«Η κοινωνία μας παρακολουθεί με βλέμμα δύσπιστο και καχύποπτο. Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε μια μεγάλη τομή. Να αποδείξουμε στην πράξη ότι η ελληνική Πολιτεία επιλέγει τους καλύτερους για τις καίριες θέσεις ευθύνης στις διοικήσεις φορέων του Δημοσίου. Μόνο έτσι μπορούμε να ξεπεράσουμε την καχυποψία της κοινωνίας. Μόνο έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο Δημόσιο, που θα υπηρετεί καλύτερα κάθε πολίτη» είπε η υπουργός στην ομιλία της λίγο πριν την ψηφοφορία.
Απέναντι στην κριτική της αντιπολίτευσης, που κατά την διήμερη συζήτηση «επιστράτευσε» και τους πολιτικούς τους αρχηγούς για να ασκήσουν κριτική για το νομοσχέδιο και να αμφισβητήσεις τις «αγαθές προθέσεις» τής κυβέρνησης να εγκαθιδρύσει καθεστώς αξιοκρατίας στις διοικήσεις με κύριο το επιχείρημα ότι εντέλει αποφασίζει ο υπουργός ποιος θα επιλεγεί. Σύμφωνα με την υπουργό δεν ισχύει αυτό καθώς ο εκάστοτε υπουργός επιλέγει στο τελικό στάδιο, έναν μεταξύ τριών που έχουν ήδη προκριθεί ως οι επικρατέστεροι μέσω της διαδικασίας ΑΣΕΠ, ενώ οι τρεις υποψήφιοι θα έχουν περάσει από όλα τα στάδια της διαδικασίας επιλογής, και θα έχουν αξιολογηθεί τόσο τα τυπικά όσο και τα ουσιαστικά προσόντα τους, με αυξημένα κριτήρια και τεστ δεξιοτήτων.
Η κυρία Κεραμέως υπεραμύνθηκε του νομοθετήματος τονίζοντας:
– Το νομοσχέδιο μας αφορά όλους διότι καθορίζει τον τρόπο επιλογής των επικεφαλής σε περισσότερες από 600 θέσεις ευθύνης σε φορείς του δημοσίου τομέα, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, από τα νοσοκομεία της χώρας, τις Υγειονομικές Περιφέρειες, τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, ως τις αθλητικές δομές και δημόσιες βιβλιοθήκες στα αστικά κέντρα και στις περιφέρειες, τους φορείς δηλαδή που παρέχουν πολύτιμες υπηρεσίες στους πολίτες και άρα επηρεάζουν την καθημερινότητα όλων μας.
– Μιλάμε για διοικήσεις και φορείς στους οποίους στο παρελθόν έχουμε δει κάποιες φορές σημάδια παθογενειών.
– Το νομοσχέδιο αυξάνει σημαντικά τις απαιτήσεις για τις θέσεις ευθύνης στους φορείς του Δημοσίου.
– Αναβαθμίζει την επιλογή Διοικήσεων Φορέων του Δημοσίου με την εισαγωγή πέντε μεταρρυθμίσεων: Η διαδικασία υπάγεται πλέον στο ΑΣΕΠ. Οι φορείς κατηγοριοποιούνται σε τρεις ομάδες. Αυξάνονται οι απαιτήσεις για τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι περνούν τεστ δεξιοτήτων. Εξορθολογίζονται οι διαδικασίες επιλογής
– Η συνέντευξη είναι αναγκαία για λόγους ουσίας, η βαρύτητα της, όμως, είναι περιορισμένη.
– Με τις νέες διαδικασίες ο υπουργός πλέον δεν μπορεί να επιλέξει, αυθαίρετα, όποιον θέλει.
– Δεν αρκεί μόνο η επιλογή των διοικήσεων. Σημασία έχει και η στοχοθεσία και η αξιολόγηση γι’ αυτό: Θεσπίζονται ετήσια σχέδια δράσης για κάθε Φορέα. Ο επικεφαλής, διοικητής ή πρόεδρος, θα υπογράφει συμβόλαιο απόδοσης. Καθιερώνεται αξιολόγηση των Διοικήσεων σε ετήσια βάση.
Επίσης, η κυρία Κεραμέως παρατήρησε ότι η επιλογή των διοικήσεων των φορέων του Δημοσίου, είναι – ή θα έπρεπε να είναι – ζήτημα που υπερβαίνει κόμματα και χρώματα και μέμφθηκε τον ΣΥΡΙΖΑ, διότι κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου έχει αλλάξει τουλάχιστον τρεις θέσεις, ενώ καταλόγισε στον Στέφανο Κασσελάκη ότι πριν γίνει πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε εκλογή διοικητών από το προσωπικό των νοσοκομείου.
Η αρμόδια υπουργός στράφηκε και κατά του ΠΑΣΟΚ για την αρνητική στάση που τήρησε στο νομοσχέδιο λέγοντας πως το κόμμα που επαίρεται ότι ίδρυσε το ΑΣΕΠ δεν ψηφίζει νόμο που υπάγει τη νέα διαδικασία υπό το ΑΣΕΠ.
