Η
αξιολόγηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών είναι όρος για να μονιμοποιηθούν. Η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ήταν ξεκάθαρη: Η συμμετοχή στην αξιολόγηση είναι υποχρεωτική και η άρνηση αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα με κυρώσεις όπως η παρακράτηση μισθού, δήλωσε απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου.Με βάση τον νόμο 8823/2021, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γίνεται από τον Δ/ντή του Σχολείου και τον Σύμβουλο Εκπαιδευτή. Θα προηγηθούν οι νεοδιόριστοι που συμπληρώνουν δοκιμαστική διετία. Την τελευταία διετία διορίσθηκαν 25.000 εκπαιδευτικοί στις δύο βαθμίδες.
Η τοποθέτηση 800 συμβούλων εκπαίδευσης καθυστέρησε με αποτέλεσμα η έναρξη αξιολόγησης επίσης να γίνεται ανάλογα με τις τοποθετήσεις κατά περιοχή. Βέβαια οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες εμφανίζονται αποφασισμένες να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις.
Η δε συμμετοχή τους, σύμφωνα με τα στοιχεία των περιφερειακών Συλλόγων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Πρέβεζα, Κιλκίς, Αρκαδία κλπ.) ανέρχεται σε ποσοστό 70%, 65%, 64%), ενώ η συμμετοχή των καθηγητών ήταν χαμηλότερη το μέσο ποσοστό 35%.
Η κ. Κεραμέως επεσήμανε ότι κάνει πράξη τις δεσμεύσεις της όσον αφορά την ατομική αξιολόγηση, το μόνο που δεν έκανε είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για την θεσμοθέτηση μη Κρατικών ΑΕΙ. Όπως έχουμε τονίσει σε προηγούμενο σημείωμά μας τα Πανεπιστήμια μπορεί να έχουν κατά τις διατάξεις του προηγούμενου άρθρου, αυτοτέλεια, αλλά στερούνται αυτονομίας.
Επίσης η κ. Υπουργός υπεσχέθη την διαγραφή των «αιώνιων φοιτητών», την οποία άλλωστε προβλέπει και νόμος του 2022. Το νέο εξεταστικό σύστημα της χώρας, επελέγη ώστε να αξιολογεί με νέα (πιο αυστηρή) βαθμολογική μέθοδο τους υποψήφιους για τα ΑΕΙ προκειμένου να μην έχουμε πλέον φαινόμενα εισόδου με λευκές κόλλες.
Οπότε η αυστηρότητα του συστήματος μοιάζει μονόπλευρη. Όπως έδειξαν οι περσινές πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ από το 1 και το 2 βαθμούς εισόδου της περασμένης πενταετίας περάσαμε στο εισακτέος στην Νοσηλευτική Διδυμοτείχου, ενός τμήματος κατά τα άλλα και με 0 μόνιμα μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Τμήμα δασολογίας και διαχείρισης φυσικού περιβάλλοντος στο Καρπενήσι με 7 εισακτέους, το τμήμα (παρόμοιο) Ορεστιάδας με 5 εισακτέους, Ζακύνθου με 4 κλπ.
Ενώ ο κ. Φίλης ξανακτύπησε δεν παρεξέκλινε του στόχου του, που είναι μονίμως η εκκλησία και η παραδοσιακή Ελλάδα.
Διαμαρτυρήθηκε γιατί στην αρμόδια κοινοβουλευτικής επιτροπής της Βουλής κλητεύθηκε η Εκκλησία η οποία εκπροσωπεί όπως είπε, ένα αναχρονιστικό θεσμό.
Κατά τη θητεία του στο Υπουργείο Παιδείας την περίοδο της Διακυβέρνησης από την «Αριστερά», αρνήθηκε την υποχρεωτική διδασκαλία των θρησκευτικών στα σχολεία, όπως ακριβώς επιτάσσει το Σύνταγμα (άρθρο 16). Έπρεπε να εκδοθούν δύο αποφάσεις του ΣτΕ που χαρακτήριζαν αντισυνταγματικά τα σχετικά προγράμματα διδασκαλίας του υπουργείου, για να αναγκασθεί τελικά ο κ. Φίλης να δεχθεί την διδασκαλία θρησκευτικών.
Αντικατέστησε όμως επίσης αντισυνταγματικά ανεπίτρεπτα το παραδοσιακό περιεχόμενο του μαθήματος με την θρησκειολογία. Προφανώς, το ζήτημα του αναχρονισμού δεν κρίνεται με βάση τις προσωπικές απόψεις ορισμένου ατόμου, αλλά με την επίκληση αντικειμενικών κριτηρίων (π.χ. πλειοψηφία της κοινής γνώμης, στα διάφορα κοινωνικού ενδιαφέροντος ζητήματα).
Ίσως λησμονείται επίσης ότι οι πρωταγωνιστές του είκοσι ένα εδήλωσαν προεχόντως του γέροντος του Μωριά ότι πρώτα ξεσηκώθηκαν για να υπερασπισθούν την θρησκεία και ύστερα την πατρίδα, καθώς και το γεγονός ότι Χριστός και Πατρίδα είναι στοιχεία που συνθέτουν τον ελληνοχριστιανικό πολιτισμό, τον οποίο διαφύλαξαν οι πρόγονοί μας ως κόρη οφθαλμών στις σκληρές συνθήκες της μακραίωνης δουλείας.
Προοδευτισμός δεν είναι να παίρνει μπουλντόζες και να γκρεμίζεις την Ελλάδα. Είναι όμως πολιτισμικό χρέος να διατηρείς τις ρίζες σου και να τρέφεσαι από τους χυμούς τους με λογική προσαρμογής στις συνθήκες της εξέλιξης.
