Για το περιστατικό στον Προαστιακό, ο μηχανοδηγός φέρεται να αγνόησε τον σηματοδότη, φέρεται να πέρασε κανονικά, και αμέσως εστάλη μήνυμα στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του «ΣΚΑ», το οποίο ενημερώθηκε για την αντικανονική συμπεριφορά του.
Ο μηχανοδηγός, όπως έγινε γνωστό, ενημέρωσε κι ο ίδιος τηλεφωνικά τους ανωτέρους του και, όταν έφτασε στον τελικό του προορισμό, έγινε διερεύνηση του σοβαρού περιστατικού.
Μόλις διαπιστώθηκε τι ακριβώς είχε γίνει, σήμανε συναγερμός στο «ΣΚΑ», όπου λειτουργεί κανονικά η τηλεδιοίκηση, έσπευσαν να το διορθώσουν, ωστόσο όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν τον σιδηρόδρομο, εάν υπήρχε τρένο σε αντίθετη κατεύθυνση θα μπορούσε να υπάρξει κάποια σύγκρουση.
Αυτό που αξίζει να επισημανθεί, είναι ότι δεν υπήρξε καμία πειθαρχική επίπτωση για τον μηχανοδηγό μετά το λάθος του.
Το νέο περιστατικό στον Προαστιακό, ακολουθεί τα όσα είχαν κάνει γνωστά την προηγούμενη εβδομάδα τα «ΝΕΑ», τα οποία σε δημοσίευμά τους ανέφεραν ότι παραμονές Χριστουγέννων αποφεύχθηκε νέα σιδηροδρομική τραγωδία με σύγκρουση τρένων, την τελευταία στιγμή.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το περιστατικό συνέβη στις 23 Δεκεμβρίου του 2023 και συγκεκριμένα στις 12:19, στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών.
Όπως αποδεικνύεται από όσα έχουν καταγραφεί, λίγο έλειψε να έχουμε «νέα Τέμπη», γεγονός που δείχνει ότι η ασφαλής λειτουργία των σιδηροδρομικών μετακινήσεων, παραμένει αμφίβολη.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της εφημερίδας, το περιστατικό αφορά στην παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train.
Συγκεκριμένα επρόκειτο για τις αμαξοστοιχίες 1313, που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και 51 («Ασημένιο Βέλος»), η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα.
Το πόρισμα της Hellenic Train
Το πόρισμα της Hellenic Train για την παραλίγο σιδηροδρομική τραγωδία στο Μενίδι, στις 23 Δεκεμβρίου, όταν αμαξοστοιχία του Προαστιακού πέρασε κόκκινο φωτόσημο στο σιδηροδρομικό κέντρο Αχαρνών και κινδύνευσε να συγκρουστεί με Intercity, έφερε στο φως το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star.
Το πόρισμα, σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ «ρίχνει» τις ευθύνες στον μηχανοδηγό. Ακόμα, μέσα στην επίμαχη αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο, υπήρχε και ένας δεύτερος, εκπαιδευόμενος μηχανοδηγός.
Αρκετοί σιδηροδρομικοί επεσήμαναν ότι πρέπει να διερευνηθεί αν ο συγκεκριμένος εκπαιδευόμενος έχει κάποια σχέση με την υπέρβαση του κόκκινου φωτόσημου και αν ανέλαβε να οδηγήσει και εκείνος το τρένο, χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή.
Στελέχη της Hellenic Train διαβεβαίωσαν, ωστόσο, ότι ο συγκεκριμένος εκπαιδευόμενος βρισκόταν στο τρένο μόνο ως επιβάτης. Πάντα σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστή η ταχύτητα με την οποία κινούταν η αμαξοστοιχία 1313 ούτε έχει προσκομιστεί ακόμα ο τεχνικός ταχογράφος. Το πόρισμα αναφέρει, επίσης, ότι «ο μηχανοδηγός έσφαλε» και ότι θα ασκηθεί πειθαρχικός έλεγχος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το ζήτημα αυτό χθες εξέδωσε ανακοίνωση και ο ΟΣΕ.
Οι διάλογοι
Αποκαλυπτικοί είναι και οι διάλογοι του μηχανοδηγού με τον τηλεδιοικητή, δευτερόλεπτα αφού κατάλαβε πώς το τρένο πέρασε το κόκκινο φωτόσημο, πάντα σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ:
Τηλεδιοικητής: Έχεις κάνει υπέρβαση ερυθρού φωτοσήματος Ρ688.
Μηχανοδηγός: Έκανα ολίσθηση, δεν μπόρεσα να σταματήσω.
Τηλεδιοικητής: Κάνε όπισθεν πορεία μέχρι το σημείο που θα σου πω, για να μου απελευθερώσεις το φωτόσημο να κάνω χάραξη.
Σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό, ο μηχανοδηγός που βρισκόταν στην επίμαχη αμαξοστοιχία 1313 είναι ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, δηλαδή ο εκπρόσωπος των μηχανοδηγών.
Τι λέει ο Μηχανοδηγός
Ο ίδιος έδωσε τη δική του εκδοχή για το συμβάν: «Εγώ ήμουν ο μηχανοδηγός στη 1313. Πριν περάσω το αντιλήφθηκα και έκανα ακαριαία πέδηση, αλλά λόγω ολίσθησης πέρασε το κόκκινο, έγινε υπέρβαση ερυθρού. Το σημείο που υπάρχει μετά στη γραμμή καθόδου που θα έβγαινα, απείχε 600 μέτρα».
Πηγές του ΟΣΕ ανέφεραν στο Star ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Αντίθετα, το συμβάν κρίνεται πολύ σοβαρό. Αν υπήρξε παραβίαση πρέπει να αποδοθούν οι ανάλογες ευθύνες, ενώ εάν όντως διολίσθησε η αμαξοστοιχία, ίσως πρέπει να αλλάξουν τα όρια ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού κέντρου.
Το περιστατικό έγινε στις 23 Δεκεμβρίου 2023. Έχει έρθει ο Μάρτιος και ακόμα δεν έχουν κατατεθεί τα τελικά πορίσματα στη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων από τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train.
ΟΣΕ για το συμβάν στο ΣΚΑ στις 23/12/23
Το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο προς αποφυγή ατυχήματος τονίζει σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ αναφορικά με το συμβάν που έλαβε χώρα στις 23 Δεκεμβρίου 2023 στο σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ).
Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, το συμβάν έγινε στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
Ο ΟΣΕ ενημέρωσε άμεσα τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για το συμβάν, ενώ έχει ήδη κινήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Το προσεχές διάστημα αναμένεται να συνταχθούν υπομνήματα τόσο από την πλευρά του όσο και από την πλευρά της Hellenic Train, όπως προβλέπεται, τα οποία πρόκειται να κατατεθούν για τη σύνταξη του τελικού πορίσματος από τη ΡΑΣ και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών & Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, με σκοπό να αποφευχθούν αντίστοιχα συμβάντα στο μέλλον.