Καταλήγοντας στην ομιλία της η υπουργός Εσωτερικών κατηγόρησε τα κόμματα ότι ενέδωσαν στην ισοπεδωτική λογική του “όχι σε όλα” και παρατήρησε: «Σήμερα τιθέμεθα όλοι προ των ευθυνών μας. Υπάρχει ένα σύστημα το οποίο εφαρμόζεται τώρα – το οποίο δεν έχει τεστ, δεν έχει αυστηρές προϋποθέσεις συνάφειας, δεν έχει πρόσθετα φίλτρα αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας. Η κυβέρνηση μας, έρχεται και βάζει αυτά τα πρόσθετα φίλτρα. Διαδικασία επιλογής υπό το ΑΣΕΠ. Πτυχία. Εργασιακή εμπειρία σε συνάφεια με τη θέση. Πολύ καλή γνώση ξένης γλώσσας. Τεστ δεξιοτήτων. Πρόκριση στην επόμενη φάση μόνο για τους 15 πρώτους. Γιατί κόμματα της αντιπολίτευσης διαφωνούν με την προσθήκη φίλτρων αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας; Γιατί διαφωνούν με την υπαγωγή της διαδικασίας υπό το ΑΣΕΠ; Προφανώς -και δυστυχώς- δεν διαφωνούν επί της ουσίας, αλλά δεν θέλουν και δεν μπορούν να ξεπεράσουν τη στείρα λογική τους. Γιατί δεν συνειδητοποιούν τα μηνύματα της κοινωνίας, που ζητά διαδικασίες πέρα και πάνω από τα κόμματα όπως τα τεστ δεξιοτήτων».
Απαντήσεις για ΕΣΔΔ, αξιοκρατία και Υγεία
Απαντώντας στην πρόταση να διορίζονται σε θέσεις διοίκησης μόνο απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης είπε πως «με όλο τον απέραντο σεβασμό που τρέφω στην ΕΣΔΔ, άλλωστε δύο από τους στενότερους συνεργάτες μου είναι απόφοιτοι της Σχολής, όμως είναι άλλο αυτό και άλλο το να αποκλείεις από όλους να είναι επιλέξιμοι. Κάτι τέτοιο, κατά τη γνώμη μου εκτός του ότι θέτει θέμα αντισυνταγματικότητας ταυτόχρονα θα έστελνε και ένα μήνυμα ότι όποιος άλλος είναι από το υπόλοιπο δημόσιο δεν τον θέλουμε, θα απέκλειε όποιον βρίσκεται στο εξωτερικό, των παιδιών που έφυγαν στο εξωτερικό τα χρόνια της κρίσης και όσους βρίσκονται στον ιδιωτικό τομέα».
Σχετικά με τις επικρίσεις ότι δεν προωθείται η αξιοκρατία με το νομοσχέδιο αυτό, η υπουργός είπε πως είναι βέβαιη πως αν ερωτηθούν οι πολίτες τι προτιμούν «όλοι οι υποψήφιοι για διοικητές των νοσοκομείων να περνούν από τεστ δεξιοτήτων και μόνο οι 15 πρώτοι να περνούν στην επόμενη φάση ή να μην υπάρχει καθόλου τεστ;», θα επιλέξουν την πρώτη απάντηση κι αυτό είναι που θεσπίζεται σήμερα με το νομοσχέδιο .
Εξάλλου, ρώτησε προς τον ΣΥΡΙΖΑ αν συμφωνεί αυτή τη φορά με τους 15.500 διορισμούς στην Υγεία (εκ των οποίων 6.500 εγκρίθηκαν μόλις την περασμένη εβδομάδα) καθώς στις 28.500 προσλήψεις που έκανε η πρώτη κυβέρνηση Μητσοτάκη στην Παιδεία, δεν τις είχε ψηφίσει.
Οι αλλαγές
Τέλος, η αρμόδια υπουργός αναφέρθηκε στις βελτιώσεις που έχει επιφέρει κάνοντας δεκτές σημαντικές προτάσεις κομμάτων και φορέων. Σύμφωνα με αυτές:
– Αυξάνονται τα μόρια που αντιστοιχούν σε αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) στα 280, από τα 250, ώστε να αντανακλάται ο σημαντικός ρόλος της ΕΣΔΔΑ για τη Δημόσια Διοίκηση.
– Προβλέπεται η ειδοποίηση για κλήση σε συνέντευξη να αποστέλλεται σε όλους τους υποψηφίους 5 ημέρες πριν, ώστε να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των υποψηφίων.
– Δίνεται η δυνατότητα να προβλέπεται ενιαία δομή βιογραφικού στην προκήρυξη, για επιτάχυνση της διαδικασίας.
– Προβλέπεται ρητά η δυνατότητα χρήσης ψυχομετρικών ερωτηματολογίων πριν τη συνέντευξη, για υποβοήθηση της κρίσης της επιτροπής επιλογής.
– Προστίθεται ανώτατο όριο 20 ετών στη μοριοδότηση της πραγματικής εργασιακής εμπειρίας, εκτός αυτής που έχει διανυθεί σε θέσεις ευθύνης, ώστε να μην ευνοούνται οι μεγαλύτεροι σε ηλικία υποψήφιοι.
– Υποχρεωτική μαγνητοφώνηση
– Πρόβλεψη αν δεν υπάρχουν καθόλου υποψήφιοι
– Πρόβλεψη ορίου έξι μηνών σε μεταβατική προσωρινή διοίκηση