Επίσης, θα πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει, από το 2010, τουλάχιστον δύο έργα επέκτασης εγκαταστάσεων αεροδρομίων που να περιλαμβάνουν (καθένα) την κατασκευή τερματικών σταθμών με επιφάνεια τουλάχιστον 80.000 τ.μ. Βάσει των προδιαγραφών αυτών (αλλά και λόγω τυπικών κωλυμάτων συμμετεχόντων στην πρώτη φάση), στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού πέρασαν επτά κοινοπραξίες στις οποίες επικεφαλής είναι ξένα γραφεία με εταίρους Έλληνες αρχιτέκτονες.
Η πρώτη φάση του έργου προβλέπει την επέκταση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ. Περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων αιθουσών επιβατών, χώρων επιβίβασης, την επέκταση του χώρου check-in, νέα αίθουσα διαλογής αποσκευών, καταστήματα λιανικής και γραφεία. [Shutterstock]
Κατά πληροφορίες, η λίστα των επτά υποψηφίων που πέρασαν στη δεύτερη φάση περιλαμβάνει τις βρετανικές Foster + Partners και Pascall + Watson, την αμερικανική KPF (Kohn Pedersen Fox Associates) και το γραφείο Nordic που διαθέτει παρουσία σε Νορβηγία, Δανία και Ισλανδία. Όπως προβλέπουν οι όροι του διαγωνισμού, κατά τη φάση της υποβολής προτάσεων οι ξένοι υποψήφιοι που έχουν ή πρόκειται να συμπράξουν με ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία θα καταθέσουν την αρχιτεκτονική τους πρόταση για την πρώτη και δεύτερη φάση της επέκτασης του αεροδρομίου.
Για την αύξηση δηλαδή της χωρητικότητας σε 33 εκατ. άτομα έως το 2028 και σε 40 εκατ. επιβάτες μέχρι τα μέσα του 2030, που συνοδεύονται με κεφαλαιουχικές δαπάνες 650 εκατ. και άνω των 700 εκατ. ευρώ, αντιστοίχως. Οι αρχιτεκτονικές προτάσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το σχέδιο ανάπτυξης του αεροδρομίου για αύξηση, σε βάθος χρόνου, της χωρητικότητας σε 50 εκατ. επιβάτες, διασφαλίζοντας ότι κάθε φάση ανάπτυξης (σε 33 εκατ. και 40 εκατ. άτομα) θα λειτουργεί αυτοτελώς.
Οι υποψήφιοι, ταυτόχρονα με το αρχιτεκτονικό τους σχέδιο θα πρέπει να υποβάλουν την τεχνική και χρηματοοικονομική πρόταση. Αφότου αυτές αξιολογηθούν, η διοίκηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα επιλέξει την καλύτερη πρόταση στην οποία θα απονεμηθεί χρηματικό έπαθλο στο πλαίσιο αρχιτεκτονικών βραβείων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η επιλογή του αρχιτεκτονικού γραφείου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2024, ώστε να ακολουθήσει η έναρξη υλοποίησης των εργασιών συναρτήσει της επιλογής της κατασκευαστικής εταιρείας.
Οι τρεις φάσεις
Η πρώτη φάση του έργου, προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ, προβλέπει την επέκταση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ. Περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων αιθουσών επιβατών, χώρων επιβίβασης με λεωφορεία, επέκταση του χώρου check-in, νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών και νέων χώρων για καταστήματα λιανικής και γραφεία. Επίσης, θα αναπτυχθούν μια νέα πίστα στάθμευσης 32 αεροσκαφών, δύο νέες φυσούνες, ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών και ένα νέο VIP τέρμιναλ. Θα υλοποιηθεί και πολυώροφο πάρκινγκ. Υπολογίζεται ότι η πρώτη αυτή φάση επέκτασης, που θα επιτρέψει στο αεροδρόμιο να διακινήσει 33 εκατ. άτομα, θα ολοκληρωθεί το 2028.
Όταν το «Ελευθέριος Βενιζέλος» εμφανίσει επιβατική κίνηση 31,35 εκατ. ατόμων, θα ενεργοποιηθεί η δεύτερη φάση για την επέκτασή του, ώστε να είναι δυνατόν, μέσω αυτού, να διέλθουν 40 εκατ. ταξιδιώτες. Το στάδιο αυτό, που διαθέτει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα μέσα του 2030 και συνοδεύεται με κεφαλαιουχικές δαπάνες 700 εκατ. ευρώ, προβλέπει επιπρόσθετη επέκταση του κεντρικού τερματικού σταθμού, των χώρων επιβατών και των καταστημάτων λιανικής. Επίσης, θα δημιουργηθούν νέα πίστα στάθμευσης αεροσκαφών, νέα γέφυρα εξυπηρέτησης και νέα γέφυρα ταξί.
Για την τρίτη φάση της επέκτασης, με στόχο χωρητικότητα 50 εκατ. ατόμων, πράσινο φως θα ανάψει όταν το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα εμφανίσει επιβατική κίνηση 36 εκατ. ατόμων. Προβλέπει την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2045, με την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης να εκπνέει το 2046.
Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το έργο της επέκτασής του, για το οποίο η πρώτη φάση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού έχει ολοκληρωθεί, δεν έχει ανάγκη από την υλοποίηση νέων διαδρόμων. Κατ’ επέκταση, δεν απαιτείται η πραγματοποίηση απαλλοτριώσεων εκτάσεων. Θα επιτρέψει κατά 60% την αύξηση της επιφάνειας των χώρων λιανεμπορίου που σήμερα καλύπτουν επιφάνεια 13.500 τ.μ., ενισχύοντας τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, το ενδιαφέρον των τραπεζών είναι έντονο, με τη διοίκηση του ΔΑΑ να εκτιμά ότι θα εξασφαλίσει ανταγωνιστικά επιτόκια.