Ο κ. Πρωθυπουργός παραδέχθηκε εμμέσως πλην σαφώς την αδικία που γίνεται, λόγω της οριζόντιας επιδότησης, λέγοντας ότι χρειάζεται γενναία χρηματοδότηση και όχι 40 ευρώ στα 400 που ξοδεύουν οι πολίτες για φαγητό.
Υποστηρίζει δε ο κ. Μητσοτάκης ότι τα περίπου 650 εκατομμύρια θα δοθούν για το market pass δεν προέρχεται από τον προϋπολογισμό, αλλά από έκτακτη φορολογία στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων που απέκτησαν συνεπεία των διεθνών συνθηκών.
Θα μπορούσαμε να σημειώσουμε ότι η Κυβέρνηση αυτά τα έκτακτα φορολογικά έσοδα να διαθέσει προς κάλυψη άλλων κοινωνικών αναγκών, αντί να μοιρασθούν στο 85% του πληθυσμού. Όπως να κτισθούν δωμάτια στα νησιά του Αιγαίου που να μένουν γιατροί και δάσκαλοι του κέντρου υγείας και τοπικού σχολείου, να δοθούν χρήματα κυρίως για βελτίωση κτιριακών υποδομών υπό κατάρρευση, ώστε να αποτραπεί το απαράδεκτο φαινόμενο να στεγάζονται ασθενείς.
Προ παντός να εκλείψει η θλιβερή κατάσταση – εάν πράγματι υπάρχει όπως διαδίδεται – σε Νοσοκομεία Παίδων όπου τα παιδιά για να χειρουργηθούν πρέπει να εξαντληθεί η λίστα αναμονής τεσσάρων ετών και μάλιστα σε επείγουσες περιπτώσεις. Πρόσφατα δε ανέμειναν το Σαββατοκύριακο προς εξέταση 1.500 παιδιά.
Για την επιδοματική πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση και στα πλαίσια της προεκλογικής περιόδου, ο Διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, επικαλούμενος την έκθεση για την νομισματική πολιτική παρατήρησε ότι τα μέτρα στήριξης των ευάλωτων πολιτών θα πρέπει να ακολουθούν τους τρεις κανόνες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, δηλαδή να είναι προσωρινά, στοχευμένα και ραμμένα στις ανάγκες της ομάδας στην οποία απευθύνονται, θεωρώντας ότι τα μέτρα που αφορούν το 80% του ελληνικού πληθυσμού δεν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις.
Η αλήθεια είναι ότι η χώρα παραμένει οικονομικά ανίσχυρη έπειτα από δέκα χρόνια μνημονίων, αλλά και υπερχρεωμένη, με υποσχέσεις και παροχές ;ανεκπλήρωτες απ’ όλα τα κόμματα. Πρέπει να προσέξει να μην βρεθεί στο χείλος του δημοσιονομικού γκρεμού. Οι φορολογικές δηλώσεις του 2022 είναι αυτές που ελήφθησαν υπόψη για να χαραχθεί η κοινωνική επιδοματική πολιτική των τελευταίων μηνών.
Κάθε προσπάθεια χάραξης δίκαιης κοινωνικής πολιτικής τορπιλίζεται καθ’ όσον οι 4 στους 10 υποβάλλουν δηλώσεις με οικογενειακό εισόδημα κάτω των 5.000 ευρώ.
Εκ των 615.000 φυσικών προσώπων, αυτοαπασχολούμενοι αν και μοιράζονται 39 δις ευρώ τον χρόνο, δηλώνουν καθαρά κέρδη 3,4 δις ευρώ, ενώ οι περίπου μισές εμφανίζονται να επιβιώνουν με ζημίες επί σειράν ετών. Το αυτό συμβαίνει και με τους εταίρους των προσωπικών εταιρειών.
Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αυξήσει τις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων έπειτα από 14 χρόνια από τον επόμενο χρόνο, το δε σχετικό κονδύλιο ανέρχεται στο ποσό των 500 εκατ. ευρώ και έχει εγκριθεί και από τους θεσμούς.
Αφορά αποδοχές χαμηλόμισθων, καθώς πρόσθετες αμοιβές για τους «προνομιούχους» που κατέχουν θέσεις ευθύνης. Λαμβανομένου υπόψη ότι ο μέσος όρος του μισθού στην Ελλάδα στο ποσό των 856 ευρώ (1.078 ευρώ μικτά) ενώ ο μέσος μηνιαίος μεικτός μισθός του δημοσίου υπαλλήλου στην Δανία είναι 5.741 ευρώ, στην Σουηδία 5.361 ευρώ, Λουξεμβούργο 4.500 ευρώ, Γερμανία 4.400 ευρώ, Ηνωμένο Βασίλειο 3.159 ευρώ, και Γαλλία 3.236 ευρώ, σύμφωνα και με έρευνα της ΑΔΕΔΥ. Κατά την χρονική περίοδο 2008 – 2020 ο μισθός στον Δημόσιο Τομέα μειώθηκε κατά ποσοστόν 26% περίπου, ενώ στην ευρωζώνη αυξήθηκε κατά 2%, στη δε Κύπρο και Πορτογαλία εμφανίζεται αύξηση 6 και 5% αντιστοίχως.
