Αλλάζουμε την εικόνα της χώρας μας με μικρά και μεγάλα έργα
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

Αλλάζουμε την εικόνα της χώρας μας με μικρά και μεγάλα έργα

Σε εξέλιξη βρίσκονται εκατοντάδες μικρά και μεγάλα δημόσια έργα σε όλη την επικράτεια, «με στόχο τις σύγχρονες υποδομές και τις ασφαλείς μεταφορές», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

«Ε
πουλώνουμε τις “πληγές” από τις θεομηνίες και προχωράμε με την υλοποίηση όλων των μικρών και μεγάλων έργων που έχουμε σχεδιάσει. Αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τις κοινωνίας και παρεμβαίνουμε άμεσα προκειμένου να βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών. Αλλάζουμε την εικόνα της χώρας μας. Έχουμε την ισχυρή βούληση να τα τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε σε τέσσερα χρόνια, να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως «παίκτης» θετικής μνημόνευσης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Τα σημαντικότερα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη

Το Υπουργείο θέτει σε άμεση προτεραιότητα την αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών, με έργα υψηλότερης ανθεκτικότητας. «Απαιτούνται πόροι και χρόνος. Ως προς τους πόρους, με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, θα συμπεριληφθούν έργα υποδομών, ύψους 600 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, πάνω από 185 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.

Ήδη έχει προχωρήσει η έκδοση πρόσκλησης χρηματοδότησης για την υποβολή πρότασης στο Υπουργείο με στόχο την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής καθόδου στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, προκειμένου ο ΟΣΕ να χρηματοδοτήσει άμεσα έργα ύψους 14 εκατ. ευρώ.

Ως προς τον χρόνο, με Διάταξη Νόμου ανατίθεται στο Υπουργείο ο σχεδιασμός και η άμεση εκτέλεση επειγόντων έργων αποκατάστασης στις πληγείσες περιοχές που δεν ανήκουν σήμερα στην αρμοδιότητα του Υπουργείου.

Αναφορικά με την εξέλιξη των δημοσίων έργων ανά την επικράτεια, εξέχουσα θέση έχει το Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει μέσα στο 2024, ενώ πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση λειτουργίας και συντήρησης του  έργου. Mαζί με την Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Λεωφόρο της Θεσσαλονίκης (Flyover), της οποίας η κατασκευή πρόκειται να ξεκινήσει άμεσα, θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης. Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα έργα για τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα.

Επίσης, σημαντικό τμήμα του Ε65 μέχρι την Καλαμπάκα, παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2024, ενώ ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προχωρά σε ποσοστό ολοκλήρωσης 25% του έργου μέχρι σήμερα. Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία θα παραδοθεί, στο σύνολό της, εφέτος. Επιπλέον, επαναδημοπρατήθηκαν οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακκαβιά, όπως και τμήμα του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι.

Ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα και η παράκαμψη της Χαλκίδας ξεκινούν να κατασκευάζονται μέσα στις επόμενες εβδομάδες, με πρόδρομες εργασίες να υλοποιούνται σε κάποια τεχνικά έργα.

Σε σημαντική θέση στην ατζέντα του Υπουργείου Υποδομών βρίσκεται η κατασκευή μεγάλων αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων. Σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες, ύψους 28,9 εκατ. ευρώ, για 11 μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, υλοποιούνται άλλα 10, συνολικού ύψους 344 εκατ. ευρώ, στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Επίσης, τέσσερα έργα, ύψους 197 εκατ. ευρώ είναι υπό ανάθεση, καθώς και 2 έργα ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, 49 μεγάλα αρδευτικά έργα έρχονται στην ευθύνη υλοποίησης του Υπουργείου Υποδομών από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατ. ευρώ, τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, ο έλεγχος και η συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής αποτελούν κυρίαρχη προτεραιότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, σε τροχιά υλοποίησης τέθηκε η ψηφιακή βάση δεδομένων του Εθνικού Μητρώου Γεφυρών της χώρας, ύστερα από σχετική Υπουργική Απόφαση που συνυπογράφει με τον Υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο, με βάση την οποία εγκρίνονται ο Κανονισμός Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών, ενώ συγκροτείται και η Διοικητική Αρχή Γεφυρών. Στόχος είναι να τεθούν στη διάθεση των αρμοδίων υπηρεσιών τα κατάλληλα εργαλεία ενός ολοκληρωμένου συστήματος για την Καταγραφή – Επιθεώρηση – Αξιολόγηση και Συντήρηση των γεφυρών της χώρας, μήκους άνω των έξι μέτρων.

Με ταχύτητα τρέχει, επίσης, η μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία καθίσταται επιτακτική, ύστερα και από τις πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες, καθώς σημαντικά έργα υποδομής κρίνονται αναγκαία για την ανάκαμψή και ανάπτυξή του. Μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση του δικτύου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, προέκυψε ωστόσο η ανάγκη επανεγκατάστασης σε πληγείσες – από τον Daniel – περιοχές.

Επιπλέον, το Υπουργείο υπέγραψε συμβατική συμφωνία με τον ΟΣΕ, η οποία προβλέπει σημαντική αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο Οργανισμός να υλοποιήσει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία των τρένων, θέτοντας, ταυτόχρονα, ένα πλαίσιο εποπτείας, λογοδοσίας και μετρήσιμων αποτελεσμάτων από τον πλευρά του ΟΣΕ.

Στην ίδια κατεύθυνση, με διοικητική πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποσύρεται η προσφυγή που είχε κατατεθεί, τον Φεβρουάριο του 2023, κατά της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και διευκολύνεται η χρηματοδότηση του ΟΣΕ από το Ελληνικό Δημόσιο.

Επίσης, συγκροτήθηκε επιτροπή αποτελούμενη από τους εμπλεκόμενους φορείς (stakeholders), για την υποστήριξη του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού τομέα στην πατρίδα μας.

Έμφαση δίνεται στις διεθνείς σιδηροδρομικές διασυνδέσεις, καθώς με τις υφιστάμενες δυνατότητες δικτύων και λιμανιών, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, διαμορφώνεται η προοπτική νέας Λωρίδας Αλληλεγγύης, προς την Ουκρανία και η διασύνδεση με τις χώρες της Βαλκανικής, ενισχύοντας τη θέση της χώρας μας στον συγκοινωνιακό και μεταφορικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Τέλος, για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, η ενίσχυση της ανθεκτικότητας των μεταφορών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις υποδομές.

Όπως τονίζει ο κ. Σταϊκούρας: «θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα νέα έργα υποδομής είναι ανθεκτικά στο κλίμα, συνάδουν με τους περιβαλλοντικούς στόχους και διασφαλίζουν συνέχεια σε απρόβλεπτες καταστάσεις, οφειλόμενες σε φυσικές ή ανθρωπογενείς καταστροφές».