Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο ρυθμιστής της κίνησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών επέτρεψε σε δύο συρμούς να κινηθούν σε αντίθετες κατευθύνσεις με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα, και παρ’ ολίγον σε μονή γραμμή, δηλαδή σε πορεία σύγκρουσης. Ενώ ο πρώτος συρμός, με αριθμό 1210, είχε λάβει άδεια και σήμα από τη σταθμάρχη της Αθήνας για να κατευθυνθεί προς τους Αγίους Αναργύρους, ο μηχανοδηγός παρατήρησε από τις συνομιλίες ότι ο δεύτερος συρμός, με αριθμό 1307, που ερχόταν από το Κιάτο προς την Αθήνα, έλαβε επίσης εντολή να ξεκινήσει εκείνη τη στιγμή.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή.
Το συμβάν σημειώθηκε στις 09:13 και αποδίδεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο ΣΚΑ, ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία του Προαστιακού, η 1210, που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να «περάσει ελεύθερα».
Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΟΣΕ:
– Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
– Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
– Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
– Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ: «Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».
«Οι μηχανοδηγοί έκαναν το καθήκον τους, τηρώντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας. Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων» δηλώνει σε ανακοίνωσή της η Hellenic Train με αφορμή το γεγονός που έλαβε χώρα μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος και 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Και καταλήγει: «Βρισκόμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς για την πλήρη διαλεύκανση όλων των πτυχών του συμβάντος».
Παρέμβαση εισαγγελέα
Εντολή για διενέργεια ποινικής έρευνας για τα αίτια της παρ’ ολίγον μετωπικής σύγκρουσης τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου σήμερα κοντά στον σταθμό των Αγίων Αναργύρων, έδωσε ο προϊστάμενος της εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας Αντώνης Ελευθεριάνος.
Ειδικότερα, ο κ. Ελευθεριάνος έδωσε εντολή για προκαταρκτική έρευνα η οποία θα διενεργηθεί από τη ΓΑΔΑ υπό την εποπτεία της εισαγγελέως Πρωτοδικών Αγγελικής Τριανταφύλλου.
Στο πλαίσιο της έρευνας θα διερευνηθεί το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς και για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης, θα ζητηθούν πορίσματα του ΟΣΕ, ηχητικά ντοκουμέντα και θα ληφθούν όλες οι απαραίτητες καταθέσεις.
Οικονόμου για την παρ’ ολίγον σύγκρουση τρένων του προαστιακού
Το περιστατικό με την παρ’ ολίγον σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών κοντά στον σταθμό των Αγίων Αναργύρων ήταν «σοβαρό μόνο στη θεωρία, στην πράξη δεν υπήρξε κίνδυνος για κανέναν» ανέφερε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου.
Ανέφερε ότι υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας στο σύστημα, οι οποίες λειτούργησαν, και πως λόγω των έργων στα Σεπόλια η συνεννόηση μεταξύ των σταθμών δεν έγινε με την τηλεδιοίκηση, αλλά οι σταθμάρχες συνεννοήθηκαν μεταξύ τους με το παλιό σύστημα.
«Υπάρχει πλαίσιο διαδικασιών που εξασφαλίζει την ασφάλεια του μέσου» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου και πρόσθεσε ότι οι τρεις σταθμάρχες αντιλήφθηκαν αμέσως τι έγινε και σταμάτησαν το τρένο.
Ένας από τους τέσσερις σταθμάρχες επέδειξε αμέλεια, γι’ αυτό υπήρξε εισαγγελική παρέμβαση και τέθηκε εκτός υπηρεσίας ο συγκεκριμένος σταθμάρχης, συμπλήρωσε ο κ. Οικονόμου.
«Οι σατανικές συμπτώσεις είναι καλές για τα μυθιστορήματα. Εδώ μιλάμε για την ασφάλεια του κόσμου. Τα Τέμπη ήταν ένα τραγικό, πολύ κακό περιστατικό. Όμως, δεν έχουμε τέτοιες περιπτώσεις» ανέφερε.
«Υπάρχει δικλείδα ασφάλειας, έχουν πολλά επίπεδα συνεννόησης οι μηχανοδηγοί με τους σταθμάρχες, δεν είναι ότι κοιμήθηκα εγώ, δεν έκανα εγώ καλά τη δουλειά μου, τρακάρουν τα τρένα. Λειτούργησε ο μηχανισμός με ασφάλεια, δεν κάναμε βουντού» είπε χαρακτηριστικά.
