νομοσχέδιο ευαγγελίζεται την αναμόρφωση της διακυβέρνησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για περισσότερη διαφάνεια και καλύτερη λειτουργία, στην πραγματικότητα όμως είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο επισφραγίζει τη χειραγώγηση της τοπικής αυτοδιοίκησης από την κεντρική κυβέρνηση και ιδιαίτερα από τα κόμματα εξουσίας», υπογράμμισε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Παύλος Σαράκης, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τους ΟΤΑ. Ο κ. Σαράκης είπε ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές «προσχηματικές διατάξεις», ενώ, παράλληλα «αναδύονται ασαφείς υπόνοιες, για τις πραγματικές σκοπιμότητες που επιδιώκονται με τη συγκέντρωση του συνόλου των αρμοδιοτήτων στους δήμους, υπό τον έλεγχο ενός παντοκράτορα, είτε του δημάρχου είτε του περιφερειάρχη».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης τάχθηκε κατά της διάταξης για καθαίρεση αντιδημάρχου άνευ αιτιολογίας. «Η ανάκληση οποιουδήποτε, αντιδημάρχου ή αντιπεριφερειάρχη, δεν είναι προσωπική υπόθεση του κάθε δημάρχου ή του περιφερειάρχη, αλλά είναι μία απόφαση η οποία θα πρέπει να υπόκειται σε λογοδοσία και θα πρέπει να αιτιολογείται», είπε ο Παύλος Σαράκης.
«Ενώ είναι κοινός τόπος ότι οι ΟΤΑ είναι εστίες διαφθοράς, εσείς δίνετε υπερεξουσίες στον δήμαρχο», σχολίασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης.
Ο Παύλος Σαράκης επισήμανε εξάλλου ότι:
– Η ψηφοφορία για την ανάδειξη του προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου δεν θα είναι πλέον μυστική αλλά φανερή. «Τούτο εξυπηρετεί και μόνο την πειθαρχία στην κάθε παράταξη που, επί το πλείστον, είναι παρατάξεις οι οποίες ανήκουν και επηρεάζονται από κάποιο συγκεκριμένο κόμμα και όχι, βεβαίως, την κατά συνείδηση ψήφο», ανέφερε ο βουλευτής.
– Καθίσταται ανέφικτη η διαγραφή του επικεφαλής μιας παράταξης από τα υπόλοιπα μέλη με την αιτιολογία ότι το πρόσωπο αυτό διαθέτει την άμεση λαϊκή νομιμοποίηση για την εφαρμογή του προγράμματος που εξήγγειλε. Κατ’ ουσίαν τοποθετεί τον επικεφαλής μιας παράταξης, είτε δημοτικής είτε περιφερειακής, στο απυρόβλητο. Θα έπρεπε να διατηρηθεί η δυνατότητα διαγραφής του επικεφαλής έστω και με ακόμα πιο αυξημένη πλειοψηφία. Την ίδια ώρα καταργείται η ανάγκη αιτιολόγησης της απόφασης διαγραφής ενός μέλους από μία παράταξη.
– Ουσιαστικά καταργούνται οι δια ζώσης συνεδριάσεις και οι αποφάσεις λαμβάνονται με τηλεδιάσκεψη.
– Δεν κατοχυρώνεται η δημοσιότητα των συνεδριάσεων των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων. Θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η λειτουργία του live streaming.
– Δεν καθιερώνεται ο έλεγχος νομιμότητας του δημάρχου και του περιφερειάρχη.
– Με την κατάργηση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, ανοίγει ο δρόμος να μπουν οι ιδιωτικές εταιρείες στην διαχείριση σημαντικών θεμάτων διαχείρισης του δήμου. Ανοίγει η «κερκόπορτα» για να μπουν ιδιώτες αν και σε δήμους και περιφέρειες υπάρχουν εστίες διαφθοράς.
– Ενώ πάνω από τα απορρίμματα συνήθως συγκεντρώνονται «όρνεα και κοράκια», με τις προωθούμενες διατάξεις δεν αποτρέπονται από το να μπουν στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος.
Γ. Αποστολάκης: Έρχεται επιτελικό χάος στην αυτοδιοίκηση
Αναβολή της συζήτησης του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ ζήτησε ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Γιώργος Αποστολάκης που έθεσε εκ προοιμίου το ζήτημα με το στέγαστρο Καλατράβα για το οποίο τόνισε ότι η δικαιοσύνη πρέπει οπωσδήποτε να καταλογίσει ποινικές ευθύνες σε εκείνους που έπαιξαν με την ασφάλεια και τα χρήματα του ελληνικού λαού. Ο κ. Αποστολάκης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι πορεύτηκε τον δρόμο του αιφνιδιασμού και αποσαφήνισε ότι το κόμμα του καταψηφίζει το νομοσχέδιο.