Η Κυβέρνηση πάντως, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έχει δρομολογήσει νέο πρόγραμμα στην μεσαία τάξη, αλλά και στην προσέλκυση επενδύσεων, παρά την αντίθετη άποψη της αντιπολίτευσης κυρίως της αξιωματικής, η οποία υπερφίαλα αξιώνει να παραιτηθεί ο πρωθυπουργός ως ανίκανος και επικίνδυνος, τις δε παροχές θεωρούν ψίχουλα και την διανομή των εισοδημάτων ληστρική, γιατί η κυβέρνηση είναι κυβέρνηση των ολίγων.
Όπως η μείωση του συντελεστού ΦΠΑ και του φόρου επί των κερδών των επιχειρήσεων, η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος από το έτος 2024. Λαμβανομένου υπόψη ότι η Κομισιόν απηύθυνε συστάσεις στην κυβέρνηση τονίζοντας στην έκθεσή της για το τελευταίο τούτο επιβαρύνει με υψηλούς φορολογικούς συντελεστές τις επιχειρήσεις με χαμηλό τζίρο και λειτουργεί ως φραγμός στην επιχειρηματικότητα, το δε συνολικό κόστος για την κατάργησή του ανέρχεται στα 350 εκατομ. ευρώ.
Δεν παραλείπουμε να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα μετά τη Ρουμανία με το υψηλότερο ποσοστό 26% φοροκλοπής του ΦΠΑ, ενώ κατά τις εκτιμήσεις των αρμοδίων, τα τελευταία 19 χρόνια το Δημόσιο απώλεσε 120 δις ευρώ, τα οποία οι πολίτες πλήρωσαν αλλά οι επιτήδεια ωφελήθηκαν, αφού δεν το απέδωσαν.
Από ην πλευρά της η κυβέρνηση με τον νέο Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων καθυστέρησε και ορθά κατά την άποψή μας, την κατάργηση της διάταξης περί προσωπικής κρατήσεως καθώς επίσης και την διαγραφή οφειλών ανεπίδεκτων εισπράξεως, τα οποία διαχρονικά μεταφέρονται στους προϋπολογισμούς του κράτους από έτους σε έτος ως έσοδα, όλα εικονικά.
Υπό την προϋπόθεση βέβαια διαπίστωσης ανυπαρξίας περιουσιακών στοιχείων των υποχρέων και συνυποχρέων επί μίαν δεκαετία, τα οποία ανείσπρακτα ανέρχονται σύμφωνα με παλαιότερη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε ποσοστό του 30%. Από τα 113 δις ευρώ που οφείλονται στο κράτος, το 70% τούτων αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Με τα δεδομένα αυτά, το Υπουργείο Οικονομικών να μην αρκείται στην βεβαίωση και μόνον εσόδων αλλά και στην είσπραξη τούτων καθόσον με την ύπαρξη των ενδίκων μέσων κατά των καταλογιστικών πράξεων και της απαράδεκτης καθυστέρησης απονομής της δικαιοσύνης, το έργο των εισπρακτικών οργάνων καθίσταται προβληματικό, σε συνδυασμό και με την πολύπλευρη κρίση και ανεπαρκές προσωπικό. Το κράτος θα πρέπει παράλληλα να τιθασεύσει την φοροδιαφυγή στην ρίζα της έτσι ώστε τα λαθραία εμπορεύματα να μην περνούν τα σύνορα σε νταλίκες και τα κοντέινερ αφορολόγητα στα λιμάνια κατά πληροφορίες, με τελική επιβάρυνση του έλληνα φορολογούμενου.
Εν όψει τούτων, κυβέρνηση και αντιπολίτευση ας περιορίσουν τα προτάγματα και υποσχέσεις, όπως διαφάνεια κοινωνική δικαιοσύνη, δεν με άφησαν, δεν εισακούσθηκα, εγώ είμαι προοδευτικός εσύ αυταρχικός, κυρίως τις ύβρεις, αλέθοντας αριθμούς.
Υποσημείωση: Στις Βρυξέλλες η εισαγγελία σε συνεργασία με τον δήμο επιβάλλουν χρηματικά πρόστιμα τουλάχιστον 250 ευρώ για την λεκτική βία από τα μπαλκόνια.
Να αποφύγουν τα ρυπαρά παραπλανητικά συνθήματα που εξομοιώνονται με υποτίμηση και προσβολή του πολίτη, αντί να στοχευθεί πρόγραμμα πολιτικής με σύνεση και συνεννόηση προς αντιμετώπιση των προβλημάτων, της μαστιζομένης πανταχόθεν σήμερα κοινωνίας.
Αρκεί προς τούτο να ληφθεί υπ’ όψη ότι η πολιτεία οφείλει να εισφέρει στο πολίτευμα της λαϊκής κυριαρχίας την απαίτηση του μέτρου της ισορροπίας και κυρίως του κοινού συμφέροντος, με αντίπαλο απέναντι τον εσωτερικό και ύπουλο εχθρό της Δημοκρατίας, την Δημαγωγία και Λαϊκισμό. Έτσι ώστε η λαϊκή κυριαρχία υποταχθεί στους ορισμούς του Συντάγματος και τις επιταγές του κράτους δικαίου.
Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού