ΛΙΤΣΑ ΚΑΡΑΜΠΙΝΗ

Με οργή και οδύνη

Σ
ήμερα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, βάση του επίσημου προγράμματός του, θα επισκεπτόταν στις 12 το μεσημέρι το Κέντρο τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου βορείου Ελλάδος.
Τον λες και κωλόφαρδο κι αυτόν και τα βοθροκάναλά του. Φαντάσου, να πρόφταινε να κάνει τη φιέστα του και γύρω του οι σαλιάρηδες με το μικρόφωνο στο χέρι να τον αβαντάρουν, ενώ την επόμενη στιγμή να γινόταν το τραγικό ατύχημα της μετωπικής σύγκρουσης των τρένων με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες, όπως ακριβώς έγινε.
Αλλά είμαι περίεργη, τι είχε υπόψη του να πει, πόσα ψέματα να αραδιάσει…
Θα έλεγε ότι τα συστήματα που αποτρέπουν το ανθρώπινο λάθος, λειτουργούν άψογα;
Θα έλεγε ότι τα συστήματα ασφαλείας που θα επέτρεπαν στον σταθμάρχη να βλέπει πού κινούνται τα τρένα, τα οποία αγοράστηκαν το 2000, δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη επειδή δεν τα βρίσκουν με τους εργολάβους στα δικαστήρια; Ο Άρειος Πάγος, μόνο για τους πλειστηριασμούς μπορεί να βγάζει αποφάσεις σε δυο εβδομάδες;
Θα τολμούσε να πει ότι δεν λειτουργεί ούτε η σηματοδότηση;
Θα αναφερόταν στο γεγονός ότι, οι εργαζόμενοι δια των σωματίων τους γνωστοποίησαν πολλές φορές την επικινδυνότητα λόγω της εξαθλίωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων και προέβλεψαν το τραγικό ατύχημα;
Θα αποδεχόταν στην ομιλία του ότι τα εκατομμύρια ευρώ του ελληνικού λαού που ξοδεύτηκαν για τον ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό του κράτους, αφορούσαν τους κοριούς παρακολούθησης και όχι τα συστήματα ασφαλείας στα τρένα;
Όχι, θα μας έλεγε με τον γνωστό του στόμφο, πόσο ασφαλείς είναι πλέον οι επιβάτες λόγω της τηλεδιοίκησης και της σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου. Και αμέσως μετά, η κατακόμβη των νεκρών στο κατόπι του…
Γι αυτό το λέω και το ξαναλέω. Λένε, καντέμης για τους άλλους, μα για πάρτι του, σίγουρα κωλόφαρδος. Έπειτα, δεν άκουσα από κανένα κανάλι ότι στις 15 Φεβρουαρίου, λίγες μέρες πριν το συμβάν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της με βάση την οδηγία για τη δημιουργία ενιαίου Ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.
Προϋπόθεση και η εγκατάσταση συστήματος που προβλέπει την ηλεκτρονική σηματοδότηση και την πρόβλεψη ασφαλείας, ακόμη κι αν υπάρξει ανθρώπινο λάθος.
Βεβαίως και έγινε ανθρώπινο λάθος, απ’ ό,τι ακούστηκε τις πρώτες ώρες. Λάθος του σταθμάρχη, λάθος που κόστισε τόσες ανθρώπινες ζωές. Κι απ’ ό,τι διάβασα, δούλευε παλιά στον ΟΣΕ χωρίς εξειδίκευση, χωρίς εμπειρία, αλλά με μόνο προσόν του ότι υπήρξε μετακλητός, τοποθετήθηκε στη θέση αυτή από ρουσφέτι κάποιου υπουργού. Αλλά αυτά θα επιβεβαιωθούν στην πορεία.
Προς το παρών είναι ο θύτης και το θύμα μαζί. Είναι αυτός που θα πληρώσει τις λαμογιές των πάσης φύσεως αρμοδίων από τον καιρό του Καποδίστρια μέχρι την στιγμή που συγκρούστηκαν τα τρένα.
Κι ωστόσο εγώ θα μείνω με τις απορίες μου.
Ο σταθμάρχης φέρει αποκλειστικά την ευθύνη;
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο ΟΣΕ έχουν ποινική ευθύνη;
Οι υπουργοί, υφυπουργοί, γραμματείς, υποκριτές και φαρισαίοι… έχουν ποινική ευθύνη ή αρκεί η παραίτηση του υπουργού Καραμανλή του Αχιλλέως;
Ο πρωθυπουργός, καθάρισε με κείνο το «ποτέ ξανά» ή φέρει την πολιτική, τουλάχιστον, ευθύνη που του αναλογεί;
Και κάτι ακόμη. Δεν ξέρω αν αληθεύει, αλλά άκουσα ότι όταν επισκέφτηκε τον τόπο της τραγωδίας η πρόεδρος της Δημοκρατίας, σταμάτησε κάθε δραστηριότητα για 25 λεπτά. Δεν θέλω να το πιστέψω. Ούτε καν να φανταστώ ότι επί 25 ολόκληρα λεπτά έπαψαν ν’ αναζητούν κάτω από τις στραπατσαρισμένες λαμαρίνες, ανθρώπους που με βία εισέπνεαν τις τελευταίες τους πνοές.
Σε κάθε περίπτωση όμως, θα σταθώ στο λόγο του πρωθυπουργού. Ποτέ ξανά.
Ποτέ ξανά, υποκριτές και άρπαγες στην εξουσία.
Ποτέ ξανά, ασυδοσία και σαπίλα σε βάρος της κοινωνίας που ζω.
Ποτέ ξανά, ρώσικη ρουλέτα με την ψήφο μου.
Και όχι, δεν ευθύνεται και γι’ αυτό ο Πολάκης…

 

karalitsa2@gmail.com