«Η “Νίκη”, συντασσόμενη με την ομόφωνη απόφαση της ΚΕΔΕ, ζητεί την αναβολή της συζήτησης του νομοσχεδίου μέχρι να περατωθούν οι επικείμενες εκλογές και ακολούθως να συγκροτηθούν τα νέα συμβούλια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή για χρόνο μετά την 1/1/2024, διότι αυτά θα είναι πλέον τα αρμόδια όργανα, που ως άμεσα ενδιαφερόμενοι νομιμοποιούνται να λάβουν θέση επί των κρίσιμων ζητημάτων του νομοσχεδίου. Διαφορετικά, με τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου στον παρόντα χρόνο, όπως επιδιώκει η κυβέρνηση, επιχειρείται αιφνιδιασμός των στελεχών της αυτοδιοίκησης, αφού τόσο στον κρίσιμο χρόνο της διαβούλευσης, όσο και της ψήφισης είναι εξαιρετικά απασχολημένοι με τον προεκλογικό αγώνα», είπε ο κ. Αποστολάκης.
Ο βουλευτής της «Νίκης» προειδοποίησε ότι η οριζόντια κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων και η λύση των κοινωφελών επιχειρήσεων θα είναι προβληματική στην πορεία της και θα αποβεί πρακτικά ανέφικτη. «Ένας μέσος δήμος, με την επιχειρούμενη κατάργηση και συγχώνευση, θα αναγκαστεί να συγχωνεύσει νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, κοινωφελείς επιχειρήσεις και σχολικές επιτροπές, σε ένα μοναδικό και ενιαίο λογιστήριο και μία κεντρική οικονομική υπηρεσία του αντίστοιχου δήμου. Αυτό, θα έχει ως αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία της υδροκέφαλης και υπερτροφικής αυτής οικονομικής υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες λογιστικές απαιτήσεις, λόγω έλλειψης εξειδικευμένου οικονομικού προσωπικού. Μετά βεβαιότητας οι δήμοι θα αναγκαστούν να προσφύγουν στις υπηρεσίες εξωτερικών οικονομοτεχνικών συνεργατών, με αύξηση των εξόδων λειτουργίας τους. Πλέον τούτου, σε πολλούς επαρχιακούς και περιφερειακούς δήμους δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα τέτοια εξειδικευμένα στελέχη και θα αναζητούνται στα μεγάλα αστικά κέντρα», είπε ο κ. Αποστολάκης. Η «Νίκη» προτείνει να απαλειφθεί από το νομοσχέδιο «η υποχρεωτική οριζόντια και απροϋπόθετη κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου κ.λπ. και αντί γι΄ αυτό, να παρασχεθεί η διακριτική ευχέρεια σε κάθε δήμο, και με μια ενδιάμεση μεταβατική διαδικασία, να αποφασίσει ποια από τα νομικά πρόσωπά του είναι συμφέρον και πρόσφορο να συγχωνευθούν και ποια να παραμείνουν, με κριτήρια βιωσιμότητας, τα οποία κάθε δήμος ξεχωριστά γνωρίζει, ως καταλληλότερα και λυσιτελέστερα για την περίπτωσή του».
«Εκτιμούμε, όπως άλλωστε και η ΚΕΔΕ, ότι, αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο και εφαρμοστεί, θα επιφέρει ένα επιτελικό χάος στην αυτοδιοίκηση, χωρίς ωστόσο να έχει προηγηθεί κοστολόγηση μελέτης σκοπιμότητας και αξιολόγηση δομών», είπε ο ειδικός αγορητής της Νίκης.
Ο κ. Αποστολάκης επισήμανε ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη συναφείς πρακτικές από άλλες χώρες και όργανα από την ΕΕ. Προειδοποίησε επίσης για τον κίνδυνο να αποκλειστούν οι δήμοι από χρηματοδοτικά προγράμματα που θα καλύπτουν υπηρεσίες για τις ευπαθέστερες κοινωνικές ομάδες.
Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» είπε ότι πρέπει να διατηρηθεί μια τουλάχιστον Σχολική Επιτροπή σε κάθε δήμο.