Για την αμαξοστοιχία που προσέκρουσε σε πεσμένα δένδρα κοντά στις Αφίδνες είπε ότι «είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά ο σιδηρόδρομος με τα ατέλειωτα χιλιόμετρα δικτύου».
Ερώτηση στη Βουλή του βουλευτή Στυλ. Φωτόπουλου
Ο βουλευτής Α’ Ανατολικής Αττικής της Ελληνικής Λύσης κ. Στυλιανός Φωτόπουλος κατέθεσε την παρακάτω ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Νέα σύγκρουση αμαξοστοιχιών αποσοβήθηκε εντός του αστικού ιστού της Αττικής»:
«Κύριε Υπουργέ,
Για πολλοστή φορά αποδεικνύεται ότι, η χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα τείνει να γίνει ένα άκρως επικίνδυνο εγχείρημα. Συγκεκριμένα, την 13/09/2024, παρ’ ολίγο να σημειωθεί νέα σύγκρουση αμαξοστοιχιών, εντός της Αττικής, η οποία αποσοβήθηκε την τελευταία στιγμή.
Αναλυτικότερα, το περιστατικό με την παραλίγο τραγωδία με τρένα του προαστιακού, σημειώθηκε το πρωί της Παρασκευής (13/09/2024), πριν από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων και μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η σύγκρουση θα λάμβανε χώρα στο τμήμα της γραμμής μεταξύ του σταθμού της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων, δηλαδή, μέσα στον αστικό ιστό. Στο συγκεκριμένο τμήμα της γραμμής, μάλιστα, εφαρμόζεται μονοδρόμηση, επειδή, τόσο οι συρμοί ανόδου, όσο και οι συρμοί καθόδου, χρησιμοποιούν την ίδια γραμμή, λόγω έργων.
Η αμαξοστοιχία από τον Σταθμό Αθηνών, με προορισμό το αεροδρόμιο, ξεκίνησε νωρίς το πρωί όταν, ταυτόχρονα, φέρεται να δόθηκε εντολή από τον Σταθμάρχη στον ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) σε άλλη αμαξοστοιχία να ξεκινήσει με κατεύθυνση την Αθήνα, προερχόμενη από το Κιάτο. Την εντολή εκκίνησης της αμαξοστοιχίας φέρεται να άκουσε ο σταθμάρχης Αθηνών και αφού επικοινώνησε μέσω ασυρμάτου με τον ΣΚΑ, έδωσε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης.
Απόδειξη της σοβαρότητας του συμβάντος και της υψηλής επικινδυνότητας της ενδεχόμενης σύγκρουσης είναι η δήλωση του Αντιπροέδρου του Σωματείου εργαζομένων του ΟΣΕ, Θωμά Χαχάμη, ο οποίος δήλωσε ότι: «αν τα τρένα συγκρούονταν, θα ήταν χειρότερα από την τραγωδία των Τεμπών».
Κατόπιν ενημέρωσης της Διοίκησης του ΟΣΕ, φέρεται: α) να έχει δοθεί εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό, να έχει τεθεί σε αργία και να έχει παραπεμφθεί στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του συρμού 1307, γ) να έχει συγκεντρωθεί το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF και δ) να έχουν ενημερωθεί η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, είναι η δεύτερη φορά που εμπλέκεται το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών σε πιθανή σύγκρουση αμαξοστοιχιών, θέμα το οποίο σας είχα θέσει μέσω της υπ’ αρ. πρωτ. 3733/12-03-2024 Κοινοβουλευτικής Ερώτησής μου.
Βάσει των ανωτέρω:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Ο Σταθμάρχης του ΣΚΑ, που διατελούσε σε υπηρεσία την επίμαχη ώρα της παρ’ ολίγον σύγκρουσης, είναι ο ίδιος υπάλληλος που εμπλέκεται στο από 23/12/2023 παρόμοιο συμβάν, που σημειώθηκε στον ΣΚΑ;
2) Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, προκειμένου να καταλογιστούν ευθύνες σε όλους τους υπεύθυνους για αμέλεια στην εκτέλεση του υπηρεσιακού τους καθήκοντος, που θα μπορούσε να προκαλέσει το παρ’ ολίγον τραγικό συμβάν, που θίγεται στην παρούσα;
3) Λειτουργούσε σύστημα τηλεματικής στο επίμαχο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής, έτσι ώστε να σταματούσε η κίνηση των αμαξοστοιχιών, σε περίπτωση που ο Σταθμάρχης Αθηνών δεν άκουγε την εντολή του Σταθμάρχη ΣΚΑ;»