O
κ. Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Οικονομικών, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι δημιουργήθηκε ασφαλής δημοσιονομικός χώρος προκειμένου οι δικαιούχοι συνταξιούχοι να πάρουν από τον ΕΦΚΑ το κλιμακωτό έκτακτο επίδομα «μπόνους» προσωπικής διαφοράς επειδή δεν έλαβαν την αύξηση 7,75% στις συντάξεις τους. Εκτιμάται ότι το επίδομα αυτό μπορεί να δοθεί σε 800.000 – 850.000 συνταξιούχους με εισόδημα έως και πάνω 1.000 ευρώ τον μήνα. Δώρο του Πάσχα αναμένεται να λάβουν δικαιούχοι αναπηρικών επιδομάτων χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, ανασφάλιστοι υπερήλικες δικαιούχοι ελαχίστου εγγυημένου εισοδήματος, μακροχρόνια άνεργοι.Ο κ. Σταϊκούρας έκανε λόγο για νέα ρύθμιση, διαφορετική από τις προηγούμενες, σχετικώς με τις 120 δόσεις που αν ο πολίτης πιστεύει ότι υπάρχουν πάντα οι δόσεις αυτές, ενδεχομένως να μην πληρώνει κανένας.
Ακόμη ας σημειωθεί ότι η κυβέρνηση εξετάζει τρίμηνη παράταση του κονδυλίου για το market pass (το κουπόνι επιδοτήσεως αγορών προτού ανοίξει η πλατφόρμα για τις επιδοτήσεις).
Η ρύθμιση οφειλών θα πρέπει να επικεντρωθεί στους συνεπείς οφειλέτες που καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους μέχρι το ξέσπασμα της ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσεως. Να αποτελέσει και αναβίωση της ρύθμισης των 37-72 δόσεων των χρεών της πανδημίας, δηλαδή το χρονικό διάστημα από Μάρτιο του 2020 μέχρι και τον Ιούλιο 2021. Η Ελλάδα ήταν η πρώτη έως το καλοκαίρι του 2022 αναφορικά με τα χρηματικά ποσά που είχε διαθέσει από τον Σεπτέμβριο του 2021 ως ποσοστό του ΑΕΠ για την στήριξη των νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ενώ ήδη υποχώρησε στην 8η θέση εν σχέσει με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το συνολικό ποσό που διέθεσε η χώρα μας έως σήμερα ανέρχεται στα 9,5 δις ευρώ το οποίο αντιστοιχεί στο 5,2% του ΑΕΠ, οι δε 27 χώρες της ΕΕ έχουν δεσμευθεί να διαθέσουν 792 δις ευρώ.
Ωστόσο, η Κομισιόν στην έκθεσή της κάνει θετική αποτίμηση της χρήσεως του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και την μέτρια στήριξη που έλαβε η Κυβέρνηση κατά το 2022 κρούοντας τον κίνδυνο όσον αφορά στην δημοσιονομική σταθερότητα, αφού φωτογραφίζει δύο εστίες κινδύνους:
1) την πιθανή μείωση των τουριστικών ροών εξ αιτίας μιας γεωπολιτικής εξελίξεως και 2) την πορεία του πληθωρισμού και την αύξηση του κατώτατου πληθωρισμού που έχει προαναγγελθεί από την Κυβέρνηση, δεδομένης της καθυστερημένης μετακυλήσεως του υψηλού ενεργειακού κόστους στην παραγωγή τροφίμων.
Η δε κ. Κριστίν Λαγκάρντ επί κεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δεσμεύθηκε να επαναφέρει τον πληθωρισμό στον μεσοπρόθεσμο στόχο του 2% κατά την ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Δεν έκρυψε την ανησυχία της για τον υψηλό πληθωρισμό που έχει σοβαρό αντίκτυπο σε όλους τους τομείς της οικονομίας και ειδικότερα στα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα.
Σημείωσε επίσης ότι το τίμημα της ελευθερίας είναι αιώνια επαγρύπνηση, εξηγώντας για ποιο λόγο η ΕΚΤ θα συνεχίσει να αυξάνει τα επιτόκια τα οποία ήδη αύξησε από τον Ιούλιο του 2022.
Από την άλλη πλευρά η Κυβέρνηση προετοίμασε σχέδιο ένταξης οφειλών προς τους Δήμους στις 36-42 δόσεις υπό την προϋπόθεση ότι αυτά δημιουργήθηκαν την περίοδο της ενεργειακής κρίσης και συγκεκριμένα από Νοέμβριο του 2021 έως και τον Ιανουάριο του έτους 2023. Όπως δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας, η ρύθμιση αφορά και φορολογικές και ασφαλιστικές και δημοτικά τέλη και πρόστιμα που κατέστησαν ληξιπρόθεσμα την 1.11.2021.
Θα υπάρξει πάντως και πρόνοια για τους 200.000 οφειλέτες οι οποίοι δεν μπόρεσαν να πληρώσουν τις δόσεις.
Ειδικότερα για τους ΟΤΑ, τα χρέη από το 2009 έως το 2012 διαγράφονται, ενώ οι οφειλές των 2013 – 2017 μπορούν να εισπραχθούν στα επόμενα δύο χρόνια. Οι Δήμοι μπορεί να βεβαιώνουν τα οφειλόμενα ποσά και προβαίνουν στις αναγκαίες αναγκαστικές πράξεις έως και πέντε χρόνια από την οριστική βεβαίωση της οφειλής.