Ελ. Καραγεωργοπούλου: Άστοχη νομοθετική παρέμβαση και ανατρεπτική για τη λειτουργία των ΟΤΑ
Άστοχη νομοθετική παρέμβαση και ανατρεπτική για τη λειτουργία των ΟΤΑ χαρακτήρισε το νομοσχέδιο η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, η οποία αποσαφήνισε ότι το κόμμα της θα το καταψηφίσει.
Η Πλεύση Ελευθερίας δεν συναινεί «με τις ανατρεπτικές αλλαγές στη λειτουργία των δήμων», ανέφερε η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι εξυπηρετεί συμφέροντα και ημετέρους και σε αυτό το πνεύμα σχεδίασε και το νομοσχέδιο, το οποίο έφερε στη Βουλή στη σκιά των μεγάλων καταστροφών στη Θεσσαλία.
«Με αλαζονική συμπεριφορά παραβιάζετε κάθε έννοια δικαίου και αποφεύγετε τη φυσική παρουσία φορέων που θα ενημερώσουν τη Βουλή. Παρακάμψατε όλες τις αιτιάσεις όπως η Ομοσπονδία των εργαζομένων στους ΟΤΑ, τα ζωοφιλικά σωματεία», σημείωσε.
Επίσης, χαρακτήρισε επικίνδυνη τη διάταξη για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, τονίζοντας πως ήδη το σχολικό περιβάλλον βάλλεται από τα κενά και την υποχρηματοδότηση.
Οι αλλαγές που εισάγει η κυβέρνηση, πέραν των εσπευσμένου χαρακτήρα, δεν είναι καν κοστολογημένες, όχι μόνο σε επίπεδο οικονομίας και οργάνωσης αλλά κυρίως σε επίπεδο πολιτιστικό και κοινωνικό, έχει καταγγείλει η κ. Καραγεωργοπούλου και έχει επισημάνει ότι καταργούνται νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου χωρίς καν οικονομικές μελέτες. «Σε αδρές γραμμές εάν είχαν γίνει τέτοιες οικονομικές μελέτες θα μπορούσαν να υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα της οικονομίας κλίμακας. Αυτά θα μπορούσαν να παράξουν ένα ουσιαστικό και επωφελές έργο ως πορίσματα για τη λειτουργία των τοπικών κοινοτήτων, των παιδικών σταθμών, των πολιτιστικών συλλόγων. Άρα, ουσιαστικά επιχειρείτε τι; Την ενίσχυση μιας υδροκέφαλης διοίκησης αντί να ενισχύετε την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης που οφείλει να βρίσκεται δίπλα στον δημότη», υπογράμμισε η κ. Καραγεωργοπούλου.
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας προειδοποίησε, εξάλλου, ότι η μεταβίβαση της αρμοδιότητας από τα νομικά πρόσωπα στους δήμους, ουσιαστικά είναι μεταβίβαση σε δημοτικές επιτροπές, σε περισσότερους αντιδημάρχους που θα έχουν οριστεί εφόσον ανήκουν στην πλειοψηφία.
«Έχει μιλήσει η Πλεύση Ελευθερίας, πάρα πολλές φορές στην προεκλογική περίοδο, για την ανάγκη πρόκλησης λογιστικού ελέγχου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και, δυστυχώς, από προσωπική εμπειρία ενασχόλησης με τα κοινά στην Ανατολική Αττική, τουλάχιστον, στους περισσότερους δήμους της μεγάλης αυτής της Περιφέρειας τα κρούσματα και τα σκάνδαλα που έχουν καταγγελθεί, με ανάμειξη υπουργών σας μάλιστα, εκκωφαντικά επιβάλλουν έναν διαφορετικό προσανατολισμό στην αναγκαιότητα μεταβολών του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των ΟΤΑ», ανέφερε. Όπως πρόσθεσε, πουθενά στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει πρόνοια ώστε οι κανόνες δημοσίου λογιστικού που διέπουν τη λειτουργία των ΟΤΑ να εφαρμόζονται με τρόπο, ώστε να ελέγχονται σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας τα οικονομικά είτε των επιτροπών είτε των δήμων ή των νομικών προσώπων που έχουν δημιουργήσει.
«Όλα αυτά, λοιπόν, συμβαίνουν ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζει και περιθάλπει υποψηφίους δημάρχους και περιφερειάρχες που διώκονται για εγκλήματα», σημείωσε η κ. Καραγεωργοπούλου.
Τέλος, επέκρινε την κυβέρνηση ότι μετέρχεται μεθόδων για την εξυπηρέτηση ημετέρων, για τη συγκρότηση περιβάλλοντος αυλοκολάκων.