Μ
ε την ευκαιρία συζητήσεως της πρότασης δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ στην Ολομέλεια της Βουλής, η διαδικασία της οποίας αναμφισβήτητα υποβαθμίσθηκε και όχι για πρώτη φορά, θα θέλαμε να σημειώσουμε ορισμένες συμπεριφορές και «διαλόγους».Όπως: πρόκειται για θεσμική εκτροπή, εγκληματική οργάνωση με αρχηγό τον Πρωθυπουργό, για παρακράτος, μαύρες σακούλες με χρήματα προς τον ΣΥΡΙΖΑ, καταργήθηκε το Κράτος δικαίου. Προς τούτο συνοδεύονται και με τα ακατονόμαστα ακρίδες, βούρκος, λαδέμπορος, σκυλοκαβγάδες και όλα μέσα στο ναό της Δημοκρατίας στη στέγη της οποίας όπως είπε βουλευτής δεν υπάρχει ούτε καν «τσίπα» φεύγοντας αστραπή από την έδρα. Ενώ ο πρόεδρος της βουλής την ίδια στιγμή με υπερηφάνεια και ενθουσιασμό ανακοίνωνε ότι «σήμερα μαθητές του Γυμνασίου από τα πάνω θεωρεία της Βουλής μας τιμούν με την παρουσία τους».
Προφανώς να δουν και ακούσουν τις αθλιότητες και ύβρεις να τις μεταφέρουν στο Σχολείο τους σχεδόν από όλες τις παρατάξεις, ανεξάρτητα του ότι η αξιωματική αντιπολίτευση υπερβαίνει τα ακραία όρια εν όψει της προοδευτι- κότητος. Φυσικά δεν μπορούσε να λείψει η «δημοφιλέστατη» λέξη ΝΤΡΟΠΗ, ντροπή, αφού βουλευτής που μου διαφεύγει το όνομά του επαναλαμβάνοντας και ο ίδιος αυτήν τόνισε ιδιαιτέρως ότι η ντροπή βαρέθηκε να ντρέπεται..!!!
Αφορμή για την προκειμένη πρόταση οι τηλεφωνικές υποκλοπές και παρακολουθήσεις πολιτικών, στρατιωτικών και δημοσιογράφων από την ΕΥΠ που η κυβέρνηση θεωρεί νόμιμες, για λόγους εθνικής ασφάλειας, ορισμένες δε λανθασμένες πολιτικά κατά την αντιπολίτευση παράνομες ως παραβιάζουσες διατάξεις του Συντάγματος περί του απορρήτου προσωπικών δεδομένων και επικοινωνιών, κυρίως δε η Γνωμοδότηση (μη δεσμευτική) του Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου.
Λαμβανομένου υπ’ όψη ότι ο πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτων Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) κ. Χρήστος Ράμμος είχε δηλώσει πως η Ανεξάρτητη αυτή Αρχή είναι η μόνη δημόσια αρχή η οποία έχει την αρμοδιότητα από το Σύνταγμα (άρθρ. 19 παρ. 2) και τον νόμο να ελέγχει κατόπιν καταγγελίας αλλά και αυτεπαγγέλτως αρχεία, τράπεζες δεδομένων κλπ. μεταξύ άλλων της ΕΥΠ και των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών χωρίς να υπόκειται σε προληπτικό ή εποπτικό έλεγχο.
Ο ανώτατος Εισαγγελικός λειτουργός ερμηνεύοντας τον νέο νόμο 5002/2022, χωρίς βέβαια να έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, η σχετική γνωμοδότηση, ανακοινώνει προς τους πολίτες ότι η ΑΔΑΕ δεν έχει πλέον αρμοδιότητα, όσον αφορά την άρση απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας. Κυριαρχικός ρόλος είναι του τριμελούς οργάνου στο οποίο προεδρεύει Εισαγγελέας και ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ είναι μέλος.
Ωστόσο, σύμφωνα με έγγραφο του κ. Ράμμου προς τους αρμόδιους Υπουργούς Επικρατείας και Δικαιοσύνης, ζητήθηκαν πληροφορίες και διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του παραπάνω νόμου, ο οποίος εμφανίζει ασάφειες κατά την γνώμη του.
Πάντως επικρατεί η αντίληψη ειδικών και επιστημόνων ότι η ΑΔΑΕ προηγείται χρονικώς κατά την άσκηση των καθηκόντων της σε σχέση με την διασφάλιση του απορρήτου, η δε δικαστική για την άρση του έπεται. Ενώ στην διαφορετική περίπτωση, η δικαστική αρχή θα υπόκειται στον έλεγχο της Ανεξάρτητης Αρχής.
Πράγμα ασύμβατο με την αρχή της διάκρισης των εξουσιών. Αν διαπιστωθεί ότι η άρση του απορρήτου δεν έγινε σύμφωνα με την προβλεπομένη διαδικασία, απλώς θα ενημερωθεί η Δικαστική Αρχή, αφού άλλη αρμοδιότητα από το Σύνταγμα δεν έχει η ΑΔΑΕ, και τούτο ανατίθεται στο νόμο. Και με το δεδομένο ότι επανεξέταση της πολυσυζητημένης γνωμοδότησης, όπως ζήτησε ο Ευάγγελος Βενιζέλος ο οποίος στο παρελθόν υπεστήριζε ότι οι Ανεξάρτητες Αρχές είναι το μακρύ χέρι της Βουλής.
Το θέμα θα κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να προσδιορισθεί το περιεχόμενο του σχετικού άρθρου του Συντάγματος για το απόρρητο των επικοινωνιών και του ρόλου της Ανεξάρτητης Αρχής η οποία επιβάλλεται να διατηρεί εξουσίες απαραίτητες για την θεσμική της λειτουργία χωρίς επιτροπεία.
Πάντως είναι μεγάλη απώλεια τα σημαντικότερα θεσμικά αντίβαρα απέναντι στην πολιτική εξουσία – Δικαιοσύνη και ανεξάρτητες Αρχές να μην συνεργάζονται. Και τούτο δυσχεραίνεται ακόμη περισσότερο με την έλλειψη συνταγματικού δικαστηρίου για τον προέλεγχο των νομοσχεδίων ως προς την συνταγματικότητά τους.
Και όχι μόνον δεν παραδειγματιζόμαστε ούτε λαμβάνουμε υπόψη μας ότι στην Ευρώπη επί εξήκοντα περίπου χρόνια λειτουργούν Ανεξάρτητες Αρχές που έχουν και λειτουργική και οργανική εξουσία. Όμως την πλειοψηφία των συμβουλίων τους δεν αποτελεί το κόμμα που κυβερνά και το έργο τους δεν είναι μόνο οι διαπιστώσεις αλλά και επιβολή κυρώσεων χωρίς κυβερνητικές παρεμβολές.
Όσον αφορά την συμπεριφορά και γλώσσα των ομιλητών κατά την προκειμένη συνεδρίαση της βουλής, χρησιμοποίησαν εκφράσεις που θύμισαν καβγάδες καραγωγέων. Οι ύβρεις δείχνουν λεξιπενία και απουσία επιχειρημάτων, είναι κατάρα και όπλο των χυδαίων κατά τον σοφό Βάκωνα. Περισσεύουν στο δρόμο και τα καφενεία, αλλά αποκτούν οχληρό βάρος όταν μεταφέρονται στη Βουλή, τον ναό της Δημοκρατίας. Είναι αφύσικος συνδυασμός της ανωτερότητας της εξουσίας με την πεζότητα της βρισιάς, δύο ασυμφιλίωτα άκρα στην εικόνα του ίδιου προσώπου.
Ο κ. Ιωάννης Σκουτέρης είναι Δικηγόρος, τέως αντιδήμαρχος Χολαργού