Με πρωτοβουλία του προέδρου της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και βουλευτή Περιφέρειας Αττικής, κ. Γεωργίου Βλάχου, έγινε σύγκλιση της Επιτροπής, προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση από τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και τους συνεργάτες του, σχετικά με την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αττικής έως το λιμάνι του Λαυρίου.

Ο κ. Βλάχος κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή, στάθηκε για ακόμη μια φορά στην αναγκαιότητα υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου, τονίζοντας παράλληλα πως θα πρέπει να είναι ένα έργο σύγχρονο, ολοκληρωμένο, που θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και θα αναβαθμίσει το λιμάνι του Λαυρίου. Επεσήμανε ότι το συγκεκριμένο έργο θα πρέπει να διαθέτει διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων, με νέα χάραξη όδευσης όπου κριθεί απαραίτητο, αλλά και με τη δημιουργία ανισόπεδων διαβάσεων.

Επιπλέον τόνισε την ανάγκη οριοθέτησης των περιοχών γύρω από κάθε σταθμό στις οποίες θα μπορούν να γίνουν χώροι στάθμευσης, τόσο για τους υπάρχοντες (π.χ. Κορωπί, Παλλήνη κ.λπ.) όσο και για τους νέους, ενώ ζήτησε από τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, να καταθέσει προς το ΥΠΕΚΑ, προτάσεις αλλαγής χρήσεων γης γύρω από τους σταθμούς, εν όψει τελικής συζήτησης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής - Θεσσαλονίκης. Τέλος o κ. Βλάχος, έκανε αναφορά στην δημιουργία της εξόδου 19 της Αττικής οδού, πάγιο αίτημα του Δήμου Παιανίας, ανακουφίζοντας με τον τρόπο αυτό, τον πολεοδομικό ιστό και την γύρω οικιστική περιοχή, εξυπηρετώντας παράλληλα και τις δύο βιομηχανικές περιοχές Κορωπίου και Παιανίας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην συγκεκριμένη συνεδρίαση.

Στην συνεδρίαση της Επιτροπής προσεκλήθησαν όλοι οι αυτοδιοικητικοί παράγοντες της Ανατολικής Αττικής και παρευρέθηκαν ο εκλεγμένος αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής κ. Πέτρος Φιλίππου, ο περιφερειακός σύμβουλος Ανατολικής Αττικής κ. Πάρις Ευαγγελίου, ο δήμαρχος Κορωπίου κ. Δημήτριος Κιούσης, ο δήμαρχος Μαρκοπούλου - Μεσογαίας κ. Σωτήρης Μεθενίτης, ο δήμαρχος Λαυρεωτικής κ. Κώστας Λεβαντής, ο εκλεγμένος δήμαρχος Λαυρεωτικής κ. Δημήτρης Λουκάς, ο εκλεγμένος δήμαρχος Σπάτων - Αρτέμιδας κ. Δημήτρης Μάρκου, ο εκλεγμένος δήμαρχος Σαρωνικού κ. Γεώργιος Σωφρόνης, ο επικεφαλής της Μειοψηφίας του δήμου Παιανίας-Γλυκών Νερών κ. Ισίδωρος Μάδης, ο αντιδήμαρχος Λαυρεωτικής κ. Σταύρος Ρόζης, η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Λαυρεωτικής κα. Αρετούσα Μακρή και ο δημοτικός σύμβουλος του δήμου Λαυρεωτικής κ. Ιωάννης Ξευτέρης.

Ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, δεσμεύτηκε στην Επιτροπή, το επόμενο διάστημα να καλέσει όλους τους πολιτικούς και αυτοδιοικητικούς παράγοντες της περιοχής, για αναλυτική ενημέρωση της πορείας του έργου.

 

Εντονες αντιδράσεις των εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ

Την αντίδραση των εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ προκάλεσε ο αποκλεισμός της εταιρείας από την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το έργο της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Λαύριο, που πραγματοποίησε ο υπουργός Υποδομών, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Όπως λένε, σύμφωνα με τον νόμο, η ΕΡΓΟΣΕ είναι αποκλειστικώς υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση των έργων, "χωρίς να προβλέπονται άλλες διαδικασίες ενδιάμεσων ελέγχων και εγκρίσεων τεχνικού χαρακτήρα από τον ΟΣΕ, πλην της αρχικής έγκρισης-ανάθεσης του εκάστοτε έργου, στην οποία καθορίζονται πλήρως και τα βασικά λειτουργικά, τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά του".

"Η ΕΡΓΟΣΕ ιδρύθηκε κατ' επιταγή της ΕΕ για να διαδραματίσει τον ρόλο αυτό προκειμένου η χώρα να εναρμονιστεί με τα ισχύοντα σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες διεθνώς, δεδομένου ότι τότε είχε κριθεί πολλαπλώς η ανεπάρκεια της  δομής, των μέσων και του διαθέσιμου προσωπικό του ΟΣΕ για τον συγκεκριμένο σκοπό. Είναι δε σαφές ότι αυτή η ανεπάρκεια του ΟΣΕ είναι πολύ μεγαλύτερη σήμερα, δεδομένου ότι οι δομές και το επιστημονικό προσωπικό του έχουν αποδεκατιστεί λόγω των πρόσφατων περικοπών" σημειώνουν.

Σε σχέση με την επέκταση του Προαστιακού, τονίζουν ότι "δεν υφίσταται, παρά τα κατ' επανάληψη δηλωθέντα, κανένα δίλημμα ύπαρξης δύο "εναλλακτικών" λύσεων για το εν λόγω έργο, δηλαδή η κατά μαγικό τρόπο  "Φθηνή Λύση ΟΣΕ" κόστους 140 εκατ. € με μέγιστη ταχύτητα 120χλμ/ω, έναντι της δήθεν "Ακριβής Λύσης ΕΡΓΟΣΕ" κόστους 280 εκατ. € με  μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα και όφελος χρόνου μετάβασης της τάξης μόλις του 1' έναντι της πρώτης".

"Η αναφορά του ΟΣΕ σε δήθεν λύση "με τα μισά χρήματα", συνολικού προϋπολογισμού μόλις 140εκ είναι απολύτως έωλη, καθώς δεν συμπεριλαμβάνει το κόστος των απαραίτητων απαλλοτριώσεων, το οποίο η ΕΡΓΟΣΕ αλλά και ανεξάρτητοι πιστοποιημένοι εκτιμητές προσδιορίζουν σε κάθε περίπτωση  σημαντικά άνω των 100 εκατ. €. Συνεπώς, η αρχική προεκτίμηση της ΕΡΓΟΣΕ για έργο συνολικού ύψους 280 εκατ. €, συμπεριλαμβανομένων των απαλλοτριώσεων (παρά τα ανακριβώς περί του αντιθέτου δηλωθέντα από τον Πρόεδρο του ΟΣΕ), αποτελεί την μοναδική έως σήμερα διαθέσιμη και βάσει μελετών επιστημονικά τεκμηριωμένη προεκτίμηση" συνεχίζουν.

"Προκαλεί ωστόσο προφανή απορία, γιατί ο ΟΣΕ επιδιώκει επίμονα (από την φάση δημοπράτησης των προμελετών ακόμη) την κατάργηση στάσεων και των περισσότερων ανισόπεδων διαβάσεων στην πυκνοκατοικημένη και ταχέως αναπτυσσόμενη  ανατολική Αττική των 200.000 κατοίκων, την ίδια στιγμή που μόλις πρόσφατα και με την σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου, προκήρυξε μελέτες ύψους 10 εκατ. € στο τμήμα Δράμα - Παρανέστι - Σταυρούπολη, για την κατασκευή νέων στάσεων και την πλήρη ανισοπεδοποίηση των αγροτικών οδών, σε δεκάδες χιλιόμετρα σιδ/κης γραμμής εν μέσω αγρών και δασών. Θεωρούμε ότι η αντίφαση αυτή θα έπρεπε να προβληματίσει ιδιαίτερα τον κ. Υπουργό, τόσο για τα πραγματικά κίνητρα των ενστάσεων του ΟΣΕ, όσο και λόγω της δεδηλωμένης ευαισθησίας του έναντι των ‘φαραωνικών σχεδιασμών’ και της χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος" τονίζουν.   

"Η οποιαδήποτε συζήτηση για το πραγματικό κόστος του έργου είναι εκ των πραγμάτων άκαιρη και πρόωρη. Αποτελεί αντικείμενο της τελικής φάσης σχεδιασμού του έργου, καθώς η υφιστάμενη ωριμότητα μελετών (αναγνωριστικές μελέτες) δεν επιτρέπει ούτως ή άλλως τον ακριβή προσδιορισμό του τελικού κόστους. Για τον καθορισμό αυτού απαιτείται κατ' ελάχιστον η εκπόνηση της Β' φάσης μελετών (προμελέτες), η έγκαιρη δημοπράτηση της οποίας από την ΕΡΓΟΣΕ εμποδίζεται ήδη επί έναν ολόκληρο χρόνο από το Υπουργείο λόγω της ακατανόητης αποδοχής των αβάσιμων και προσχηματικών ενστάσεων του ΟΣΕ, με ορατό πλέον τον κίνδυνο απώλειας των εγκεκριμένων κοινοτικών πιστώσεων των μελετών και κατ' επέκταση την απώλεια της δυνατότητας χρηματοδότησης της κατασκευής του έργου έως το 2020" επισημαίνουν. 

"Ο σχεδιασμός μεγάλων έργων υποδομής που θα καθορίσουν το μέλλον ολόκληρων περιοχών της χώρας για τις επόμενες γενιές, δεν επιτρέπεται να γίνεται με επιπόλαιους εντυπωσιασμούς στη βάση προσωπικών στρατηγικών ορισμένων υπηρεσιακών παραγόντων, με προχειρότητα και ερήμην της απαραίτητης επιστημονικής επάρκειας, γνώσης και τεκμηρίωσης, η οποία πρέπει να παρέχεται από τους θεσπισμένους από την Πολιτεία  καθ' ύλην αρμόδιους και υπεύθυνους προς τον σκοπό αυτό φορείς" καταλήγουν.