Εισαγγελική έρευνα για μη φωτεινή σηματοδότηση στον προαστιακό
ΤΜΗΜΑ ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

Εισαγγελική έρευνα για μη φωτεινή σηματοδότηση στον προαστιακό

Κατεπείγουσα έρευνα ξεκινά η Εισαγγελία Πρωτοδικών μετά τις δημόσιες καταγγελίες εκπροσώπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών για προβλήματα σηματοδότησης σε τμήμα διαδρομής του Προαστιακού.

Μ
ε εντολή του Προϊστάμενου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αντώνη Ελευθεριάνου ξεκινά κατεπείγουσα έρευνα με αντικείμενο τις καταγγελίες στελέχους της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, σύμφωνα με το οποίο δεν υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στη διαδρομή του Προαστιακού που αφορά το τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρομίο.

Ο κ. Ελευθεριάνος ανέθεσε ήδη τη διενέργεια της έρευνας, που έλαβε μορφή κατεπείγουσας, καθώς αφορά θέματα ασφάλειας των πολιτών, στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Νίκο Στεφανάτο.

O κ. Στεφανάτος έχει εντολή να καλέσει άμεσα προς εξέταση τον εκπρόσωπο των εργαζομένων, ώστε να εξειδικεύσει την καταγγελία του.
Παράλληλα, ο κ. Στεφανάτος θα πρέπει να ζητήσει στοιχεία από την εταιρεία που έχει την ευθύνη λειτουργίας του Προαστιακού, ώστε να μελετήσει και να διαπιστώσει αν ισχύουν όλα όσα καταγέλλονται από τους εργαζόμενους στον Σιδηρόδρομο.
Αντικείμενο της προκαταρκτικής εξέτασης είναι να διαπιστωθεί, αν και από ποια πρόσωπα έχει ενδεχομένως διαπραχθεί το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς.

