Ακινητοποιημένα ήταν λεωφορεία, τρόλεϊ, τρένα και προαστιακός. Για τη διευκόλυνση των διαδηλωτών, οι συρμοί του μετρό κινήθηκαν 12 με 6. Ηλεκτρικός και τραμ κυκλοφόρησαν 11 με 5.
Το μεσημέρι έγιναν επεισόδια στο Σύνταγμα, όταν αναρχικοί έριξαν μολότοφ και οι αστυνομικοί απάντησαν με χημικά. Οι Αρχές έκαναν σε 15 προσαγωγές.
Με εντολή της αστυνομίας πάντως οι σταθμοί «ΣΥΝΤΑΓΜΑ», «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ», «ΟΜΟΝΟΙΑ», «ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ» και «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» παρέμειναν κλειστοί. Στην κινητοποίη- ση συμμετείχαν οι εργαζόμενοι στην Υγεία, την Παιδεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις εφορίες, τις πολεοδομίες και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τη στήριξή της στην πανεργατική απεργία εξέφρασε η ΓΣΕΕ, και προανήγγειλε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις για το προσεχές χρονικό διάστημα.
Την απεργία της Τετάρτης κήρυξε η ΑΔΕΔΥ σε πανελλαδικό επίπεδο, τα μεγαλύτερα Εργατικά Κέντρα (μεταξύ αυτών Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηρακλείου, Λάρισας, Ιωαννίνων κ.ά.), ομοσπονδίες και σωματεία.
Η απεργία πραγματοποιήθηκε σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, με αίτημα να μην υπάρχει συγκάλυψη των ευθυνών, ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις και με διεκδίκηση μέτρων για την ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Την πρυτανεία του ΕΚΠΑ κατέλαβαν νωρίτερα το πρωί φοιτητικοί σύλλογοι, οι οποίοι συμμετέχουν στη μαζική απεργιακή συγκέντρωση στο κέντρο της Αθήνας.
Εκεί, οι φοιτητές κρέμασαν πανό και καλούσαν τον κόσμο στις κινητοποιήσεις.
Ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής για την τραγωδία στα Τέμπη
Ψήφισμα με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη εξέδωσε το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, με πρωτοβουλία και εισήγηση της διοικούσας παράταξης.
Στο κείμενο του ψηφίσματος επισημαίνεται η ανάγκη για πλήρη διαλεύκανση των αιτίων του δυστυχήματος, η ανάγκη για ένα πιο αποτελεσματικό κράτος που θα κερδίσει – επανακτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών, θα συγκρουστεί με πελατειακές σχέσεις και κατεστημένα συμφέροντα ώστε να μην επαναληφθούν ανάλογες τραγωδίες.
Αναλυτικά το κείμενο του ψηφίσματος:
«Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής εκφράζει την οδύνη του για την τραγική απώλεια δεκάδων ανθρώπινων ζωών, κυρίως νέων σε ηλικία συνανθρώπων μας, σε ένα πρωτόγνωρο δυστύχημα που στιγματίζει την εικόνα της χώρας μας κι αποδεικνύει δυστυχώς τις διαχρονικές αδυναμίες του Κράτους μας.
Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων και ζητάμε τη στήριξή τους από την Πολιτεία, ως ελάχιστη πράξη έκφρασης συγγνώμης.
Ζητάμε τη διερεύνηση των αιτίων της τραγωδίας σε βάθος, κυρίως ως προς τους διακομματικούς και διαχρονικούς μηχανισμούς που τα δημιουργούν.
Η τραγωδία των Τεμπών δεν προσφέρεται για άσκοπες μικροκομματικές αντιπαραθέσεις, που δεν οδηγούν πουθενά.
Ο σχεδιασμός για την επόμενη ημέρα πρέπει να γίνει όχι με ορίζοντα τις επόμενες εκλογές, αλλά τις επόμενες γενιές. Στη σύγχρονη εποχή, ο ρόλος του Κράτους αναβαθμίζεται παντού. Όμως πρέπει να αναβαθμίζεται και ο τρόπος λειτουργίας του. Χωρίς ένα κράτος με στρατηγικό ρόλο, χωρίς την εμπιστοσύνη των πολιτών στο Κράτος, χωρίς ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων κι αποκέντρωση ρόλων κι ευθυνών σε τοπικό επίπεδο, φοβόμαστε ότι θα ζήσουμε ξανά αντίστοιχες τραγωδίες.
Χωρίς μεταρρύθμιση στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, όσο διατηρούνται ανέγγιχτες οι πελατειακές σχέσεις και τα συντεχνιακά συμφέροντα, κανένας πολίτης δεν θα μπορεί να αισθάνεται ασφαλής.
Δεν υπάρχει το παραμικρό περιθώριο για εφησυχασμό. Τώρα πρέπει να γίνουν με τόλμη τα βήματα μπροστά που απαιτούνται.
Με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.
Χωρίς δικαιολογίες και χωρίς καθυστερήσεις.
Μακριά από λαϊκισμούς και κομματικές αψιμαχίες.
Με ουσιαστικό διάλογο και με τις απαραίτητες συναινέσεις. Αυτό απαιτεί ο σεβασμός στη μνήμη των νεκρών».
Ομόφωνο Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη και την επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης ασφάλειας του Σταθμού ΟΣΕ στον Άγιο Στέφανο
Ομόφωνα εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου, με αφορμή τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, το Ψήφισμα που εισηγήθηκε ο Δήμαρχος Διονύσου Γιάννης Καλαφατέλης, στο πλαίσιο της εκτός ημερήσιας συζήτησης στην 5η Τακτική Συνεδρίαση της Τρίτης 7 Μαρτίου.
Με το εν λόγω Ψήφισμα, το οποίο απευθύνεται στον Πρωθυπουργό, τους αρμόδιους Υπουργούς, τον ΟΣΕ, την ΚΕΔΕ και τα Πολιτικά Κόμματα, το Δημοτικό Συμβούλιο απαιτεί την άμεση διερεύνηση της τραγωδίας και τη στήριξη των πληγέντων.
Επίσης επαναλαμβάνει τα πάγια αιτήματα όλων των Δημοτικών Αρχών για την υπογειοποίηση των γραμμών του ΟΣΕ στον Άγιο Στέφανο, την ενίσχυση της ασφάλειας στην ισόπεδη διάβαση στα Δίφρακτα, δίπλα στα 4 συστεγαζόμενα Νηπιαγωγεία, τον εξωραϊσμό του σταθμού και την πύκνωση των δρομολογίων στη Γραμμή Αθήνας-Χαλκίδας. Ακολουθεί το κείμενο του Ψηφίσματος (το οποίο θα αποσταλεί επίσημα τις επόμενες ημέρες μετά την οριστικοποίησή του):
«Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου με αφορμή τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη
Το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου εκφράζει τη βαθιά οδύνη του αλλά παράλληλα και την έντονη απογοήτευσή του, για όλα τα αδιανόητα λάθη και τις χρόνιες εγκληματικές παραλείψεις του κράτους και των αρμόδιων φορέων του, που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Στο πλαίσιο αυτό εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στις οικογένειες των δεκάδων θυμάτων, νέων στην πλειοψηφία τους συνανθρώπων μας, οι οποίοι χάθηκαν τόσο άδικα και τόσο πρόωρα και ζητούμε την άμεση και ουσιαστική στήριξή τους με κάθε πρόσφορο τρόπο από την Πολιτεία.
Απαιτούμε την ταχύτατη, αντικειμενική και αξιόπιστη διερεύνηση των αιτίων της τραγωδίας και τον καταλογισμό ευθυνών προς όλους τους υπαιτίους, είτε εμπλέκονται άμεσα είτε έμμεσα με το συγκεκριμένο δυστύχημα.
Επίσης τη θεραπεία όλων των δυσλειτουργιών και ελλείψεων όχι μόνο σε σχέση με το σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά σε όλων των δημόσιων και ιδιωτικών δικτύων μεταφοράς, με στόχο την ασφαλή μετακίνηση όλων των Ελλήνων πολιτών.
Καλούμε την Κυβέρνηση αλλά και όλα τα κοινοβουλευτικά πολιτικά κόμματα να επιδείξουν υπευθυνότητα και διάθεση συνεργασίας και να απέχουν από κάθε ενέργεια που αποσκοπεί σε μικροκομματική εκμετάλλευση της τραγωδίας.
Παράλληλα, σε σχέση με το Δήμο Διονύσου και σε συνέχεια επανειλημμένων αιτημάτων όλων των Δημοτικών Αρχών τα οποία δεν εισακούστηκαν, απαιτούμε:
1) Να δοθεί το «πράσινο φως» για την υπογειοποίηση των γραμμών του σιδηροδρομικού σταθμού Αγίου Στεφάνου. Ο εν λόγω σταθμός αφενός διχοτομεί την πρωτεύουσα του Δήμου μας, επιτείνοντας το ήδη οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα, και αφετέρου εκθέτει κατοίκους και επισκέπτες σε θανάσιμους κινδύνους και ατυχήματα λόγω των σοβαρών ζητημάτων ασφαλείας που προκύπτουν.
2) Επειδή το έργο της υπογειοποίησης θα έχει μακροπρόθεσμο ορίζοντα, να ληφθούν άμεσα μέτρα προκειμένου η φυλασσόμενη ισόπεδη διάβαση στον Άγιο Στέφανο, η οποία βρίσκεται κυριολεκτικά δίπλα σε τέσσερα Νηπιαγωγεία του Δήμου μας, να λειτουργήσει με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια (ενδεικτικά: ηλεκτρο- νική λειτουργία της, περίφραξη και τοποθέτηση προστατευτικών κιγκλιδωμάτων όπου απαιτείται κατά μήκος των γραμμών, ειδική σήμανση κλπ).
3) Να ικανοποιηθεί άμεσα το πάγιο αίτημά μας για εξωραϊσμό του σταθμού Αγίου Στεφάνου (πεζογέφυρα, συνοδά κτίρια και ανοιχτοί χώροι) σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί, στα οποία αναφέρονται ένα προς ένα τα υπάρχοντα προβλήματα. Η σημερινή εικόνα του σταθμού είναι απαράδεκτη και παραπέμπει σε σταθμούς τριτοκοσμικών και όχι ευρωπαϊκών πόλεων.
4) Να ασκηθεί πίεση προς την εταιρία Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) προκειμένου να εξασφαλιστεί η πύκνωση των δρομολογίων στη γραμμή Αθήνας-Χαλκίδας, δεδομένου ότι χιλιάδες δημότες μας εξυπηρετούνται με τη συγκεκριμένη γραμμή.
5) Να τεθεί ως άμεση προτεραιότητα η επέκταση του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου, ο οποίος σταματάει στην Κηφισιά, προς το Δήμο Διονύσου. Με την εν λόγω επέκταση θα μειωθεί η χρήση του αυτοκινήτου και θα δοθεί λύση στο οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Ως Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου, σας μεταφέρουμε την αγωνία των συμπολιτών μας με την ελπίδα ότι θα προβείτε σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για να μην γίνει ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ άλλο παρόμοιο δυστύχημα».
Πορεία μαθητών του Δήμου Παλλήνης για τα Τέμπη
Ειρηνική πορεία διαμαρτυρίας για τις συνθήκες που οδήγησαν στο τραγικό ατύχημα στα Τέμπη πραγματοποίησαν μαθητές και μαθήτριες των 1ων και 2ων Λυκείων της Παλλήνης και του Γέρακα, του Καλλιτεχνικού Λυκείου Γέρακα, του 2ου Λυκείου Γλυκών Νερών και του 1ου Λυκείου Πικερμίου.
Κρατώντας πανό με συνθήματα όπως «ΟΤΑΝ ΦΤΑΣΕΙΣ, ΣΤΕΙΛΕ ΜΟΥ», «ΔΕ ΘΕΛΩ ΝΑ ΖΩ ΑΠΟ ΤΥΧΗ» και «ΟΙ ΖΩΕΣ ΜΑΣ ΜΕΤΡΑΝΕ» έφτασαν στην είσοδο του Δημαρχείου Παλλήνης.
