Τα σχολεία της Αττικής εκπέμπουν SOS
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Τα σχολεία της Αττικής εκπέμπουν SOS

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε την Τετάρτη το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής με θέμα «Τα σχολεία της Αττικής εκπέμπουν SOS – Απαιτούμε μέτρα προστασίας της ζωής και της ασφάλειας των παιδιών μας».

Σ
τη συνέντευξη Τύπου η εισηγητική ομιλία έγινε από την πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής Στέλλα Βαλαβάνη, ενώ παρουσιάστηκε και οπτικό υλικό από τα σχολεία της Αττικής.

Στέγαστρα, ταράτσες και οροφές υπό κατάρρευση, φθορές σε πόρτες και παράθυρα, υγρασία, μούχλα, γυμνά καλώδια, ξεχαρβαλωμένοι σωλήνες, κακοτεχνίες, ρωγμές σε τοίχους, επικίνδυνα προαύλια, φθαρμένα δάπεδα, αίθουσες κλουβιά είναι μερικά μόνο από όσα δείχνουν οι φωτογραφίες που τράβηξαν οι γονείς-μέλη των 22 συλλόγων γονέων και κηδεμόνων σε σχολεία της Αττικής.

«Δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει. Όχι άλλες κοιλάδες Τεμπών» λέει η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής.

Ο πρόσφατος τραυματισμός μαθητή σε σχολείο του Βύρωνα από τους σοβάδες που αποκολλήθηκαν από την ταράτσα κι έπεσαν πάνω του, αποδείχθηκε πως ήταν το λιγότερο που μπορούσε να συμβεί σε ένα κτίριο που είχε αφεθεί στην τύχη του κι αυτό λίγους μήνες μετά τον τραγικό θάνατο 11χρονου μαθητή στην αυλή του σχολείου του στις Σέρρες από έκρηξη του καυστήρα.

Την ίδια ώρα, παραμένει ομιχλώδες πόσα σχολικά κτίρια θα μπορούσαν να αντέξουν σε έναν μεγάλο σεισμό.

Μετά τον σεισμό των 5,3 ρίχτερ τον Ιούλιο του 2019 στην Αττική, οι έλεγχοι σχολικών κτιρίων το 2019 έδειξαν σοβαρά προβλήματα σε 164 ενώ 29 έπρεπε να εκκενωθούν.

Το υπουργείο Υποδομών διαπίστωνε με επίσημο έγγραφο τον Σεπτέμβριο του 2019 ότι πολλά μη κατοικήσιμα, δημόσια κτίρια, ανάμεσά τους και σχολεία είχαν χαρακτηριστεί κίτρινα μετά τον σεισμό του 99 και δεν είχαν εκδοθεί άδειες επισκευής για την αποκατάσταση τους.

 

Υπόμνημα για την ασφάλεια στην σχολική κοινότητα

Την περασμένη εβδομάδα 22 σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων σε σχολεία της Αττικής έστειλαν υπόμνημα ζητώντας άμεσα μέτρα για την προστασία της ζωής, της υγείας και της ασφάλειας των παιδιών μας. Ανάμεσα στους 22 συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων που συνυπογράφουν το εν λόγω υπόμνημα είναι οι σύλλογοι: Αχαρνών, Βριλησσίων, Βύρωνα, Κηφισιάς, Παλλήνης, Σπάτων-Αρτέμιδος και πολλοί άλλοι.

Το υπόμνημα εστάλη στον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Κωνσταντίνο Τασούλα, στα Κοινοβουλευτικά Κόμματα ενώ κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Παιδείας.

