Στο πλαίσιο της έκθεσης, η οποία έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός σημείου αναφοράς για τις έξυπνες πόλεις, την ψηφιακή διακυβέρνηση και την αστική ανάπτυξη, πραγματοποιήθηκε και η απονομή των Smart cities awards, με τον Περιφερειάρχη Αττικής και Αντιπρόεδρο της ΕΝΠΕ Γ. Πατούλη να παραλαμβάνει εκ μέρους της Περιφέρειας το βραβείο για την ψηφιακή εφαρμογή της Περιφέρειας «Μy attica».
Κατά την ομιλία του ο κ. Πατούλης αφού υπογράμμισε πως στόχος της διοίκησης είναι να καταστήσει την Αττική μια Περιφέρεια – πρότυπο και στο πεδίο της ψηφιακής εξυπηρέτησης, επισήμανε πως προς αυτή την κατεύθυνση η Περιφέρεια Αττικής παρουσιάζει μια μεγάλη πρόοδο στην παροχή Ψηφιακών Υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, εστιάζοντας στους 6 πυλώνες για την υλοποίηση αυτού του στόχου:
– την Ανάπτυξη Ολοκληρωμένης Ψηφιακής Στρατηγικής, που περιγράφει το σχέδιο δράσης για την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
– την ισχυρή ψηφιακή υποδομή, το θεμέλιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό
– την Προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων
– την προώθηση μιας κουλτούρας καινοτομίας, που περιλαμβάνει την υποστήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων και επιχειρηματιών
– την ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης καθώς έτσι μπορεί να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα και η διαφάνεια των δημόσιων υπηρεσιών
– την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας
Σημειώνεται ότι έως σήμερα στην Περιφέρεια Αττικής, περισσότερες από 250 υπηρεσίες είναι ψηφιακά διαθέσιμες, μέσω του «ΟΔΗΓΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ». Παράλληλα για 500 υπηρεσίες παρέχεται διαδικτυακά αναλυτική πληροφόρηση, ενώ όλες οι υπηρεσίες εντάσσονται αμέσως στην Ενιαία Ψηφιακή πύλη του Δημοσίου gov.gr. Επίσης, σε λειτουργία βρίσκεται το σύστημα προτεραιότητας με δυνατότητα έκδοσης ψηφιακού εισιτηρίου, αλλά και η νέα ψηφιακή πλατφόρμα για την αντικατάσταση του διπλώματος οδήγησης.
Αναφερόμενος στις χρηματοδοτήσεις από το ΠΕΠ Αττικής, ο Περιφερειάρχης Αττικής επισήμανε ότι έχουν προχωρήσει δύο πολύ σημαντικά έργα τα οποία αφορούν :
– Στο Ψηφιακό Μουσείο της Ακρόπολης, προϋπολογισμού 1,75 εκ. ευρώ, που προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία διαδικτυακής περιήγησης σε περισσότερα από 10.000 εκθέματα
– Στην εγκατάσταση υπηρεσιών τηλεματικής τεχνολογίας στα οχήματα του ΟΑΣΑ και περισσότερες από 1000 έξυπνες στάσεις, προϋπολογισμού 5,2 εκ. ευρώ
«Με έναν τέτοιο προσανατολισμό στη Περιφέρεια Αττικής, αξιοποιούμε τις Νέες Τεχνολογίες, αναβαθμίζουμε την καθημερινή λειτουργία των Υπηρεσιών μας, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε δράσεις ψηφιακής εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων, είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες και καινοτόμες ιδέες, και προσεγγίζουμε με σταθερά βήματα το όραμα μας για την Ψηφιακή Περιφέρεια του αύριο. Οι δράσεις που έχουμε υλοποιήσει, δείχνουν τον δρόμο για το ψηφιακό μας μέλλον. Είμαι σίγουρος ότι όλοι μαζί – κυβέρνηση, αυτοδιοίκηση, κοινωνία των πολιτών και οι υγιείς επιχειρήσεις στον χώρο της καινοτομίας και της τεχνολογίας – θα κάνουμε το άλμα προς τα εμπρός, προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες με επίκεντρο τον πολίτη. Το να γίνεις Ψηφιακή Περιφέρεια απαιτεί μακροπρόθεσμο όραμα, επένδυση και συνεργασία. Δεν είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά είναι ένα ταξίδι που είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε», τόνισε μεταξύ άλλων ο κος Πατούλης.
Τι είναι το «my attica»
Την αμφίδρομη επικοινωνία με τους πολίτες της Αττικής, προσφέροντας εξειδικευμένη ενημέρωση για τα θέματα ενδιαφέροντός τους και προσωποποιημένη εξυπηρέτηση γύρω από ζητήματα καθημερινότητας, διευκολύνει η νέα εφαρμογή «MyAttica» για κινητά τηλέφωνα.
Κατεβάζοντας την εφαρμογή μέσα από τα μεγαλύτερα «καταστήματα» διανομής ψηφιακών εφαρμογών (applestore, googleplay), κάθε πολίτης μπορεί να επιλέξει τις θεματικές κατηγορίες και τις γεωγραφικές ενότητες για τις οποίες θέλει να μαθαίνει τις εξελίξεις αλλά και να αποκτήσει μια συνολική εικόνα για το έργο και τις δράσεις της Περιφέρειας Αττικής.
Παράλληλα μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στον Οδηγό του Πολίτη, το απόλυτο ψηφιακό περιβάλλον υπηρεσιών και διαδικασιών της Περιφέρειας Αττικής, ώστε να ενημερωθεί έγκυρα και έγκαιρα για τον τρόπο εξυπηρέτησής του.
Τέλος, κάθε χρήστης της εφαρμογής, έχοντας τη δυνατότητα να αναφέρει σε πραγματικό χρόνο προβλήματα που εντοπίζει και σχετίζονται με τους δρόμους της Αττικής, γίνεται μέλος μιας συμμαχίας ικανής να αντιμετωπίσει πριν και πάνω απ’ όλα τα δικά του προβλήματα καθημερινότητας.
H εφαρμογή παρέχεται δωρεάν, και μπορεί να αναζητηθεί με το λεκτικό «MyAttica» στις πλατφόρμες διανομής ψηφιακών εφαρμογών (applestore και googleplay).
Ομιλητής και ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου
Στην τελετή εγκαινίων της έκθεσης Smart Cities που διοργανώνει η Teamworks | Metateam και στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε παρευρέθηκε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου.
Ο κ. Παπαστεργίου συνεχάρη εγκάρδια τους διοργανωτές της εξαιρετικής όσο και επίκαιρης έκθεσης που αναδεικνύει το μέλλον των ελληνικών πόλεων μέσω της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών.
Ακολουθεί η εισήγηση του κ. Παπαστεργίου στα πλαίσια της συνέντευξης Τύπου:
Η αναγκαιότητα αποτέλεσε την αιτία που η Αυτοδιοίκηση αναζήτησε και βρήκε λύσεις σε διάφορα προβλήματα που εμφανίστηκαν. Ως μηχανικός έχω μια πάγια θέση σε σχέση με το ζητούμενο. Πάντα θεωρούσα και εξακολουθώ να κάνω, πως πρώτα εντοπίζουμε το πρόβλημα και εν συνεχεία αναζητούμε την ιδανική λύση.
Επιχειρώντας μια αναδρομή στο παρελθόν, διαπιστώνουμε πως από την δεκαετία 2000 – 2010 είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια ψηφιακού ανασχηματισμού, ο οποία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ωστόσο ελαφρώς ανώριμη και φλύαρη.
Τότε είχαμε τις λύσεις και αναζητούσαμε το πρόβλημα.
Πλέον τα πράγματα έχουν μπει σε μια ροή, που οφείλεται και στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συνολικά και ειδικά στους κ.κ. Κυριάκο Πιερρακάκη και Θοδωρή Λιβάνιο, οι οποίοι συνέδεσαν θεωρώ το όνομα τους, με την αναμόρφωση του Ελληνικού Δημοσίου τουλάχιστον αναφορικά με το ψηφιακό του σκέλος.
Οι πολίτες διαπίστωσαν πως η πληροφορική και η ψηφιακή διακυβέρνηση δεν είναι μια απλή θεωρία ή μηχανήματα εγκατεστημένα σε ένα Κέντρο Ελέγχου, αλλά μηχανισμός που δίνει λύσεις σε καθημερινά προβλήματα. Λύσεις που εξοικονομούν χρόνο και γλυτώνουν από ταλαιπωρία.
Άλλωστε οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βιώσει στο παρελθόν την ταλαιπωρία στις εκάστοτε «ουρές» που σχηματίζονταν σε διάφορες υπηρεσίες προκειμένου να εξυπηρετηθούμε.
Πλέον ο πολίτης αισθάνεται το κράτος παρών στις διαδικασίες αυτές με την βοήθεια που προσφέρει με τον ψηφιακό του μετασχηματισμό. Επί παραδείγματι, θα αναφέρω ένα από τα πολλά οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας είδαμε ξαφνικά ένα ασύλληπτο σύστημα που οργανώθηκε και αφορούσε τους εμβολιασμούς. Το αργό και κάποιες φορές αδιάφορο προς τους πολίτες κράτος, ξαφνικά μετασχηματίστηκε και ενημέρωνε άμεσα με ένα μήνυμα στο κινητό το ραντεβού του εκάστοτε πολίτη σε κάποιο εμβολιαστικό κέντρο.
Θεωρώ πως αυτό το απλό μεν αλλά ουσιαστικό μήνυμα, αποδείκνυε πως το κράτος εισέρχονταν σε μια διαφορετική ψηφιακή τροχιά με το ενδιαφέρον του να επικεντρώνεται στην παροχή λύσεων προς τους πολίτες.
Το διακύβευμα της επόμενης ημέρας είναι μεγάλο. Πρέπει να συνεχίσουμε να δίνουμε καθημερινά λύσεις. Σήμερα το gov.gr έχει διαθέσιμες περίπου 1500 υπηρεσίες και η γνώση μου είναι πως σχεδιάζονται προς υλοποίηση σχεδόν 5000 συνολικά διαθέσιμες υπηρεσίες.
Πολλές από αυτές σχετίζονται με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπάρχουν σήμερα ζητήματα που άπτονται της Αυτοδιοίκησης με έντονη γραφειοκρατία που προκαλεί καθυστερήσεις.
Αναφέρομαι ενδεικτικά στις μεταβιβάσεις των ακινήτων, στον ΤΑΠ που συνεχίζει να ταλαιπωρεί δημότες και υπηρεσίες, στο τέλος παρεπιδημούντων που θα μπορούσε εύκολα και αυτό να ψηφιοποιηθεί ως διαδικασία.
Υπάρχουν και δυο κρίσιμοι τομείς που πρέπει να δουλέψουμε με συνέπεια. Το Περιβάλλον και η Ενέργεια.
Το περιβάλλον και η ανακύκλωση και πως θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε μοντέλα ανταποδοτικού χαρακτήρα, ώστε να συμμετέχουν οι πολίτες διαπιστώνοντας και οι ίδιοι την αξία της ενέργειας αυτής.
Στην έκθεση, είδα λύσεις που προσφέρει η αγορά και αφορούν το περιβάλλον, από την μέτρηση της στάθμης των υδάτων ή την έγκαιρη διάγνωση πυρκαγιών, ως την μέτρηση της ποιότητα του αέρα. Λύσεις που αφορούν άμεσα την πολιτική προστασία και την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Λύσεις που δεν κοστίζουν και είναι ιδιαιτέρως πολύτιμες.
Για πρώτη φορά η Αυτοδιοίκηση έχει στη διάθεση της πόρους που προσεγγίζουν το μισό δις ευρώ από διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα, όπως το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Αντώνης Τρίτσης.
Πεδίο δόξης λαμπρό για την Αυτοδιοίκηση, που θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και θα δημιουργήσει ασφαλέστερες πόλεις και χωριά, όπου οι δημότες θα αισθάνονται την φροντίδα και το ενδιαφέρον του θεσμού. Απαιτείται σκληρή και μεθοδική δουλειά από όλους μας προκειμένου τα χρήματα αυτά να επενδυθούν σε εφαρμογές που θα δώσουν πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα και πιστεύω πως αυτό τελικά θα γίνει.