Ο Δήμαρχος Παλλήνης Θανάσης Ζούτσος, συνοδευόμενος από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, Κωστή Σμέρο και την Αντιδήμαρχο Παιδείας Βάσω Μελισσά συνομίλησε με εκπροσώπους των μαθητών και χαιρέτισε τη συμβολική πρωτοβουλία τους.
Οι μαθητές παρέδωσαν στο Δήμαρχο το ψήφισμα τους, με το οποίο ζητούν την παροχή βοήθειας στους τραυματίες, την εντατικοποίηση των ερευνών για τους αγνοουμένους, την πλήρη διερεύνηση του δυστυχήματος, χωρίς συγκάλυψη, να μην ξανασυμβούν τέτοια γεγονότα και την αποκατάσταση τους αισθήματος ασφάλειας.
Από πλευράς του, ο Δήμαρχος σημείωσε την ανάγκη πλήρους διαλεύκανσης των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος και της απόδοσης των ευθυνών, καθώς και την απαίτηση όλης της κοινωνίας να επικρατούν συνθήκες λειτουργίας των υπηρεσιών συγκοινωνίας που να ανταποκρίνονται στη σύγχρονη πραγματικότητα.
Στη μνήμη των θυμάτων, τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή.
Υπουργικό Συμβούλιο: Τέλος Μαρτίου η επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων
Στα τέλη Μαρτίου και με ενισχυμένες εγγυήσεις ασφάλειας προγραμματίζει η κυβέρνηση την επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα. Αυτό αναφέρει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου σε ανακοίνωσή του για τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου.
Αναλυτικά ο κ. Γιάννης Οικονόμου σημειώνει:
Συνεδρίασε σήμερα, 9 Μαρτίου 2023, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο.
Μετά από την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού, ακολούθησε, ως μόνο θέμα της ημερήσιας διάταξης, ενημέρωση του Υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου και για τη διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργου Γεραπετρίτη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και τα μέτρα αποκατάστασης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Ειδικότερα, ο Υπουργός Επικρατείας παρουσίασε τα μέχρι τώρα γνωστά πραγματικά περιστατικά, καθώς και τα άμεσα μέτρα διερεύνησης του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Τα μέτρα αυτά εκτείνονται τόσο σε διοικητικό επίπεδο, μέσω της Ειδικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που ήδη λειτουργεί, όσο και σε ποινικό επίπεδο, μέσω της εξελισσόμενης δικαστικής έρευνας. Περιλαμβάνουν και πιο μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών, μέσω της στελέχωσης και λειτουργίας του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών που νομοθετήθηκε τον Ιανουάριο 2023 και της αξιοποίησης της τεχνικής βοήθειας που ήδη παρέχεται από διεθνείς εμπειρογνώμονες. Ο Υπουργός Επικρατείας ανέδειξε στη συνέχεια τις παρεμβάσεις που υλοποιούνται ή δρομολογούνται για την ενίσχυση του προσωπικού του ΟΣΕ, καθώς και την πορεία εκτέλεσης και τις ενέργειες επιτάχυνσης παρεμβάσεων για την ηλεκτρονική αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών που θα ολοκληρωθούν έως τον Σεπτέμβριο 2023. Παρουσίασε, τέλος, τα άμεσα μέτρα επανεκκίνησης των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα, από το τέλος Μαρτίου 2023, με ενισχυμένες εγγυήσεις ασφάλειας, όπως την υποχρεωτική παρουσία δύο σταθμαρχών σε κάθε σταθμό, ακόμη και αν αυτό καταστήσει αναγκαία τη μείωση στον όγκο του μεταφορικού έργου.
Συγγνώμη για άλλη μια φορά προς τους πολίτες για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ζήτησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισήγησή του στο υπουργικό συμβούλιο σήμερα, Πέμπτη, τονίζοντας ότι «δεν μπορούμε, δεν θέλουμε, δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από μία σειρά ανθρώπινων σφαλμάτων».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε, μάλιστα, ότι δεν τον ενδιαφέρει να υπάρξει μια στείρα πολιτική αντιπαράθηση χρησιμοποιώντας τη φράση «όλοι φταίμε και εμείς πρώτα ως κυβέρνηση».
Προανήγγειλε, επίσης, ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες για τις αποζημιώσεις και την στήριξη των οικογενειών των θυμάτων και των τραυματιών της τραγωδίας στα Τέμπη. Τόνισε, ακόμα, ότι «θα κινήσω γη και ουρανό» για να ολοκληρωθεί το έργο της τηλεδιοίκησης προσθέτοντας ότι «θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του καλοκαιριού«.
Στο πλαίσιο αυτό κάλεσε τους υπουργούς της κυβέρνησης να ανατρέψουν το «προβληματικό κράτος» παρά τις αντιδράσεις που θα υπάρξουν λέγοντας του ότι το «ποτέ ξανά» για την τραγωδία των Τεμπών θα πρέπει να μετατραπεί σε «τώρα ή ποτέ» και δίνοντας το σύνθημα ότι οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν «τώρα».
Συνάντηση Γεραπετρίτη με σιδηροδρομικούς
Οι προτάσεις των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο για την ασφαλή επανεκκίνησή του συζητήθηκαν στην συνάντηση που είχε αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) και άλλων σωματείων. «Υπήρξε μια πολύ σοβαρή και εποικοδομητική συζήτηση και συμφωνήθηκε να οριστεί νέα συνάντηση, άμεσα, για τη συνέχισή της και την ασφαλή επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου» αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση ο πρόεδρος της ΠΟΣ-ΜΣΤ Γιάννης Ντίτσας είπε «κατατέθηκαν προτάσεις από την ΠΟΣ που είναι διαχρονικές, αλλά σήμερα επίκαιρες για ανοικτό, ασφαλή και ποιοτικό σιδηρόδρομο». «Η δέσμευση του υπουργείου», συνέχισε, «είναι ότι για να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος θα πρέπει να υπάρχουν όλα τα εχέγγυα και απ’ την πλευρά της πολιτείας και από την πλευρά των εργαζομένων για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου. Θα συναντηθούμε και πάλι εκ νέου, την ερχόμενη εβδομάδα, για να δούμε πως θα προχωρήσει η διαδικασία».
Σύμφωνα με πηγές των σιδηροδρομικών, μεταξύ των προτάσεων των Σωματείων που θα συγκεκριμενοποιηθούν και θα ενσωματωθούν σε ενιαίο κείμενο, περιλαμβάνεται η υιοθέτηση μέτρων όπως:
– Ψυχολογική υποστήριξη στους εργαζόμενους Έλξης και Κίνησης Αμαξοστοιχιών
– Σταδιακή επαναλειτουργία των αρτηριακών αμαξοστοιχιών και στελέχωση τους από το Προσωπικό Κίνησης και Ελέγχου Αμαξοστοιχιών με τρεις υπαλλήλους.
– Άμεση επαναλειτουργία των εμπορικών αμαξοστοιχιών στην Βόρεια Ελλάδα και στην συνέχεια της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, σταδιακή δρομολόγηση όλων των εμπορικών αμαξοστοιχιών.
– Μείωση των ορίων ταχύτητας στα μη τηλεδιοικούμενα τμήματα δικτύου
– Επικαιροποίηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και πιστή εφαρμογή του
– Σαφής προσδιορισμός ως προς τα καθήκοντα του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας
– Σωστή ροή ανταλλακτικών για αύξηση και αξιοπιστία του τροχαίου υλικού
– Εκπαίδευση του προσωπικού Έλξης και Κίνησης σε όλο το τροχαίο υλικό
– Άμεση κάλυψη αναγκών των Διευθύνσεων Δικτύου Κυκλοφορίας,
– Μείωση δρομολογίων των επιβατικών κατά 50% περίπου (αρτηριακά τρένα)
– Σταδιακή αύξηση όλων των δρομολογίων των προαστιακών συρμών
– Επαναλειτουργία του GSMR
– Άμεση μονιμοποίηση των συναδέλφων με παροχή υπηρεσιών με αξιολόγηση
– Νέα προκήρυξη για θέσεις που αφορούν το οργανόγραμμα εντός τριμήνου