1. ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ;
Σ’ όλες τις εποχές κρίσεων, πολλοί μίλησαν και εξακολουθούν να ομιλούν για περιόδους «μετάβασης προς ένα νέο, καλύτερο κόσμο». Όμως, το τέλος των κρίσεων είναι ιστορικά κοινό για όλες: Οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Κι αυτό, γιατί τις κρίσεις πάντοτε τις προκαλούν οι έχοντες, όχι οι μη έχοντες. Κινητήρια δύναμη των κρίσεων είναι πάντα η απληστία, η ακόρεστη δίψα για συσσώρευση περισσότερου πλούτου. Αυτό δεν γίνεται και τα τελευταία 10, 15 χρόνια; Για πια μετάβαση ως ερώτημα μιλάμε λοιπόν; Ο καπιταλισμός μια μόνο κατεύθυνση ευαγγελίζεται, σχεδιάζει και εκτελεί ως μονόδρομο: Οι υπερπλούσιοι, το γνωστό μας 1%, να κατέχουν όλο και περισσότερα! Η μετάβαση, ως όρος που χρησιμοποιείται για τις κρίσεις , είναι μόνο για τους αφελείς.
2. ΑΝΑΓΚΗ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΧΕΡΙΩΝ ΚΑΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
Στη χώρα μας, αλλά και στην Ε.Ε. γενικότερα λείπουν εργατικά χέρια από ορισμένους τομείς οικονομικής δραστηριότητας που βασίζονται στα εργατικά χέρια π.χ .αγροτικός τομέας, κατασκευές, εστίαση, τουρισμός. Η ανάγκη αυτή, αποτέλεσμα της υπογεννητικότητας στη Δύση, μπορεί μόνο να καλυφτεί από περιοχές με υπεργεννητικότητα, κυρίως από Ισλαμικές χώρες, πράγμα βέβαια που οξύνει το φόβο της Ισλαμοποίησης της Δύσης.
Η άποψη της εισαγωγής εργατών από χώρες όπου επικρατεί ο Χριστιανισμός δεν αντέχει στην κριτική. Ποια λοιπόν είναι η απάντηση σ’ αυτόν τον αναπόφευκτο μονόδρομο; Κατά την άποψή μου μόνο μία: η θρησκευτική μεταρρύθμιση στο Ισλάμ, που να καταργεί «τον πόλεμο κατά των απίστων» ως μέσο κυριαρχίας, που θα εκκοσμικεύει το θρήσκευμα καταργώντας τις ατέλειωτες προσευχές και μετάνοιες και που θα αναγνωρίζει τις ελευθερίες του ατόμου και στις γυναίκες. Θα αφαιρεί τις μαντίλες και τις μπούρκες. Το Ισλάμ πρέπει να βγει από τον Μεσαίωνά του. Αν αυτό δεν γίνει, τότε, κατά την άποψή μου, ο θρησκευτικός πόλεμος από ή κατά του Ισλάμ θα είναι αναπόφευκτος. Ποιος μπορεί να πάρει την πρωτοβουλία γι΄ αυτό, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να μελετηθεί.
3. ΠΡΟΣ ΕΝΑΝ ΚΟΣΜΟ ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΩΝ; ΟΙ ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ ΜΙΑΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ.
Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος υποδέχεται κάθε μέρα μια τεχνολογική έκπληξη, μια ψηφιακή καινοτομία που ανατρέπει τα δεδομένα σε έναν τομέα. Η τεχνητή νοημοσύνη, πλησιάζει ο καιρός που θα ξεπεράσει την ανθρώπινη. Διάβαζα πρόσφατα για τον «ψηφιακό συγγραφέα» που μπορεί να προσομοιώσει και να αναπαράγει, να διορθώσει, αλλά και να επεξεργαστεί και εννοιολογικά ένα έργο ενός ορισμένου συγγραφέα. Στον τομέα της βιολογικής έρευνας έχει σχεδόν «παραχθεί» ο Υπεράνθρωπος! Που θα ζει 150 χρόνια, ίσως και παραπάνω. Η τεχνολογία αυτή, όπως διατείνονται οι… αρχιερείς της, μπορεί να διορθώσει τα σφάλματα της φύσης σε έναν άνθρωπο και να τον «βελτιώσει», να τον αναγεννήσει! Στον τομέα των πυρηνικών όπλων, όπου οι πληροφορίες δεν διακινούνται με μεγάλη ευκολία, μας πληροφορεί το Πεντάγωνο αλλά και ο κ. Πούτιν, ότι οι φονικοί υπερπύραυλοι που κινούνται με ταχύτητα αστραπής, μπορούν ήδη να καταστρέψουν μια μεγάλη πόλη ο καθένας ελάχιστα λεπτά μετά την εκτόξευσή του!
Τι τέξεται λοιπόν στο μέλλον η τεχνητή νοημοσύνη; Ό,τι δεν μπορούμε να φανταστούμε. Σίγουρα, όπλα μαζικής καταστροφής που δεν συλλαμβάνει ο νους και όντα τέρατα, τους υπερανθρώπους. Πώς μπορεί ν’ αντιδράσει σ’ όλα αυτά ο κοινός άνθρωπος; Δεν υπάρχει, νομίζω καμιά τέτοια περίπτωση. Εκτός, αν απέναντι στον «Υπεράνθρωπο» σταθεί ένας επαναστάτης «Υπερχάκερ», που θα …χακάρει και θα «εκτελεί» σταδιακά την «Ψηφιακή επανάσταση» υπέρ του ανθρώπου. Το θεωρώ πολύ πιθανό, την πιο πιθανή ίσως σωτηρία για τον άνθρωπο.
Ο κ. Θανάσης Φροντιστής είναι Δρ. Οικονομολόγος – π. Πανεπιστημιακός – Συγγραφέας