Απάντηση της ΣΤΑΣΥ για το Τραμ

Διαψεύδει η ΣΤΑΣΥ τυχόν προβλήματα ασφαλείας στο Τραμ και σε ανακοίνωσή της, μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τονίζει ότι δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε σύγκριση με άλλα μέσα σταθερής τροχιάς.
«Με την προμήθεια και κυκλοφορία των 25 σύγχρονων νέων οχημάτων Τραμ από τον Δεκέμβριο του 2021, οι δυσλειτουργίες στο σύστημα της τηλεματικής έχουν ελαχιστοποιηθεί» σημειώνεται.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος των εργαζομένων ΤΡΑΜ Αττικής, Χρήστος Τσώλης, είχε δηλώσει ότι η τηλεματική «δεν λειτουργεί, δεν συνεργάζονται οι συρμοί με τα φανάρια. Το κέντρο ελέγχου δεν ξέρει πού βρίσκονται οι συρμοί».
«Οι οδηγοί λειτουργούν χειροκίνητα, εκεί που δεν υπάρχει φανάρι, οι επιβάτες πηδούν από το όχημα και οι κατευθύνσεις, τα ‘ψαλίδια’, αλλάζουν ανά πάσα στιγμή» είχε προσθέσει δε.
«Η επικοινωνία των ηλεκτροδηγών με το Κέντρο Ελέγχου είναι συνεχής και αδιάλειπτη καθ’ όλη τη διάρκεια του δρομολογίου, μέσω σύγχρονου συστήματος επικοινωνίας (tetra)» απαντά, μεταξύ άλλων, με ανακοίνωσή της η ΣΤΑΣΥ για να προσθέσει: «Όταν ανακύπτουν τεχνικά ζητήματα, επιδιορθώνονται άμεσα, ακολουθώντας και στην περίπτωση αυτή τις ισχύουσες διαδικασίες και τους κανονισμούς ασφάλειας».
Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ:
Το Τραμ είναι ένα μέσο μεταφοράς σταθερής τροχιάς, που συνυπάρχει στο οδικό δίκτυο των πόλεων με κινούμενα οχήματα και πεζούς. Ως όχημα δρόμου, οι ταχύτητες που αναπτύσσει είναι χαμηλές και κινείται, τηρώντας τον ΚΟΚ και το σύστημα σηματοδότησης οδικής κυκλοφορίας. Η κίνηση και ο έλεγχός του γίνεται αποκλειστικά από τον ηλεκτροδηγό, μέσω της οπτικής επαφής που έχει με το δρόμο. Γι΄αυτό τον λόγο, δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε σύγκριση με άλλα μέσα σταθερής τροχιάς.
Στο δίκτυο του Τραμ είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί σύστημα τηλεματικής, συνδεδεμένο με το σύστημα οδικής κυκλοφορίας, που δίνει προτεραιότητα στο Τραμ και ενημερώνει το Κέντρο Ελέγχου για την ακριβή θέση των οχημάτων. Το σύστημα παράλληλα ενημερώνει τον επιβάτη κατά την παραμονή του στη στάση για τους χρόνους άφιξης των συρμών και αναμονής. Σε περιπτώσεις τεχνικών δυσλειτουργιών του συστήματος, το Πρωτόκολλο Λει- τουργίας προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες, που ακολουθούνται από τους άρτια εκπαιδευμένους και έμπειρους ηλεκτροδηγούς της ΣΤΑ.ΣΥ.
Η επικοινωνία των ηλεκτροδηγών με το Κέντρο Ελέγχου είναι συνεχής και αδιάλειπτη καθ’ όλη τη διάρκεια του δρομολογίου, μέσω σύγχρονου συστήματος επικοινωνίας (tetra). Στο Κέντρο Ελέγχου Τραμ είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί σύστημα παρακολούθησης όλων των οχημάτων, που κινούνται στο δίκτυο σε πραγματικό χρόνο, με ανανέωση του στίγματος και της θέσης του κάθε οχήματος κάθε 20 δευτερόλεπτα. Όταν ανακύπτουν τεχνικά ζητήματα, επιδιορθώνονται άμεσα, ακολουθώντας και στην περίπτωση αυτή τις ισχύουσες διαδικασίες και τους κανονισμούς ασφάλειας.
Με την προμήθεια και κυκλοφορία των 25 σύγχρονων νέων οχημάτων Τραμ από τον Δεκέμβριο του 2021, οι δυσλειτουργίες στο σύστημα της τηλεματικής έχουν ελαχιστοποιηθεί. Υπογραμμίζουμε, πως το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργεί επικουρικά και δεν αφορά στην ασφαλή μετακίνηση του επιβατικού κοινού.

Συγκινημένο το Πανελλήνιο για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη

Μέχρι στιγμής 57 άνθρωποι έχει επιβεβαιωθεί ότι έχασαν τη ζωή τους μετά τη σύγκρουση της αμαξοστοιχίας Intercity 62 με εμπορική αμαξοστοιχία, ενώ άλλοι 56 αγνοούνται. Από κάθε γωνιά της Ελλάδας, μέσα από τα μηνύματά του, ο κόσμος εκφράζει την οδύνη του.
«Αν τελικά έχεις φύγει, συγγνώμη, σε αγαπάω πολύ»
«Μάνα, θα σου πω πως θα σε πάρω όταν γυρίσω, όμως δεν πρόφτασα να σού τηλεφωνήσω. Μάνα, έγιναν τόσο ξαφνικά όλα, που δεν κατάλαβα τι συνέβη τελικά. Δεν ξέρω αν σού συμπεριφέρθηκα αρκετά καλά αλλά τώρα σε αγαπάω από εδώ ψηλά. Μάνα τώρα πια πετάω ψηλά, θα κάνω παρέα με τα άλλα παιδιά», είναι ένα από τα μηνύματα.
«Έβαλα το παιδί μου στο τρένο, μού δώσανε στάχτη και χώμα. Πώς θα θάψω το παιδί μου;», λέει κάποιος για τους γονείς που έχασαν τα παιδιά τους.
Το 4ο Λύκειο Νέας Ιωνίας, στέλνει το δικό του μήνυμα, σημειώνοντας: «πάμε κι όπου βγει χωρίς καμία υποψία για ό,τι θα συμβεί, κι έτσι κάπου στα Τέμπη πάγωσε ο χρόνος».