Τονίζουν την αγανάκτηση των Συλλογών Γονέων και Ενώσεων Γονέων της Αττικής σχετικά με την κατάσταση των σχολικών κτιρίων στην Αττική όπου εξελίσσεται σε ένα οξυμένο ζήτημα με επικίνδυνες διαστάσεις. «H αποδιοργάνωση της Κτ.Υπ. (πρώην ΟΣΚ) και η αποψίλωση των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων, με ευθύνη όλων των Κυβερνήσεων, έχουν οδηγήσει σε πλήρη αδράνεια του κράτους όσον αφορά την στατική και αντισεισμική επάρκεια των σχολείων των παιδιών μας. Η χώρα μας κατέχει την έκτη θέση στον κόσμο και την πρώτη στην Ευρώπη στις πιο σεισμογενείς χώρες. Εάν συνυπολογίσουμε ότι πολλά από τα σχολικά κτίρια έχουν μελετηθεί με υποτυπώδη αντισεισμικό κανονισμό (κτίρια προ του 1985), αλλά ακόμα και χωρίς καμιά πρόβλεψη αντισεισμικού σχεδιασμού (κτίρια προ του 1959) τότε όλοι καταλαβαίνουμε γιατί είναι απαραίτητος ΑΜΕΣΑ ο αντισεισμικός έλεγχος».

Αναφέρουν ότι ακόμα και σχετικά νέα κτίρια, κατασκευασμένα με τους νέους αντισεισμικούς κανονισμούς και κατασκευαστικούς κανόνες, λόγω της χρόνιας υποχρηματοδότησης και έλλειψης συντήρησης εμφανίζουν προβλήματα που σε κάποιες περιπτώσεις έχουν οδηγήσει σε τραυματισμούς ή και κωμικοτραγικές καταστάσεις, όπως προαύλια να πλημμυρίζουν και να μετατρέπονται σε …πισίνες ή να γεμίζουν με λύματα λόγω προβλημάτων στα δίκτυα ύδρευσης.

Η έλλειψη μόνωσης ή/και περιοδικής αντικατάστασης των υπαρχόντων στις ταράτσες των σχολικών κτιρίων, η μη έγκαιρη ή/και πλημμελής αντιμετώπιση προβλημάτων από υγρασία όπου εμφανίζεται πολλαπλασιάζει το πρόβλημα, με αποτέλεσμα να έχουμε περιπτώσεις να πέφτουν σοβάδες και ψευδοροφές. Ακόμα, καταγράφουμε τζάμια που σπάνε και δεν αντικαθίστανται, λάμπες οροφής που αποκολλούνται, ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις εκτεθειμένες στους μαθητές και πολλές φορές μη ελεγμένες, αλεξικέραυνα που δεν φυλάσσονται, γήπεδα που δεν ενισχύονται και δεν επισκευάζονται όσον αφορά τα δάπεδα τους, έλλειψη  προστατευτικών καλυμμάτων σε μπασκέτες, κ.α.. Τραγικό αλλά και συνάμα χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πρόσφατος θάνατος ενός μαθητή και ο τραυματισμός άλλων δύο από έκρηξη λεβητοστάσιου σχολείου.

Και καταλήγει το υπόμνημα:

«Για όλους αυτούς τους λόγους απαιτούμε:

  • Να ελεγχθούν έγκαιρα όλα τα σχολικά κτίρια. Χρειάζεται να μπει πρόγραμμα ξεκινώντας από τα πιο παλιά κτίρια.
  • Να πραγματοποιηθούν ουσιαστικοί έλεγχοι και όχι μόνο οπτικοί, από τις αρμόδιες επιτροπές της ΚΤΥΠ σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων και να παρασχεθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολικά κτίρια. Ο ουσιαστικός ενδελεχής έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων να γίνει άμεσα σε όλα τα επίπεδα (στατική επάρκεια – προσεισμικός έλεγχος – έξοδοι διαφυγής – πυρασφάλεια – ασφαλής ηλεκτρολογική εγκατάσταση – επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης).
  • Να χρηματοδοτηθούν μελέτες για όλα τα σχολικά κτίρια, που θα περιλαμβάνουν 2 στάδια: Α. Μελέτη Αποτίμησης Στατικής και Αντισεισμικής Επάρκειας Φέροντα Οργανισμού (Φ.Ο.) και Β. Μελέτη Ενισχύσεων αν ο υπάρχων Φ.Ο. κριθεί ανεπαρκής.
  • Μετά τις μελέτες να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή των ενισχύσεων και των απαιτούμενων συντηρήσεων και επισκευών, που θα προκύψουν. Αυτό σημαίνει αποκάλυψη του Φ.Ο. (γκρέμισμα τοίχων, πατωμάτων κτλ) – ενίσχυση του Φ.Ο. και μετά ξαναχτίσιμο του κτιρίου.
  • Να γίνει συγκεκριμένος σχεδιασμός που θα ανακοινωθεί επισήμως – πρόγραμμα για ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων. Να δρομολογηθούν σύγχρονα αντισεισμικά κτιριακά συγκροτήματα. ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ πρέπει να είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τους τελευταίους αντισεισμικούς κανονισμούς (2003 επικαιροποιημένος).
  • Να μειωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα.
  • Το κράτος να έχει την ευθύνη και την εποπτεία για τους ελέγχους και τις επισκευές στα σχολεία.
  • Να κατοχυρωθεί θεσμικά η ΚΤΥΠ ως ο κατεξοχήν αρμόδιος τεχνικός κατασκευαστικός φορέας του κράτους για τις δημόσιες κτιριακές υποδομές με προτεραιότητα στις υποδομές Παιδείας, να χρηματοδοτηθεί και να θωρακιστεί η λειτουργία της με προσλήψεις μόνιμου ειδικευμένου προσωπικού μηχανικών όλων των ειδικοτήτων, προκειμένου να είναι εφικτή η επαρκής και ολοκληρωμένη άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
  • Να ληφθούν και να χρηματοδοτηθούν όλα τα απαιτούμενα μέτρα για ασφαλείς, σύγχρονες και δωρεάν μαθητικές μεταφορές. Αυτό αφορά τα ακόλουθα:
  • Σχολαστικούς ελέγχους οχημάτων και οδηγών πριν την αναχώρηση, κατά τη διάρκεια των εκδρομών και στην επιστροφή τους. Οι σχολικές εκδρομές- εκπαιδευτικές επισκέψεις μπορούν και πρέπει να αναχωρούν τις προγραμματισμένες ώρες.
  • Να υπάρξει πρόβλεψη κυρώσεων για τους ιδιοκτήτες οχημάτων – τουριστικών γραφείων, που αποδεδειγμένα με δική τους ευθύνη, ένα όχημα κρίνεται ακατάλληλο και ακυρώνεται μια σχολική εκδρομή – επίσκεψη πριν την αναχώρησή της. Οι εκδρομές – επισκέψεις είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής λειτουργίας του σχολείου και κανένας δεν μπορεί να τις παρακωλύει.
  • Τήρηση των ωραρίων οδήγησης – ανάπαυσης των οδηγών ανεξάρτητα της σχέσης εργασίας τους. Δεύτερος οδηγός σε όλα τα πολύωρα ταξίδια.
  • Ειδικότερα κατά τις διανυκτερεύσεις, να μην απαιτείται από τους αρχηγούς των εκδρομών, οι οδηγοί να πραγματοποιούν μετακινήσεις αργά τη νύχτα, στερώντας τους ώρες ύπνου και ξεκούρασης.
  • Επαναφορά του ελέγχου από τα ΚΤΕΟ όλων των λεωφορείων που πραγματοποιούν ημερήσιες ή πολυήμερες εκδρομές.
  • Να εξασφαλιστεί ολοκληρωμένα η ασφαλής μετακίνηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών. Προτείνουμε έξω από όλες τις σχολικές μονάδες να διαμορφωθούν διαβάσεις πεζών (διαγράμμιση κλπ), να τοποθετηθούν παλλόμενοι φωτεινοί σηματοδότες, επαρκής φωτισμός, τεχνητοί μειωτές ταχύτητας, ορισμός ανώτατου ορίου ταχύτητας, καθώς και να οριστούν σχολικοί τροχονόμοι (ΦΕΚ 1374 Β’/30-08-2007).
  • Να στελεχωθούν όλες οι σχολικές μονάδες με προσωπικό φύλαξης, τόσο για την ασφάλεια και την προστασία των παιδιών μας μέσα στο σχολείο, όσο και για τη δυνατότητα να είναι ανοικτά τα σχολεία το απόγευμα ως χώροι κοινωνικοποίησης και κέντρα ανάπτυξης αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που θα δώσουν δημιουργική διέξοδο στα παιδιά μας