Ωστόσο, στο γραφείο της καθηγήτριας ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, εισέβαλαν φοιτητές απαιτώντας την αναβαθμολόγηση των γραπτών όσων είχαν αποτύχει. Το επεισόδιο αυτό δεν είναι πολιτικό γεγονός. Είναι ψυχολογικός σπασμός μιας κοινότητας ατόμων. Μια κοινωνική ασθένεια την οποίαν προφανώς η Αριστερά προσπαθεί να μεταλλάξει σε πολιτική πρακτική. Τα παιδιά που κατέλαβαν το γραφείο της καθηγήτριας ψυχολογίας πίστευαν ότι παρεμβαίνουν στην πολιτική ζωή της χώρας.
Αφού η αριστεία είναι στίγμα κοινωνικής διάκρισης, τότε το αντίθετό της σηματοδοτεί την κοινωνική δικαιοσύνη. Το προλεταριάτο κατά Μαρξ ήταν οι άριστοι της βιομηχανικής κοινωνίας, το οποίο δεν υπάρχει πια είναι ιστορικό κειμήλιο.
Μήπως παραγνωρίζεται ότι η αριστεία είναι η εκδοχή της εν δυνάμει πραγματικότητος. Με την αριστεία η πραγματικότητα μπορεί να απελευθερωθεί από τις δουλείες της. Τα παιδιά που απαιτούσαν καλύτερο βαθμό απ’ ό,τι άξιζαν, στην πραγματικότητα πάλευαν για την υποδούλωση στις συνθήκες ενός Πανεπιστημίου που παράγει διπλωματία και όχι γνώσεις. Πρόκειται μάλλον για ψυχολογικό σύνδρομο από το οποίο η Ελληνική κοινωνία πρέπει να θεραπευθεί.
Και όχι μόνον καθηγητές που τόλμησαν να θέσουν ζήτημα ποινών στα αρμόδια όργανα του Πανεπιστημίου τους αντιμετώπισαν προγραφές και απειλές από φοιτητές. Ειδικότερα πανεπιστημιακός, αποτυπώνοντας την πραγματικότητα, δηλώνει ότι θα γίνει επανάσταση αν εφαρμόσουμε το πειθαρχικό δίκαιο, φοβούμενοι για την σωματική τους ακεραιότητα. Πρόκειται για τον ν. 4937/2022 ο οποίος προβλέπει ποινές απαγόρευσης συμμετοχής σε εξετάσεις ενός ή περισσοτέρων μαθημάτων προσωρινής αναστολής της φοιτητικής ιδιότητος από 1 έως 24 μήνες οριστικής διαγραφής κλπ.
Καθ’ όσον όχι λίγες φορές έχουν δει ομηρίες καθηγητές, εξυβρίσεις, προπηλακισμούς από φοιτητές. Τελικά, τα μόνα παραπτώματα που τιμωρούνται είναι η αντιγραφή στις εξετάσεις και η λογοκλοπή σε εργασίες.
Υπάρχει βέβαια ανάγκη ενίσχυσης της κριτικής σκέψης των μαθητών, πράγμα το οποίο προέκυψε και από τον πρώτο ελληνικό διαγωνισμό PISA που διενεργήθηκε σε 554 σχολεία – δημοτικά και γυμνάσια όλων των τύπων της χώρας με συμμετοχή 11.400 μαθητών. Μεταξύ άλλων στο πόρισμα της αρμόδιας επιστημονικής επιτροπής τονίζεται ιδιαιτέρως η αναγκαιότης στην ενδυνάμωση του μαθήματος της γλώσσας με εστίαση στην νοηματοδότησή της και καλλιέργειας στους μαθητές με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.
Όμως προς αυτήν την κατεύθυνση δεν βοηθούν ενέργειες και συμπεριφορές της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε επίπεδο Ευρωβουλής όταν ο κ. Αρβανίτης, ισχυρίζεται περήφανα ότι πίσω από την λέξη αριστεία, κρύβεται η λέξη Άριος που παραπέμπει στις φυλετικές θεωρίες περί άριας φυλής. Ενώ κατά γενική ομολογία «άριστος» είναι υπερθετικός βαθμός του αγαθός, η ρίζα του προέρχεται από το ρήμα αραρίσκω που σημαίνει ταιριάζω – προσαρμόζω κατά τον Όμηρο ευγενής, άξιος «εις οιωνός αμύνεσθαι περί Πάτρης».
Είναι αλήθεια ότι η παιδεία είναι εθνική υπόθεση με την οποία συνδέεται άμεσα η μόρφωση της νέας γενιάς, εν ονόματι δε της δήθεν προόδου και εκδημοκρατισμού αποβάλλεται η πνευματική μας κοσμοθεωρία που προϋποθέτει επαφή με την πίστη και εθνικά ιδεώδη της ολότητος. Και τούτο δεν είναι μόνον φαινόμενο σημερινό, αλλά χρονολογείται από την κατάργηση των τόνων και πνευμάτων που αποτελούσαν κυματιστούς αμπελώνες κατά δε τον Οδυσσέα Ελύτη υπέρθυρα εκκλησιών και γλάστρες με γεράνια. Με αποτέλεσμα η γραμματική και το συντακτικό να καταγράφουν τους κανόνες του προφορικού και γραπτού λόγου της γλώσσας μετά από δύο χιλιάδες χρόνια να μείνει γυμνή από μουσική και συναισθήματα.
Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού