Στην εισαγγελία Καλαμάτας, όπου τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες, οδηγήθηκαν χθες τα εννέα άτομα που φέρονται ως οι διακινητές των εκατοντάδων μεταναστών.
Την ίδια ώρα συγγενείς συνέχιζαν να έρχονται στο λιμάνι της Καλαμάτας για να αναζητήσουν τους δικούς τους. Ανάμεσά τους ο Φάρντι που στάθηκε στα κιγκλιδώματα που είχαν στηθεί και προσπαθούσε να αγκαλιάσει τον αδερφό του Μοχάμεντ που διασώθηκε από το πολύνεκρο ναυάγιο. Με δάκρυα στα μάτια τα δύο αδέρφια κρατούσαν ο ένας το πρόσωπο του άλλου και αγκαλιάζονταν. Ο Φάρντι, Συρος πρόσφυγας, ήρθε από την Ολλανδία για να ψάξει και τελικά να βρει τον 18χρονο αδερφό του Μοχάμεντ που επέβαινε στο αλιευτικό πλοίο που βυθίστηκε. Ο Μοχάμεντ είχε ξεκινήσει από τη Λιβύη και ο τελικός του προορισμός ήταν η Ιταλία. Δεν έφτασε ποτέ εκεί, αλλά σώθηκε.
Συνεχίζονται οι έρευνες
Στο μεταξύ, συνεχίζονται και σήμερα οι έρευνες στη θαλάσσια περιοχή όπου σημειώθηκε το ναυάγιο του αλιευτικού σκάφους με έως τώρα 78 νεκρούς και 104 διασώσεις. Στο σημείο των ερευνών επιχειρούν μία φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού ένα ελικόπτερο του πολεμικού ναυτικού και τρία παραπλέοντα πλοία.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Πλωτάρχης Νικόλας Αλεξίου, μιλώντας το βράδυ της Πέμπτης στην εκπομπή της ΕΡΤ «Στο Κέντρο» είπε ότι οι έρευνες στην περιοχή ανοικτά της Πύλου θα συνεχιστούν παρά το γεγονός ότι δεν έχουν βρεθεί αλλοι αγνοούμενοι τις τελευταίες ώρες.
«Οι έρευνες συνεχίζονται, δεν έχουν σταματήσει λεπτό αδιαλείπτως. Και μάλιστα χθες το βράδυ, συμμετείχε σε αυτές και το C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο έριχνε φωτοβολίδες για να φωτίζει το πεδίο και να μας βοηθάει στις έρευνες. Και τώρα συνεχίζονται οι έρευνες παρόλο που πλέον ο καιρός έχει «φορτώσει» λιγάκι, έχουμε 5 – 6 μποφόρ. Δυστυχώς δεν έχει βρεθεί κάποιο άλλο άτομο. Παρόλα ταύτα εμείς συνεχίζουμε τις έρευνες κανονικά» ανέφερε ο κ. Αλεξίου.
Ως προς το αν υπάρχει εξήγηση γιατί δεν έχουν σωθεί περισσότεροι άνθρωποι, παρατήρησε:
«Αν αθροίσουμε το σύνολο των 104 διασωθέντων με τις σορούς και δούμε την εικόνα από το εξωτερικό κατάστρωμα, περίπου τα νούμερα είναι συμβατά. Από εκει και πέρα αντιλαμβανόμαστε ότι το πλοίο ανετράπη και βυθίστηκε μέσα σε πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Ο κόσμος ο όποιος ήταν εντός του πλοίου κατά πάσα πιθανότητα δεν κατάφερε να βγει (…)
Υπήρχε πάρα πολύς κόσμος στο εξωτερικό κατάστρωμα. Αντίστοιχος κόσμος υπήρχε και στα αμπάρια. Έγινε μια κίνηση η οποία εξέτρεψε το κέντρο βάρους και ανετράπη το πλοίο και έγιναν όλα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα».
Ο κ. Αλεξίου επανέλαβε ότι ο καπετάνιος του Πλοίου αρνήθηκε την βοήθεια από το ελληνικό λιμενικό όταν τον προσέγγισε το περιπολικό σκάφος δηλώνοντας κατηγορηματικά “Italia Italia”».
Ο εκπρόσωπος του Λιμενικού εξήγησε και τον λόγο για τον οποίο το Λιμενικό Σώμα δεν μπορούσε να επέμβει όταν αρνήθηκαν την βοήθεια σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα προκαλούσαμε μόνοι μας το ναυτικό ατύχημα.
«Όπως καταλαβαίνετε στην ανοιχτή θάλασσα, παρόλο που είναι έρευνα διάσωσης της Ελλάδας, υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί για το τι μπορείς και τι δεν μπορείς να κάνεις μια στιγμή.
(…) Εάν είχε αποπειραθεί να εκτραπεί το αλιευτικό αυτό με τον με τον αριθμό που βλέπετε των ανθρώπων πάνω στο εξωτερικό κατάστρωμα να εκτραπεί της πορείας του είτε με κάποια πρύμνη να υιοθετήσει είτε δένοντας το μπροστά για να ρυμουλκηθεί. Και όλος αυτός ο κόσμος, ο οποίος αρνιόταν πεισματικά να δεχτεί βοήθεια, αντιδρούσε βιαίως με την έννοια ότι θα υπήρχε μια αναταραχή και μετακινούνταν πάνω στο κατάστρωμα, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι το μόνο που θα καταφέρναμε είναι να προκαλέσουμε εμείς οι ίδιοι ένα ναυτικό ατύχημα, χωρίς μάλιστα να έχουμε τη δυνατότητα να σώσουμε 104 συνανθρώπους μας, όπως κάναμε, διότι θα ήμασταν σε κάποια διαφορετική επιχειρησιακή δραστηριότητα» είπε χαρακτηριστικά.
Από 20 έως 40 ετών οι 9 Αιγύπτιοι διακινητές
Με τη σύλληψη εννέα διακινητών χθες το απόγευμα στην Καλαμάτα γράφτηκε ένα ακόμη κεφάλαιο της πρωτοφανούς τραγωδίας με το ναύαγιο στην Πύλο που συνέβη σε διεθνή ύδατα.
Πιο συγκεκριμένα, η Λιμενική Αρχή Καλαμάτας με τη συνδρομή των στελεχών της Διεύθυνσης Ασφαλείας και Προστασίας Θαλασ- σίων Συνόρων (ΔΑΠΘΑΣ), σε συνεργασία ως προς την έρευνα με το κινητό γραφείο επιχειρήσεων (Mobile Office) της EUROPOL, από την οποία ζητήθηκε η συνδρομή της στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Επιχειρήσεων (ΕΣΕ), συνέλαβε εννέα άνδρες που βρίσκονται ανάμεσα στους 104 διασωθέντες. Είναι Αιγύπτιοι ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών, μέλη του πληρώματος του πλοίου οι οποίοι είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων.
Συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο στη χώρα, για παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, κατά παράβαση του Ν. 3386/2005 και του Ν. 4251/2014 όπως ισχύουν, καθώς επίσης και των άρθρων 187 (εγκληματική οργάνωση), 277 (πρόκληση ναυαγίου), 302 (ανθρωποκτονία από αμέλεια) και 306 (έκθεση ζωής σε κίνδυνο) του Π.Κ.
Οι συλληφθέντες ζήτησαν προθεσμία να απολογηθούν τη Δευτέρα. Οχτώ από αυτούς κρατούνται στο αστυνομικό τμήματα Καλαμάτας, ενώ ο ένας νοσηλεύεται φρουρούμενος στο νοσοκομείο.
Ισως το πιο πολύνεκρο ναυάγιο στη Μεσόγειο
Το ότι για σχεδόν δύο ημέρες δεν έχει εντοπιστεί ούτε ένας αγνοούμενος κάνει τους αρμόδιους απαισιόδοξους για τη συνέχεια και αυξάνει τους φόβους ότι έχει συμβεί ίσως το πιο πολύνεκρο ναυάγιο στη Μεσόγειο. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πόσοι ήταν οι επιβαίνοντες με ακρίβεια. Ίσως μόνο οι διακινητές να έχουν εικόνα οι οποίοι ανακρίνονται. Έχει ακουστεί από μαρτυρίες διασωθέντων, οι οποίοι όμως δεν μπορούν να έχουν ξεκάθαρη εικόνα, ότι επέβαιναν από 500 έως και 750 άτομα.
Η τραγική εικόνα που σχηματίζεται είναι ότι μεγάλος αριθμός μετανάστες, κυρίως γυναίκες και παιδιά ήταν κλειδωμένοι στο αμπάρι του σιδερένιου αλιευτικού και αν συμβαίνει αυτό το μοιραίο σκαρί τους πήρε μαζί του στον υγρό τάφο, στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου. 100άδες ψυχές στοιβαγμένες και κλειδωμένες σε έναν χώρο 30-40 τετραγωνικών μέτρων.
Όπως υπογραμμίζουν στελέχη του Λιμενικού, είναι μία τακτική που ακολουθούν οι διακινητές προκειμένου να έχουν πιο εύκολα υπό έλεγχο τον μεγάλο αριθμό μεταναστών και να αποφεύγουν τις αναταραχές μέσα στο σκάφος.
Όπως επισημαίνουν στελέχη του Λιμενικού, το modus operandi για τη μεταφορά μεταναστών από τη Λιβύη στην Ιταλία βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 2-3 χρόνια και οι παράνομες μεταφορές αυξάνουν όσο κυλάει ο χρόνος. Τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν εντοπιστεί 10 τέτοιου είδους μεταφορές.
Όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Frontex η λύση ώστε να σταματήσουν οι μεταφορές μεταναστών πρέπει να δοθεί από ψηλά.
«Δεν πρόκειται να λυθεί το ζήτημα μόνο επιχειρησιακά. Χρειάζεται πρόληψη. Οι Βρυξέλλες πρέπει επιτέλους να λάβουν μέτρα, να σπάσουν αβγά» υποστηρίζουν στελέχη της Frontex και του Λιμενικού. Ένα πρώτο μέτρο θα ήταν να μην έχουν δικαίωμα να ζητήσουν πολιτικό άσυλο όσοι μεταφέρονται παράνομα στην Ευρώπη, ώστε να λειτουργήσει αποτρεπτικά».
Για την έρευνα και διάσωση επισημαίνεται και όσα λέχθηκαν γιατί δεν επενέβη το Λιμενικό να σταματήσει τον πλου του θανάτου, αναφέρεται από κύκλους του Λιμενικού ότι «με τη βία δεν μπορούν να παρέμβουν. Δεν προβλέπεται από καμία διεθνή σύμβαση».