Στους 57 οι επιβεβαιωμένοι νεκροί

Σε 57 ανέρχονται οι επιβεβαιωμένοι νεκροί που έχουν ανασυρθεί μέχρι στιγμής από τα συντρίμμια της επιβατικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με την εμπορική, αργά το βράδυ της Τρίτης 28/2, στην περιοχή Ευαγγελισμός, κοντά στα Τέμπη, σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, αστυνόμο β’, Κωνσταντία Δημογλίδου.
Όπως ανέφερε η κ. Δημογλίδου, αμέσως μετά το δυστύχημα και την απομάκρυνση των επιβατών και των τραυματιών δηλώθηκαν μέχρι στιγμής επίσημα, 56 επιβάτες ως αγνοούμενοι, ενώ προσέθεσε ότι υπάρχει ενδεχόμενο κάποιος να επέβαινε στο τρένο και να μην έχει δηλωθεί ως αγνοούμενος από οικείους ή συγγενείς.
Στη συνέχεια, όπως διευκρίνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Δημογλίδου, αμέσως μετά το δυστύχημα και την απομάκρυνση των επιβατών και των τραυματιών, είχαν δηλωθεί 56 αγνοούμενοι από συγγενείς και οικείους που δεν είχαν βρει τους ανθρώπους τους. Σύμφωνα με τον νεότερο απολογισμό, σχετικά με τους επιβεβαιωμένους νεκρούς, υπάρχει ένας άνθρωπος παραπάνω, που φαίνεται να μην έχει δηλωθεί από κάποιον ως αγνοούμενος.
Όπως είπε η κ. Δημογλίδου όλες οι σοροί ταυτοποιούνται με την μέθοδο DNA και συνεχίζεται η διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων που έχουν μεταφερθεί στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.
Από τις δηλώσεις της κ. Δημογλίδου και όπως διευκρίνισε στη συνέχεια στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έχουν ληφθεί 55 δείγματα DNA από τις σορούς και 52 δείγματα από συγγενείς των επιβατών. Πέρα όμως απ’ αυτούς υπάρχουν και πολλά ανθρώπινα μέλη από τα οποία επίσης έχουν ληφθεί δείγματα και ακόμη δεν έχουν διευκρινιστεί αν ανήκουν σε κάποιες από τους ήδη ταυτοποιημένους ή αναζητούμενους ή αν πρόκειται για άτομα που δεν έχουν δηλωθεί. Αυτά θα ξεκαθαριστούν όταν ολοκληρωθούν οι έρευνες που πραγματοποιούνται στα εργαστήρια της εγκληματολογικής υπηρεσίας.
Παράλληλα, μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η επιχείρηση έρευνας στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, πύραρχος, Βασίλης Βαθρακογιάννης, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης.
Όπως είπε, η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού θα συνεχιστεί και την Παρασκευή. «Τα γερανοφόρα οχήματα έχουν ανασηκώσει τα 2 βαγόνια τόσο το πρώτο επιβατικό της δεύτερης θέσης όσο και το βαγόνι -εστιατόριο και ταυτόχρονα οι πυροσβέστες αφαιρούν τμηματικά τα μεταλλικά στοιχεία τους προκειμένου να διευκολυνθεί η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες επιχειρούν οι δυνάμεις παραμένουν δύσκολες καθώς κομμάτια του συρμού είναι άμορφες μάζες από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τους νοσηλευόμενους η κ. Δημογλίδου είπε ότι παραμένουν για νοσηλεία 48 επιβάτες, οι 6 από αυτούς σε ΜΕΘ και προσέθεσε ότι μία επιβάτης με σοβαρά εγκαύματα διακομίσθηκε στην ΜΕΘ του Νοσοκομείου Παπανικολάου που διαθέτει ειδική μονάδα εγκαυμάτων.

Ολοκληρώνονται οι έρευνες

Μέχρι σήμερα το μεσημέρι αναμένεται να ολοκληρωθεί η επιχείρηση έρευνας στα συντρίμμια της επιβατικής αμαξοστοιχίας που συ- γκρούστηκε με επιβατική, αργά το βράδυ της Τρίτης, 28/2, στα Τέμπη. Οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής και συγκεκριμένα 35 πυροσβέστες, παραμένουν στο σημείο για την τελευταία έρευνα που γίνεται στον χώρο.
Παράλληλα, πραγματοποιείται σύσκεψη στην Περιφέρεια Θεσσαλίας με τους φορείς για τον συντονισμό των ενεργειών από εδώ και πέρα. Στη σύσκεψη συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Χρήστος Τριαντόπουλος, ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Παπαγεωργίου, ο γενικός γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας, Γεώργιος Σταμάτης, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Κώστας Αγοραστός, επικεφαλής της ΕΛΑΣ, της Πυροσβεστικής καθώς και από την 5η Υγειονομική Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Νέα παραγγελία Ντογιάκου
Με νέα παραγγελία του ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζητάει τον εντοπισμό των υπευθύνων «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, απ’ όπου και αν προέρχονται» για την τραγωδία στα Τέμπη.
Αναλυτικότερα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου με νέα παραγγελία του προς τον επικεφαλής της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας ζητάει την σε βάθος διερεύνηση, προς κάθε κατεύθυνση, την άμεση συγκέντρωση όλων των αποδείξεων για την τραγωδία στα Τέμπη.
Ενδεικτικά ο κ. Ντογιάκος αναφέρει «είναι η ώρα της Δικαιοσύνης», προκειμένου να εντοπιστούν οι υπαίτιοι, «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, από όπου και αν προέρχονται, ό,τι κι αν εκπροσωπούν». Ο εισαγγελέας του Ανωτάτου Δικαστηρίου επισημαίνει τους άμεσους στόχους των ερευνών, σημειώνοντας ως προτεραιότητα, την άμεση ανάγκη συλλογικής, σε αυτό το στάδιο, όλων των αποδείξεων, που θα χρησιμεύσουν στην απόδοση ευθυνών και στον εντοπισμό των υπευθύνων.
Ακόμη, ο κ. Ντογιάκος σημειώνει στην παραγγελία του: «Δεν πρέπει, να παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκρι- μένων ατόμων και μόνο. Αντίθετα, επιβάλλεται η πλήρης διερεύνηση της υπόθεσης από κάθε πλευρά και η απόδοση ευθυνών προς πάσα κατεύθυνση, σύμφωνα με τις ουσιαστικές ποινικές διατάξεις, την ισχύουσα δικονομική τάξη».
Συλλυπητήρια ΟΗΕ
«Οι σκέψεις μας είναι με όλες τις οικογένειες που επλήγησαν από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα», ανέφερε ο εκπρόσωπος του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Στεφάν Ντουζαρίκ, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης.
Επίσης, ο εκπρόσωπος του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ ευχήθηκε ταχεία και πλήρη ανάρρωση σε όλους τους τραυματίες και εξέφρασε ειλικρινή συλλυπητήρια στις οικογένειες, τον λαό και την κυβέρνηση της Ελλάδας.
Τέλος, υπογράμμισε πως ο ΟΗΕ είναι στη διάθεση της ελληνικής κυβέρνησης, αν χρειαστεί τη βοήθειά του.

Χωρίς σύγχρονο σύστημα ελέγχου το 30% του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα

Μόνο η τύχη έσωσε όσους από τους 356 επιβάτες και πληρώματα που είχαν την ατυχία να ταξιδεύουν με τις μοιραίες αμαξοστοιχίες.
Διότι, κατ’ αρχήν, οι δυνάμεις που ασκούνται στο ανθρώπινο σώμα τη στιγμή μιας σύγκρουσης οχημάτων που κινούνται με τις ταχύτητες των συγκεκριμένων συρμών στα Τέμπη είναι τόσο μεγάλες ώστε αφήνουν ελάχιστα περιθώρια επιβίωσης. Ενδεικτικά, αν υποθέσουμε ότι ένα ΙΧ αυτοκίνητο -δηλαδή ένα κινούμενο μέσον με ένα κλάσμα από τη μάζα του τρένου- προσκρούσει σε ένα άλλο κινητό ή ακίνητο σώμα ενώ κινείται με ταχύτητα 160 χλμ/ώρα, ένας επιβάτης βάρους 70 κιλών υφίσταται στιγμιαία πίεση που ισοδυναμεί με 176,2 τόνους.
Στην περίπτωση που φορά ζώνη ασφαλείας -κάτι που δεν ισχύει στα τρένα- η βιαιότητα της σύγκρουσης περιορίζεται σημαντικά, στους 35,2 τόνους. Και πάλι, όμως, παραμένει θανάσιμα υψηλή. Αυτή είναι η θεωρία -και είναι, οπωσδήποτε, αρκετή για να αντιληφθεί κανείς ότι ένα λάθος στη δρομολόγηση ενός σιδηροδρομικού συρμού οδηγεί απευθείας σε μαζική απώλεια ανθρώπινων ζωών.
Πέραν των νόμων της φυσικής, όμως, οι επιβάτες ενός τρένου που βρίσκεται στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή, επί της ουσίας είναι ξεγραμμένοι και μόνον από την εύνοια της μοίρας τους μπορούν να βγουν ζωντανοί. Διότι τα τρένα, ως μέσα σταθερής τροχιάς, μόνο μετωπικά μπορούν να συγκρουστούν, γεγονός που πολλαπλασιάζει τις υλικές καταστροφές, την παραμόρφωση των κατασκευών και άρα τον εγκλωβισμό των επιβατών, όπως και την πιθανότητα εκδήλωσης πυρκαγιάς, με εκρήξεις κ.ο.κ.
Γι’ αυτό δεν έπρεπε να συμβεί το ανθρώπινο λάθος στα Τέμπη. Και γι’ αυτό ακριβώς το σύστημα διαχείρισης και ελέγχου κυκλοφορίας των συρμών έπρεπε να είναι εξοπλισμένο με όλες τις δικλείδες ασφαλείας, τη σηματοδότηση, τους αυτοματισμούς για την έγκαιρη προειδοποίηση οποιασδήποτε ανωμαλίας στο δίκτυο, με συναγερμό κ.λπ.
Το γιατί όλα αυτά, εν έτει 2023, δεν υπάρχουν στους ελληνικούς σιδηροδρόμους και μάλιστα στην κεντρική γραμμή που διασχίζει το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, αποτελεί ζήτημα που θέτει επώδυνα ερωτηματικά για τα οποία απαιτούνται ξεκάθαρες απαντήσεις. Διότι, εν τέλει, η ανεπάρκεια της υποδομής αποδείχθηκε ο κρίσιμος παράγοντας, ο οποίος συνετέλεσε καθοριστικά στην πρόκληση της αδιανόητης τραγωδίας στον Ευαγγελισμό Λαρίσης την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023.
Η αναζήτηση της αλήθειας για το τι φταίει για τη σημερινή, πρωτόγονη -τουλάχιστον σε ένα μέρος του δικτύου- κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων, είναι από μόνη της μια σύνθετη πρόκληση. Η χώρα μας, μάλιστα, έχει παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, βάσει των προδιαγραφών που επιβάλλει η υπόλοιπη Ευρώπη.
Ωστόσο, η παραπομπή αυτή είναι συγκεκριμένη και δεν αφορά συνολικά τη διαχείριση εκ μέρους της Hellenic Train, τη διάδοχο εταιρεία του ΟΣΕ.
Αφορά στη σχέση ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και τον ΟΣΕ, για την διάθεση της κρατικής επιδότησης. Επί των ημερών της νυν κυβέρνησης, η επιδότηση αυτή, από τον προϋπολογισμό για τους σιδηρόδρομους, αυξήθηκε κατά 30 εκατ. ευρώ ετησίως (από 45 εκατ. σε 75 εκατ. ευρώ).
Παρόλ’ αυτά, το κενό στον εξοπλισμό ασφαλείας δεν καλύφθηκε.
Η αναβάθμιση των μέσων ελέγχου και ασφαλείας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο έχει τη δική του ιστορία. Ήδη από το τέλος Σεπτεμβρίου του 2014, σε μια περίοδο κορύφωσης της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης, υπογράφηκε μια σύμβαση, η οποία προέβλεπε την ολοκλήρωση της ανάταξης και αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης, για τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας. Η προβλεπόμενη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών είχε οριστεί στα 2 έτη.