Μέχρι σήμερα δυστυχώς, ο χρόνος παραγραφής των χρηματικών αξιώσεων των Δήμων από τους πολίτες φθάνουν τα 23 χρόνια. Απλώς πρόκειται για χρήματα που μεταφέρονται από προϋπολογισμό σε προϋπολογισμό, χωρίς την δυνατότητα να εισπραχθούν, όπως τόνισε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος Δημήτρης Παπαγεωργίου.
Αναφέρθηκα ειδικότερα στις οφειλές προς τον Δήμο Τρικάλων που φθάνουν τα 15 εκατ. από τα οποία κάθε χρόνο με μεγάλη δυσκολία να εισπραχθούν 700.000 ευρώ.
Κατά την άποψή μας δεν είναι ανάγκη εκδόσεως νομοθετήματος για να γίνει διαγραφή χρεών προς τον ΟΤΑ για μια μεγάλη κατηγορία ευάλωτων οικογενειών, την οποίαν δύνανται να πραγματοποιούν τα Δημοτικά Συμβούλια και υπό την προϋπόθεση βεβαίως να παρήλθε χρονική περίοδος δύο ετών άπρακτος για την είσπραξη των οφειλομένων. Έρχεται στην μνήμη μου μια δήλωση του τέως Υπουργού κ. Ξανθάκη, ότι το 60% των εσόδων δεν είναι δεκτικά είσπραξης. Όμως αντιγράφονται από προϋπολογισμό σε προϋπολογισμό.
Αλλά και όχι μόνον ο συνήγορος του πολίτη σε ειδική του έκθεση τονίζει ότι προσφυγές και διενέξεις μεταξύ Δήμων συλλογικών φορέων και εποπτευουσών αρχών δημιουργούν ανασφάλεια δικαίου.
Προς τούτο ενισχύει την απαράδεκτη αυτή κατάσταση και το γεγονός ότι οι Δήμοι ενώ ο νόμος τους παρέχει την δυνατότητα επιβολής ανταποδοτικών τελών με βάση επτά συντελεστές χρησιμοποιούν μόνον δύο για οικίες και καταστήματα και χωρίς βέβαια εμπεριστατωμένη σκέψη και αιτιολογία, η δε Αποκεντρωμένη Διοίκηση, πολλές φορές περιορίζεται στο στερεότυπο, ΝΟΜΙΜΩΣ ΕΛΗΦΘΗ και ταυτίζεται πέραν των άλλων το γραφείο με ένα εστιατόριο.
Αλλά εάν πάμε και πιο παλιά στο 2012 να διαβάσουμε την έκθεση του κ. Χορστ Ράϊχεμπαχ επικεφαλής ομάδας δράσης, θα διαπιστώσουμε ότι από τις οφειλές ύψους 60 δις ευρώ μπορούν να θεωρούν εισπράξιμα τα 6-8 δις.
Εν όψει των ανωτέρω η Κυβέρνηση, μεταξύ άλλων, εισάγει με πρόσφατο νομοσχέδιο τις βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό με στόχο την επιτάχυνση ρυθμίσεων και αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους που προκαλεί ανησυχία.
Όπως η υποχρέωση της αιτιολόγησης της απορρίψεως προτάσεως ρύθμισης, έτσι ώστε να τεκμηριωθούν πλήρως οι συνθήκες που αφορούν τους οφειλέτες, η κατάργηση του περιορισμού του ποσοστού 90% ανά πιστωτή, δίνοντας την δυνατότητα και σε οφειλέτες με μια και μόνη οφειλή άνω των 10.000 ευρώ προς χρηματοδοτικούς φορείς να διασώσουν την περιουσία τους, διαγραφή 100% τόκων ρύθμιση στις μελλοντικές δόσεις για το Δημόσιο σε περίπτωση εξοφλήσεως, μείωση επιτοκίου σε 3% κλπ.
Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν συνθήκες οικονομικής ασφυξίας όπου σύμφωνα με στοιχεία έρευνας του ΙΜΕ ΓΣΕ ΒΕΕ 6 στα 10 νοικοκυριά, αναγκάζονται να κάνουν περικοπές για να καλύψουν τα απαραίτητα, ενώ ένα στα δύο νοικοκυριά το μηνιαίο εισόδημα φθάνει δεν φθάνει για 18 ημέρες.
Όμως η αντιπολίτευση δεν βοηθάει σε τίποτα απολύτως, παρά τα έστω και ανεπαρκή μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο του δημοσιονομικού χώρου και παρά τις αντιδράσεις των τραπεζών και funds με το να θεωρεί αυτά εξαπάτηση του Ελληνικού λαού από την ΑΕ Μητσοτάκη… ή ανερυθρίαστα να ομιλεί για στημένη Δικαιοσύνη, καταργημένη Δημοκρατία την οποία με την ανάληψη προοδευτικής κυβέρνησης θα επαναφέρει αυτόματα και οι έφηβοι πλέον θα σταματήσουν να κοιμούνται στα παιδικά δωμάτια.
Έχουμε την γνώμη ότι ο συνδυασμός της ανωτερότητας είναι ασυμβίβαστος με την πεζότητα της φαιδρότητας και υβρεολογίου, τα δύο άκρα στην εικόνα του ίδιου νομίσματος.
Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού